Честно казано, годината, за която маите са планирали края на света, се оказва доста наситена с емоции от фотографско естество. Или, ако трябва да съм по-точен, от техническо фотографско естество.
Още не е минала и половината от 2012 г., а аз имах удоволствието да опитам една страхотна поредица от най-разнообразни фотокамери. Буквално няколко дни след като се завърнах от остров Корфу, където присъствах на един титаничен сблъсък, в ръцете ми се оказа новия DSLR модел на Sony от среден клас – Sony Alpha SLT-A57. Камерата бе окомплектована със стандартния “китов” (как не мога да измисля друго име за стандартния варио обектив), а аз малко нагло си поисках и някоя “мазачка” - все пак съм изявен боке фетишист, както се шегуват приятелите ми. За да не звуча чак толкова непрофесионално, ще кажа, че поисках SAL-35/F1.4G, който, поставен на А57 се явява почти нормален обектив и за който ще спомена няколко думи в друго ревю.
Първата среща с нова марка винаги е много повече от интересна, защото се чувствам като изследовател в рудниците на цар Соломон, тоест не знам къде ще се натъкна на капан или на сандък с диаманти. Май диамантите са за предпочитане. Сега, понеже все пак съм кинематографист, ще вкарам задължителната ретроспекция, в която главният герой си спомня картини от миналото с черно-бял привкус.
В далечната 1992 г. ходех в големия софийски универсален магазин познат като ЦУМ и с влажни очи гледах единствените налични на пазара тогава автофокусни фотокамери – Minolta. Като току-що уволнил се от казармата младеж имах финанси колкото за Зенит от последно поколение, което обяснява и влажния ми поглед. Година по-късно баща ми донесе един Nikon и това, до голяма степен, определи и бъдещото ми пристрастие към марката.
Като техничар обаче винаги съм гледал в чуждите канчета и ми правеше впечатление нестандартния дизайн на Minolta, които залагаха на доста интересни иновации - като например чип карти за ефекти или моторизирано варио, а капак на нестандартността бе гнездото за светкавица – уникално и единствено само тяхно. За съжаление, марката не издържа на съвременния пазар и бе принудена да закрие своя фото отдел, но, за щастие, в този момент се появи голям производител (Sony), склонен да инвестира в причудливите камери на Minolta.
До тук с архивните кадри и замечтания поглед на главния герой. Връщайки се в действителността, започвам с това, с което започвам, а именно – дизайна на SLT A57.
Дизайнът отговаря на последната тенденция камерите да са с по-разлят силует и по-заоблени. Грипът е направен с ергономия, позволяваща част от пръстите да се чувстват сякаш е специално проектиран за тях, а за палеца на гърба на тялото също има удобно легло. Местата за захват са покрити с приятна на пипане полутвърда гума, която, освен че подпомага ергономията, позволява и по-сигурен захват. Спусъкът и предният управляващ диск са в позиция, която не затруднява показалеца – пръста, с който обикновено се управлява и се снима.
На гърба на камерата са разположени бутони за управление буквално само с палеца. Моя палец е достатъчно голям, за да стига без проблем до всеки бутон, без да се налага да пускам камерата. Единствено бутонът за менюто е недостижим, защото просто се намира в другия край на тялото.
Между бутона меню и останалите бутони има дисплей. Всъщност логично е да има, все пак това е цифрова камера и трябва да се контролира по някакъв начин полученото изображение. Дисплеят е 3-инчов с технология TrueBlack и 921 хиляди точки резолюция. А, да, щях да забравя - закрепен е за тялото на камерата посредством шарнир, тоест - подвижен е в доста посоки. Като се замисля, всъщност това е най-приятната опция на дисплея, а аз да замалко да я забравя! Това бе в кръга на шегата. Изключително приятно ми е когато дисплеят е подвижен. Не защото го използвам непрекъснато за снимане вместо да гледам през визьора (все едно снимам със сапунерка), а защото ми позволява да използвам ниска гледна точка, без да се налага да пълзя като пехотинец в иракска пустиня или пък висока гледна точка, когато пред мен има преграда по-висока от 175 см... например. Имам да споделя още нещо за дисплея, но ще го оставя замалко, защото то касае и визьора на камерата.
