Текст и фотографии: Иван Масларов - Джъмбо
Laowa 9mm f/5.6 FF RL W-Dreamer е, мисля, най-широкоъгълният обектив, покриващ 35-мм сензор в момента. За да удовлетворя своята мания по свръх широката оптика, мигновено се погрижих да си уредя тестова бройка при пристигането на този обектив в магазин ФотоСинтезис. За щастие, обективът се появи точно преди да замина за Прага, където имах възможността да снимам на воля, без ограничения от местните власти... почти. Носех със себе си две малко странни комбинации - Fujifilm X-Pro3 с
Laowa 4mm и
Sony A7C с Laowa 9mm f/5.6 FF RL. Използвах само тези два обектива, без никакви други. Друга оптика дори не ми потрябва.
В момента Laowa 9mm f/5.6 FF RL е достъпен само с байонети за Sony E, Nikon Z, Leica M/L. Затова фотографите, ползващи безогледалната серия на Canon, ще трябва да използват преходник, за да закачат обектива на RF байонет. Снимащите с Leica M пък ще трябва да се ограничат до кадриране по дисплея, ако моделът им има тази функция, тъй като в момента няма оптичен визьор, който да бъде монтиран на гнездото за светкавица. Обективът е ръчнофокусен, без никаква електроника. Всъщност, да взема да си карам по установения ред и да започна с:
Дизайн
Laowa 9mm f/5.6 FF RL компактен обектив с метално тяло и вграден малък сенник, който не може да се сваля. Гривната за контрол на фокуса и гривната за контрол на диафрагмата също са метални, с набраздяване за по-добро сцепление. Класическият дизайн на обективите на Laowa вече е разпознаваем без да преследва краен минимализъм. Дизайнът на модела, който е създаден за Leica M, е по-различен, като той е и по-скъп в сравнение с останалите. Различието, обаче, е само и единствено в дизайна, който се доближава до този на обективите Leica. Обективът има метален байонет, скала за рязкост и скала за фокуса, както в метри, така и във футове. Гривната за фокусиране е достатъчно широка, като за по-голямо удобство е добавено и допълнително "палче", характерно за обективите на Leica, уж за допълнително удобство. Ако аз лично бях собственик на обектива, бих предпочел да сваля тази опция, защото я смятам за неудобна и пречеща.
Фокус
Както вече отбелязах - това е ръчнофокусен обектив. Гривната за фокус има много плавно движение, но, честно казано, в 95% от случаите няма нужда от фокусиране. Можете да сложите скала за фокус на "безкрайност" и дори при максимална диафрагма 5.6 ще имате диапазон от 1.2 метра до безкрайност, в който всичко е на фокус. Ако затворите на f/11, ще имате диапазон от 30 сантиметра до безкрайност. Това е удобството на широкото покритие на оптиката. Единствено трябва да следите дали гривната за фокус не се е разместила случайно - и просто кадрирате и снимате.
Laowa 9mm f/5.6 FF RL предлага минимално разстояние на фокусиране от 12 сантиметра и тези 12 сантиметра се измерват от плоскостта на матрицата, което означава, че снимате буквално на няколко сантиметра от челната леща на обектива. Това създава много екстремно усещане, особено предвид перспективното ускоряване поради широкия зрителен ъгъл. При такива случаи трябва да бъдете внимателни при използването на ръчния фокус, защото на такова разстояние дори най-малкото движение има значение. Казвам го от личен опит, защото специално се забавлявах с няколко много близки кадъра и признавам, че при ползване на "пийкинг" функцията получих брак. При снимане от толкова близко разстояние е по-добре да се ползва цифровото увеличение и да се фокусира по него и пак казвам - не дишайте!
Накратко, може да се получат много интересни снимки от минималното разстояние на фокусиране при максимално отворена диафрагма, но съветът ми е да направите няколко проби, за да си гарантирате фокуса там, където искате. Ще кача 1-2 примера в галерията по-долу.
Оптика
14 елемента в 10 групи. Сред тях 2 асферични, 2 със супер ниска дисперсия и 1 с висок индекс на пречупване. Като цяло, изображението в повечето случаи е много добро. Когато снимате от много близо, под метър, качеството започва да намалява още от средата на кадъра. Има много силен ефект на ускорение на перспективата и обектите от средата към края се разтягат силно, което води и до по-слаба рязкост, независимо от диафрагмата. Нормалната сила на този обектив не е в снимки от близо, а по-скоро в широкобхватни кадри. При снимки в катедрала, например, няма проблем с перспективното ускорение и снимките са равномерно остри по почти целия кадър.
Все пак трябва да отбележа, че Laowa 9mm f/5.6 FF RL не е "супер острилка", както някои казват. Изпробвах го на 24-мегапикселов сензор и, ако започна да гледам на 100% увеличена снимка на монитора, може би ще кажа, че по-скоро има добра рязкост, вместо много добра рязкост, каквато би имал някой 14 mm обектив. Толкова широкият зрителен ъгъл плаща своята цена.
Така и така го споменавам - зрителният ъгъл на обектива е 135 градуса. Това е дадено като информация от от производителя и предполагам е зрителен ъгъл по диагонала, защото е най-голям и звучи примамливо. Не намерих спецификации с трите зрителни ъгъла и за това няма как да кажа твърдо дали съм прав. Показвам пример, макар да не е много точен поради перспективното ускорение, за да визуализирам какво "вижда" Laowa 9mm f/5.6 FF RL спрямо 12 и 15 mm обективи. При свръхшироката оптика всеки един милиметър по-малко показва много повече.
Оптични недостатъци
Има, разбира се, няколко оптични недостатъка.
