7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye - компактно "рибешко око" за "кропки"

// Техника / Обективи | | Февруари 11, 2021

Текст и фотографии - Иван Масларов - Джъмбо

Днешният герой – 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye – е лек и компактен обектив, разработен за сензори с големина APS-C или по-малки – micro 4/3, например. Както названието му несъмнено подсказва, той е от типа „рибешко око“, а по милиметрите се ориентирам, че е пълнокадров – тоест покрива цял APS-C кадър.

За разлика от повечето фотографи, аз обожавам „топката“, която създават кръговите „рибешко око“ и все пак, като голям фен на свръх широкото не отказвам да пробвам поредния много, много широк обектив.

Марката 7artisans, представена в България от PhotoSynthesis, не ми е непозната, тъй като това е вече втори обектив, който изпробвам, след 7artisans 35mm f/1.4. И той затвърждава у мен усещането за качествена изработка. Корпусът е здраво направен, изцяло метален, с метален байонет. Всичко е стегнато и без луфтове, а фокусирането е плавно. Компактният размер позволява на обективчето да си намери място дори и в малка чанта. Това обикновено го казвам накрая, така че има шанс да го спомена пак. 

Буквално е натъпкан със стъклария, като в този компактен корпус са събрани цели 11 оптични елемента в 10 групи, като нямам информация да са включени някакви по-специфични оптични елементи. Гледайки MTF кривите, не блести с особена острота по краищата на кадъра, но принципно, май не съм виждал „рибешко око“, което да има перфектна рязкост в ъглите.

Максималната диафрагма f/2.8 се харесва от някои фенове на звездното небе. Макар и аз лично да не мисля, че това е сериозен обектив за астро, все пак видях в нета астро снимки, направени със 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye. Диапазонът на диафрагмата е от 2.8 до 22 с безстъпков контрол, което прави обектива подходящ и за видео операторите (Blackmagic например имат Micro 4/3 байонет). Диафрагмата е съставена от 11 ламела и е отлична за случаите, в които искате да се заигравате със слънце в кадър и дифракция, или при нощни снимки с много точкови светлинни източници, защото дава букет от лъчи.

Най-малкото разстояние на фокусиране е само 12 сантиметра, което си е почти непосредствено пред челната леща.
При снимане от толкова близо е практически единствения момент, в който ви трябва да фокусирате, защото кажи-речи от метър нататък е безкрайност, а затворите ли на диафрагма 8 да речем, може би и от 50 сантиметра всичко вече е на фокус. Така че липсата на автоматичен фокус, всъщност не е липса. Липсва ми само скалата за рязкост, по която мога да се ориентирам за хиперфокалното разстояние, но не е болка за умиране и може да се преживее.



Споменах, че обективът е предназначен за APS-C матрици (кроп). Въпреки това го завинтих на моето Sony A7 II, макар да разполагам и с APS-C Sony в шкафа. То обаче е без визьор, а за дърт кьорчо, какъвто съм аз, визьорът е истинско спасение. Ако и вие решите като мен да използвате 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye на камера с  голяма стабилизирана матрица,  трябва да предвидите няколко подробности, поради липсата на каквато и да е електроника.

Първо, включете кроп режима. В противен случай камерата ще си снима на целия кадър, тъй като няма как да разпознае, че е закачен кроп обектив. Пак стават снимки, но не и ефекта на кръговия “рибок” - просто обективът си е смятан за пълнокадров на малка матрица и при снимки с голяма, поне според мен, „реже“ лошо.

Второ, намерете си опцията за стабилизация и задайте, че снимате с 8 милиметров обектив (тъй като просто няма 7.5 мм). Това е много важно, защото иначе може да имате сериозни проблеми от побъркалата се стабилизация на матрицата (личен опит).

Трето и последно, разрешете (ако не сте разрешили) снимането без закачен обектив. Както вече отбелязах, поради липсата на електроника, камерата не отчита, че на нея има закачен обектив.

7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye не е правен само за Sony байонет. Може да с открие версия за FujiFilm, Canon EOS M и за Micro 4/3. Ок Canon-а няма модел от М серията със стабилизирана матрица, но Fuji, Olympus и Panasonic имат, затова наистина внимавайте с настройката на стабилизацията.

След като внимателно изпълнихме горните стъпки за адекватна работа на камерата с тои обектив, е ред да обърнем внимание и на едно-две неща, за които да се внимава при снимане.
Аз например съм свикнал лявата ми ръка непрекъснато да е на обектива, когато снимам. 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye обаче е такъв мъник, че понякога се улавям, че част от пръстите ми влиза в кадър. Също така, понеже съм дебел човек, при мен понякога в кадър влизат и други стърчащи напред части, намиращи се под фотокамерата. Преди да снимате с наклонена надолу камера, огледайте внимателно кадъра за случайно навлезли в него неща, преди да натиснете спусъка.

Тъй като обективът предлага много голяма дълбочина на рязкост, може да не обърнете внимание, че неволно сте разместили фокусния ринг и той вместо на безкрайност е например на 20 сантиметра. Тва във визьора никак не личи а и фокус пийкингът така или иначе почти винаги „свети“ в червено – всичко е на фокус. Реално обаче на голям екран след това се вижда, че фокусът не е перфектен. Както се казва, щях да съм много щастлив, ако имаше затягащ фокуса ринг, както при някои свръх широки обективи.

Хубаво е да си почиствате добре матрицата. Широката оптика има голяма дълбочина на рязкост дори и при отворени диафрагми и прашинките личат, ама много личат, да не говорим, ако падне дъждовна капка на предната леща. Нарочно не съм изчистил петната от боклуците (в примерите в галерията) по матрицата, за да се види колко са забележими и да ви амбицира да почистите вашата. Аз лично всеки път се сещам по трудния начин, че не съм я забърсал.

По отношение на кадрирането , определено е нужно малко въображение. За мен, като градски пейзажист, е сравнително лесно, особено когато съм „притиснат“ от сгради. Ниския ракурс също е добра идея. Е... да речем, че 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye може да използва и за снимане на хора... за портрети от много близо, обаче някои хора може и да не се харесат... особено ако така или иначе са с по-голям нос.

Като качество на изображението, мисля, се справя добре за фишай. Да, по краищата на кадъра имаме замазване, но все пак текстурата е четима. Появяват се хроматични аберации при висок контраст, които не могат да се коригират.
Хубаво е да се знае, че лъже експонометъра в облачно време с около диафрагма – диафрагма и половина. При фокусиране на близки обекти отваряйте диафрагмата, фокусирайте и тогава затваряйте. Може да направи дефокус при екстремно близко фокусиране.

Предимствата на 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye определено са много повече от недостатъците. Компактен здрав с добра картинка и на добра цена бих казал.

И не забравяйте, краваркат... оф... абе, за APS-C матрици е :)

И няколко снимки от скучновата вече София.
// Техника / Обективи | | Февруари 11, 2021

Фотогалерия: 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye - компактно "рибешко око" за "кропки"

Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (0)

Прочети още статии