Защо визьорът да е свързан с дисплея? Някъде там по-нагоре споменах за това как Minolta са се специализирали в правенето на причудливи камери. Sony не само са запазили тази черта, но и са продължили да я развиват. Как? С технологията за полупрозрачно огледало. Да, тази технология не е нова, ползвана е успешно във филмови камери, например от Canon, като начин за повишаване броя на кадри в секунда. Sony я интегрираха в своята серия огледално рефлексни камери като заместиха традиционното “лупащо”, както казваме на жаргон, огледало с неподвижно. С това повишиха броя на кадрите до 12 за секунда при пълна резолюция, премахнаха изцяло вибрациите създадени от движението на огледалото и неговото удряне в горна и долна позиция, намалиха времето за реагиране при натискане на спусъка както и така наречения “блекаут” (когато огледалото е в горно положение и блокира визьора. Също така, това огледало позволява на АФ системата да фокусира непрекъснато. И накрая, вместо да използват голяма и тежка пентапризма за визьора, я замениха с компактен електронен OLED визьор с резолюция от около 1.4 милиона пиксела, голям зрителен ъгъл и 100% покритие на кадъра. Това, от своя страна, доведе до олекотяване на камерата и позволи “разлетия” дизайн, който е запазил класическия DSLR вид.
Ще трябва да спомена обаче и някои не чак толкова добри характеристики на SLT технологията. Има известна загуба на светлина, защото огледалото отразява част от нея към АФ сензора. Загубата варира между 1/3 и ½ EV (цитирам различни източници) при ярки насрещни светлини могат да се появят призрачни изображения (все пак, новите модели имат ново покритите и това е почти 100% невъзможно да се случи, даже целенасочено – пробвах, но не можах да постигна такъв (д)ефект). Електронният визьор има доста по-малка динамика от това, което може да предостави матрицата и затова не винаги изображението е напълно реалистично. При стартиране камерата “запалва” малко по-бавно сравнено със стандартна DSLR камера. При резки движения електронният затвор реагира по-бавно сравнено с оптичния, където всичко е наистина в реално време.
Минавам пак на другия полюс и започвам да виждам положителните неща: след като се направи снимка резултатът се вижда веднага във визьора - не е нужно да се сваля камерата от окото и да се гледа на дисплея. В процеса на кадриране може реално да се види дали снимката ще е преекспонирана или недоекспонирана както и да се коригира цветовия баланс. Когато е тъмно, визьорът може да „напомпа“ изображението подобно на уред за нощно виждане, което да позволи по-добро кадриране. Когато искате да използвате виртуален хоризонт не е необходимо да се гледа дисплея, а той може да се покаже в центъра на визьора и да улесни максимално фотографа.
И визьорът и дисплеят могат да избират измежду 5 различни режима на показване: с пълна информация, само с АФ зони, виртуален хоризонт (отварям скоба за виртуалния хоризонт като много добра екстра, която показва не само до колко камерата е хоризонтална, а и до колко има наклон нагоре или надолу, при мен е включен почти постоянно като снимам пейзаж), хистограма в реално време, електронен експонометър.
Без проблем може да се сменят режими и да се търси в менюто и да се правят настройки, без да се отлепя око от визьора. И, понеже има вграден сензор, в момента, в който отнемете око от визьора, дисплеят се активира и обратното. Тази опция е програмируема и може да се донастройва от менюто като има изваден и допълнителен бутон, с който да се превключват ръчно, ако някой желае. Помислено е и за хората, които носят очила – да снимат с очила вънзползвайки се от добрия гумен наочник или пък без, като използват диоптричната корекция.
