7artisans 35mm f/1.4 - ретро усещане в съвремието

// Техника / Обективи | PhotoSynthesis | Ноември 10, 2020
Текст и фотографии: Иван Масларов - Джъмбо
 
Откакто започнах да снимам с безогледалка, се разглезих да нося малка и лека фото чанта. Вярно е, че безогледалките с по-големите матрици неминуемо водят след себе си и по-големи и тежки обективи, но все пак има и предложения за наистина компактни обективчета. Днес ще ви представя един точно такъв обектив, произведен от 7artisans и доведен в България от PhotoSynthesis.

7artisans е китайски стартъп, създаден наскоро от група фотографи-ентусиасти с опит в оптичния дизайн и организация на производството, които решават да влязат в нишата на леките и компактни ръчнофокусни обективи за безогледални фотокамери.

Минавайки тези дни през PhotoSynthesis, установих, че тази гама обективи вече се предлага и у нас. Точно в този момента тествах една Z5-ца на Nikon и си казах “я да взема да ѝ закача един 7artisans 35mm f/1.4 и да го пробвам”.

Ще си призная, че първоначално си мислех, че този обектив е предназначен за камери с APS-C сензори. Сложих го на камера с 35mm стандарт сензор от чисто любопитство, за да видя доколко покрива сензора. Защо? Защото някои 35-милиметрови обективи, макар и предвидени за APS-C сензори имат свойството да покриват голямата 35-милиметрова матрица, със съвсем леко затъмнени ъгълчета на кадъра.

Тук с изненада открих, че 7Artisans 35 f/1.4 покрива безпроблемно цялата матрица и дори го споделих въодушевено с колеги от Синтезиса... Отговорът не закъсня: “че той си е правен да покрива голяма матрица”. Леко засрамен се сбогувах набързо, отнасяйки и обектива с идеята да си поиграя няколко дни. Ето какво видях:

Дизайн
Признавам, че дизайнът на обектива е добър. Има леко ретро визия, прилича ми доста на Voigtländer, а и на пипане се усеща като такъв. Няма минимализма на съвременните безогледални обективи.
Изработен е от метал, с метален байонет. Гривната за фокуса също е метална с много плавно и леко движение, като е добре оребрена... Е, ръботете са малко острички, но точно поради това има много добро сцепление. Достатъчно широка е за удобно фокусиране на ръка или за управление със система за дистанционно фокусиране.

В предния край на корпуса на обектива има ринг за управление на диафрагмата, като стъпката е през 1, тоест нямаме опцията на високия клас обективи да е през 1/3. Това може да намръщи хората, снимащи видео, защото скокът ще е твърде голям, а и освен това диафрагмата е “кликаща”, което май ще рече, че точно този обектив е по-скоро чисто фотографски.

Макар и доста компактен, обективът е с тегло около 300 грама, което се дължи на здравия метален корпус и на явно истинското стъкло на лещите.

Обективът присъединява филтри на резба 46 милиметра, което ми подсказва да ви препоръчам да се снабдите с капачка,  захапваща резбата на 46 милиметра. 7artisans 35 f/1.4 идва фабрично с хубава метална капачка, която придава луксозен вид на обектива. Проблемът на тези капачки, които просто се нахлузват на предната част на обектива е, че с времето те се разхлабват и шансът да ги загубите е огромен. Затова, не дръжте капачката на обектива, когато носите камерата си през рамо, а я сваляйте и прибирайте в чантата веднага след като монтирате обектива на камерата.

В момента 7artisans 35 f/1.4 се предлага за 4 байонета - Sony E, Canon R, Nikon Z и Leica M. Обаче като гледам спецификациите, макар и милиметрите и светлосилата, че и името да са еднакви, то има разлика между лайковия и останалите... а и е два пъти по-скъп, така че байонетите са по-скоро 3+1.  



Оптика
Оптичната схема на 7Artisans 35mm f/1.4 се състои от 10 елемента, разположени в 9 групи. На първо четене не видях да има специални стъкла или специфични покрития.
Накратко - ако като механика това е изключително здрав обектив, то като оптика си е малко назад с материала, ако гледаме съвременните тенденции. Усещам го като обектив от 60-70 години на миналия век.

