На 08.11 се проведе уъркшопът “IT'S ALL ABOUT AUDIO | Уъркшоп за запис на Аудио за Видео” с Кристиян Кръстев. Събитието беше в Pro 1 Studio, а целта му беше запознаване на участниците с различни техники за запис на аудио, в зависимост от целите и наличната техника.
Събитието стартира с кратка въвеждаща лекция. В нея участниците бяха запознати с особеностите на звуковата вълна и диапазона на чуване при хората и стигна до характеристиките и “чуваемостта” при различни микрофони. След това беше демонстрирана и техниката, която беше избрана за целите на уъркшопа. Рекордерът, към който бяха записани различните микрофони, беше Zoom H6. Към него бяха вързани микрофони тип “пушка” NTG4 и NTG4+ на Rode, които бяха използвани на статив (подходящо за интервюта) и на “бум” (подходящо за запис на аудио при динамични сцени). Освен това, бяха вързани последователно безжичните брошки Lark M2 на Hollyland и брошките от по-висок клас - Sony UWP-D21/K33.

Приоритет беше записът на глас, а избраната сцена с диалог беше от филма Pulp Fiction с диалог между персонажите Джон Траволта и Джулс. След като беше записан диалога с всички налични микрофони и “сетъп”-и, лекторите демонстрираха практики за следене на персонаж с “бум” микрофон. Участниците видяха всички потенциални проблеми при такъв запис и съответно техните решения. След това последва и един от най-интересните компоненти от уъркшопа - криенето на брошки. За целта бяха осигурени специални материали и бяха обяснени тънкости при криенето, както и основни правила, за да бъде постигнато максимално качество на записа.

Във втората половина от уъркшопа записаните материали бяха свалени и подготвени за преслушване. За целта бяха подредени в няколко канала, за да могат да бъдат ясно разграничени при тяхното възпроизвеждане. Колоните, на които бяха преслушани всички записи бяха Focal ALPHA 50 EVO. Лекторите обърнаха внимание, какво записват на практика микрофоните и как някои “чуват” повече атмосфера, а други записват много изолирано само глас. След това бяха предложени няколко варианта на смесване за най-добър резултат. Бяха показани и няколко банки за аудио записи, от които бяха свалени допълнителни звуци, за да се допълни звуковата картина и да е максимално близка до сцената в оригиналния филм. Предварително бяха дообработени и гласовете, като лекторите представиха общи принципи за тяхното оформяне.

Техниката, която беше използвана: • Zoom ZSG-1 On Camera Shotgun Microphone
• Zoom H6essential Audio Recorder
• Hollyland Lark M2 Camera Duo
• Rode NTG4
• Rode NTG4+
• Zoom ZSG-1 On Camera Shotgun Microphone
• Rode Blimp
• Rode Mini Boompole
• Focal Listen Pro
• Focal ALPHA 50 EVO