Преди да нахлуя в камерата, ще спомена светкавицата. Sony запазиха уникалното за Minolta гнездо, което не е много добра новина за любителите на студийно осветление, защото трябва да търсят специално конструирани синхронизатори или специални преходници, за да ползват стандартните синхронизатори. А57 няма изход за кабелна връзка със студийна светкавица и се налага да се ползва синхронизатор или преходник. Липсата на голяма пентапризма е позволила да се конструира сложно многопантово съоръжение, на което да се закачи вградената светкавица. Хубавото на това сложно съоръжение е това, че позволява светкавицата да застане високо (предпазва от ефекта на червени очи) и да мина леко напред (спомага да няма отпечатана сянка от обектива, когато се снима близко стоящ обект).
Какво има вътре в камерата? Полупрозрачно огледало... това го казах вече. Зад него се намира матрицата. Ами, да, значи ще започна с нея. Стабилизирана, с 16,1 ефективни мегапиксела - CMOS сензор Exmor™ APS HD с висока резолюция за снимки и Full HD видеоклипове с намалени нива на шум. Размер 23,5 x 15,6 мм (формат APS-C) или за по-лесно (но неправилно според мен) кроп х1.5.
Думата стабилизирана от предишното изречение току да се изплъзне измежду другите, но всъщност разкрива една от топ характеристиките на А57. Когато матрицата е стабилизирана, това означава, че практически всеки един обектив, който се закачи на фотоапарата, е стабилизиран. По спецификации на Sony тази стабилизация варира между 2.5 и 4.5 EV (или стопа както сме свикнали да казваме), в зависимост от типа на използвания обектив, както и от това, колко треперят ръцете на фотографа. В моите ръце всичко е на долна граница.
Sony A57 + Sony SAL 18-55mm f/3.5-5.6 DT SAM @ 40 mm, f/6.3, 1/100 sec, ISO 100 |
Наличието на електронен затвор, за разлика от оптичния визьор, ни показва вече стабилизираното изображение, както е при оптичната стабилизация в обектива. Слабата страна на матричната стабилизация е при използването на телефото обективи, защото нестабилизираният обектив не подава максимално качествено изображение на автофокусния сензор, което затруднява фокусирането. Тоест, при матричната стабилизация с дълго фокусен обектив ще имаме стабилизирано изображение от матрицата, но автофокусния сензор няма да е получил перфектното такова и това може да се отрази понякога на крайния резултат.
Автофокусната система предлага на фотографа 15 точки, 3 от които „кръстосан“ тип. Изборът на точките става изключително лесно - като се натисне бутона в средата на мултиселектора, който се намира на гърба на камерата и после с мултиселектора се избира точката. Освен този класически режим на работа с АФ точки, има добавени още няколко. Широка зона – при която камерата използва всички точки и сама решава къде да сложи фокуса. При този тип използване на фокуса винаги може да използвате централната точка по всяка време просто като натиснете бутона АФ на мултиселектора. Освен широката зона има и локална зона когато точките се групират на лява дясна и централна група от по 4 (и 5 за централната зона) точки. Това зонално ограничаване на фокусните точки подпомага скоростта на фокусиране. Има и режим само за централна точка, но честно казано, не виждам смисъла на този режим. Камерата има и режим за търсене на лице в кадър и слагането на фокуса върху него.
Режимите на фокусиране са два: единичен фокус и следящ фокус. Е, има и един интелигентен режим, който обединява двата по-горе – автоматично превключва на единичен или следящ в зависимост от сниманата сцена. Не мога да дам точен критерий за максималната скорост на фокусиране, защото не тествах камерата с топ обективи. С китовия обектив фокусира сравнително бързо, а с 35/1.4, поради липсата на мотор в обектива, се налага да се ползва вграденият в тялото, който е останал заедно с байонета за закрепване още от Minolta и така фокусът не е от най-бързите. Предполагам, ако закача някой от светлите обективи на Zeiss, скоросттра на фокуса няма да е по-назад от баткото А77. Хубавото на системата е запазената от Minolta съвместимост с обективите „от едно време“, което позволява да се използват както новите SAL или Zeiss така и „железните стъкла“ на Minolta.