Да започнем с хроматичните. Тъмна синя или оранжева линия по местата с изявен контраст. Видима е при 100% увеличение и е сравнително тънка. Обективът няма профил в RAW редакторите на Adobe, но опцията за корекция на хроматичната аберация работи много добре и според мен я изчиства напълно.
Дисторсията варира. Въпреки че да няма култовото "Zero D" в името си, Laowa 9mm f/5.6 FF RL W-Dreamer е много добре коригиран, и не откривам „буре“ или „възглавничка“ при повечето снимки. Да, при екстремно близко снимане може да забележите леко "буре", но ако ви дразни, може лесно да се коригира с движение на плъзгача в редактора.
Открива се и дисперсия - обективите на Laowa все още нямат тези покрития, с които могат да се похвалят големите марки. При директно снимане срещу силен светлинен източник може да се видят вътрешни отражения и "призраци", както и дори ръбовете на лещите от оптичната конструкция. Ако челната леща е напрашена, може направо да се "взриви" с всякакви допълнителни отблясъци. Аз понякога търся точно тези отклонения, за да създам по-ефектна (поне за мен) снимка като тази от примера. Разбира се, ако не включвате светлинни източници в кадъра, няма да имате такива проблеми.
Винетиране също има, но то кой ли обектив няма такова. Може лесно да се коригира в RAW редактора.
Диафрагма
Диафрагмата има скромните 5 ламели и максимална стойност от едва 5.6. Светлосилата е паднала жертва на компактността на обектива, което може да е лоша новина за астро фотографите. Въпреки това, в разговор с астро фен, той спомена, че не е толкова непоносимо на фона на големия зрителен ъгъл и факта, че за някои камери 12800 ISO не е проблем. Лично аз, като пътешественик фотограф, бих бил радостен да имам повече светлосила в обектива. Сега се налагаше да използвам стойности от 12800 ISO при снимане в катедрали и да разчитам много на стабилизацията. Искрено казано, ако не беше домързяло да нося 700-грамовия карбонов статив, щях да правя още по-качествени снимки в затворени пространства... Ламелите на диафрагмата не са заоблени - с този обектив не се търси боке ефект, а и аз не успях да го постигна, колкото и да опитвах. 5-те ламела обаче изтеглят 10 лъча от слънцето в кадъра, когато стигнете до ефекта на дифракцията, което ми харесва. Обичам да се забавлявам с това, както и много от читателите ми забелязали.
Електроника
Няма такава. Наскоро Laowa представиха нов модел обектив, наличен само за MFT камери и за дронове с такъв байонет. Той е 6 mm и се надявам да го разработят и за APS-C сензори, на които ще е идентичен с покритието на 9mm при 35 mm стандарт. Този нов обектив е с електроника и електронно контролирана диафрагма. Какво от това? Най-важното е, че камерата разпознава какъв обектив е прикрепен и ако има матрична стабилизация, я активира съобразно обектива. С Laowa 9mm f/5.6 FF RL W-Dreamer трябва ръчно да настройвам мм на обектива и да заявявам на камерата да снима "без обектив" за да функционира системата правилно. Също така, когато обективът има електроника извличам информацията от EXIF данните на изображението и лесно мога да намеря снимки, направени с конкретен обектив. Електронно контролираната диафрагма... предпочитам ръчно контролираната, но стойността й в EXIF данните също ми е важна, особено при ревюта. Въвеждането на обективи с електроника е положителна стъпка, а що се отнася до автофокуса - това все още не е моят приоритет.
Laowa 9mm f/5.6 FF RL W-Dreamer
Това е обектив, който може да се използва както за любителски, така и за професионални цели. Той позволява заснемане на интериор с един кадър, като никой друг обектив не може. Важно е да се намери правилната позиция, за да се избегнат перспективни изкривявания. Въпреки че те могат да бъдат коригирани по-късно, това би довело до загуба от зрителния ъгъл, което би било жалко.
Имам един пример от народния музей в Прага. За да заснема максимално красивия таван с купола, легнах на земята и направих кадър. Шефът на Кафето ме издебнал как си лежа в работно време и ме постанл в "социалките". Един от коментарите беше нещо в стила на: "... толкова години технологично развитие и подвижни дисплеи, а ти да лежиш по земята с камерата...". Да, това е вярно. Ако бях поставил камерата на земята, кадърът щеше да обхване още повече, но проблемът беше, че визьорът я повдига и кадърът да се променя. Разбира се, мога да поставя камерата на мини статив (какъвто имах подръка), но музеят е място с много хора и няаше как да се отдалеча на два метра от камерата (за да не влизам в кадъра) и да се надявам, че никой няма да я ритне...
Да, оправдавам си се, но пък след моето представление много посетители започнаха да лягат по пода, за да снимат куполите, и се радвам, че дадох добра идея на другите посетители как да направят по-забележителни снимки.
Може би внимателните са забелязали, че не лежа точно в центъра и поради това трябваше да коригирам много неща. Явно трябва да се върна да го заснема отново, този път наистина професионално подготвен.
За себе си открих, че този широкоъгълен обектив е много ефектен в градска среда. Той може да изкриви перспективата от правилния ъгъл и в комбинация със слънцето може да създаде интересни снимки. Стандартните широкоъгълни снимки на природа... дойдоха ми малко скучни, но може би в сърцето на планинската верига биха изглеждали по-впечатляващи.
Липсата на резба за филтри и заден джоб за желатинови филтри може да бъде неприятно за тези, които обичат да заснемат природата с неутрални или градиентни филтри. Въпреки това, може да се използва система, която се поставя върху сенника и използва плочки филтри с размер 100 мм.
Това е от мен за най-шорокоъгълния обектив Laowa 9mm f/5.6 FF RL W-Dreamer. Прилагам малка галерия, без да прекалявам, и признавам, че беше трудно да избера от над 500 интересни кадъра, които направих в Прага и околните места.