Има острота на максимална диафрагма, да, но това е само в центъра на кадъра, а по краищата драстично спада и общо-взето,  не може да се докара рязкост по целия кадър на каквато и да е диафрагма.

Освен това си винетира и то доста. Винетирането намалява леко на по-затворени диафрагми, но не изчезва напълно, а пък на f/16 дори се задълбочава.

Наистина, направо се връщам като оптика някъде в средата на миналия век... Пускам няколко снимки на студийните таблици, за да видите, като прецених, че няма смисъл да показвам и четирите края на обектива, защото са напълно еднакви и ще покажа средата и левия край.

Реших да тествам и какво би било, ако 7artisans 35mm f/1.4 се постави на камера с APS-C сензор. Тогава той ще е един приятен “нормален” обектив с приравнена дължина от около 52 mm, тоест - лек портретчик. Пак ще пусна отсечка само от левия край, но ще може да се ориентирате.

Тук вече нещата определено са доста по-добре. Пробвах доста снимки срещу силна светлина, за да видя как се държат и покритията на лещите. Може да видите от снимките в галерията, че лесно се заслепява, има вътрешни отражения, флеъри и всякакви цветни петна... което, може да докара нервен срив на някой съвременен техно маниак, но пък мен си ме радва, защото това се оказва един добре рисуващ в собствен стил обектив. Нещо като пецвалите или хелиосите, които пак са на мода.



Дефокус и боке
7artisans 35mm f/1.4 е, както показва името му, много светлосилен обектив. Има много мек дефокус, а когато фонът позволява – и чудесно структурно боке. Някои предпочитат кремообразното преливащо боке, но аз съм фен на “паричките” с остри ръбчета в кадър. Особено много се бих се радвал през зимния сезон с бокета от коледни лампички.
Бокето е променливо в зависимост от разфокусирането и дистанцията. За случаите, в които искате да снимате изцяло концептуално, с рисунъка на бокето може да получите различни снимки само на базата на това колко сте разфокусирали.
Малко е трудно за обяснение, но мисля, че съм показвал такъв тип фотография е едно друго ревю.

Разбира се, при по-голямата матрица дефокусът ще е много по-изразен и недостатъците като липса на острота и винетиране ще се компенсират от приятната картинка.

Диафрагмата е с 10 елемента, но не е заоблена, което ще рече, че ако искате кръгло боке, то - само на максимална диафрагма. От f/2 нагоре вече се виждат зъбчета в бокето.



Как работи
Със 7artisans 35mm f/1.4 се работи леко и приятно. Обективът е приятен както за камери с големи матрици, така и за APS-C такива. Не бих го препоръчал за детайлни пейзажи, защото си му липсва рязкост по целия кадър.
Интересен е за снимки на полу-близки потрети или детайли с изявено боке, което, както казах, е доста приятно.

Наистина бюджетен е и – най-важното – става директно за някои от актуалните безогледални системи без адаптер.

Добре е да знаете, че този обектив няма автоматична диафрагма, както и електроника ,подсказваща на камерата какъв обектив е закачен. Ако снимате с камера със стабилизирана матрица, задължително упоменете колко милиметра е обектива, за да имате добро стабилизиране.

Когато фокусирате, ако искате максимална прецизност: отворете на максимална диафрагма, фокусирайте и тогава затворете на диафрагмата която сте избрали – абсолютна класика. При по-затворена диафрагма заради по-дълбокото поле фокусирането може да не е съвсем точно. Безогледалките имат различни варианти за асистенция при ръчен фокус: пийкинг или увеличение на изображението. Аз използвам първото.

„Стрийтърите“ могат да се ориентират към хиперфокално снимане. На обектива има добра скала за рязкостите и общо-взето ще видите, че ако сложите на диафрагма 8 ,то от приблизително 1.5 метра до безкрайност всичко ще е на фокус.

// Техника / Обективи | PhotoSynthesis | Ноември 10, 2020
Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (0)

Прочети още статии