Sony A57 + Sony SAL 35mm f/1.4G, f/1.4, 1/1250 sec, ISO 100 |
Скоростта на затвора е в границите между 1/4000 и 30 секунди плюс В, а синхронът със светкавица е при максимум 1/160 сек. Интересна е скоростта на правене на кадри. Поради SLT технологията, камерата може да снима с около 8 кадъра за секунда при бърз режим или с около 3 кадъра за секунда при бавен. Да, може и да снима по 1 кадър на натискане на спусъка, но това някак си се подразбира. Буферът на камерата събира около 20 – 22 кадъра в RAW формат при скорост на снимане от 8 кадъра за секунда. За любителите на по-високи скорости, камерата предлага опция за снимане с 12 кадъра за секунда, но намалява резолюцията почти на половина – 8,4 МП и изходящият кадър е Jpeg, а буферът пак поема до около 22 кадъра. Ако и тези скорости не са достатъчни, се сещам за още един начин – снимане на видео.
Защо свързвам снимане на видео и фотография? Видеото, както се досещате, е свързване на отделни картинки, които, възпроизведени с определена скорост, лъжат “мързеливото” ни око и създават илюзия за движеща се картина (това обяснение е тип „началото на кинематографията“).
Като камера от последно поколение, А57 може да снима и видео. Максималния формат, на който може да снима е Full HD, който е с размер 1920 х 1080 пиксела – тоест около мега пиксела и формат на кадъра 16:9. Sony са прескочили стандартната граница за снимане на видео от 30р (30 пълни кадъра за секунда) и предлагат на своите потребители опцията да снимат с 50р (50 пълни кадъра за секунда). При добро желание, с помощта на видео програма, фотографът може да свали всеки един от 50 те кадъра в интересуващата го секунда и да намери точния момент. Вярно, снимката ще е в размер 1920 х 1080 пиксела, но от личен опит знам, че може да се разпечата снимка с формат А5. Опцията за 50р позволява на експериментаторите на филми със забавено да движение да създадат много по-качествена продукция, в сравнение с времето, в което им се налагаше да правят това от 60 полукадъра.
Sony A57 + Sony SAL 35mm f/1.4G, f/2.2, 1/1600 sec, ISO 100 |
Честно казано, не ми остана много време да тествам видеото. Смятам някой ден да отделя сериозно внимание на видеото във фотокамерите и тогава се надявам да направя доста сравнителни тестове. Ще добавя чисто техническа информация, която струва ми се, е важна. Когато снима видео, камерата може да фокусира непрекъснато. Записва стерео звук и също така има опция за включването на външен микрофон, който да подобри значително качеството на аудио записа. Автофокусът в последните модели камери е доста усъвършенстван, но още не мога да му се доверя при по-сериозна и динамична работа и затова във всяка статия препоръчвам на по-сериозно снимащите да се възползват от опцията ръчен фокус. Искам да вметна, понеже имам спорове с колеги, аз съм оператор по образование и съм свикнал с друг начин на работа. Поне за момента няма АФ система, на която да се доверя по време на снимане на видео.
Прескачам от видеото към същността на камерата, а именно – фотографията. Във фото режим камерата предлага стандартните снимачни режими – PSAM. Казвам стандартни и може би ще пропусна да говоря за тях, защото вярвам, че почти няма потребител на DSLR или безогледален фотоапарат или дори висок клас компактна камера, който да не знае какво означава точно тази абревиатура. За фотографите, които искат само да натискат спусъка има предвидени абсолютно автоматични програми. В допълнение има и 15 различни снимачни шаблона, които изкарват готова снимка с различен ефект, без да се налага обработка на компютър. Интерес представляват няколко снимачни режима, които искам да спомена с повече от една дума.
Снимане на панорама. Още откакто показаха своята първа безогледална камера от серията NEX, Sony започнаха да предлагат екстра като снимането на панорама. Напълно автоматично снимане на панорама. Преди години панорама се снимаше кадър по кадър с натискане на спусъка.
Сега просто се натиска спусъка и фотографа завърта камерата в указаната на дисплея посока, а след приключване на снимането, камерата автоматично сглобява и показва крайния резултат. Как е възможно това? Благодарение на изключително бързата скорост при серийна снимка както и на процесора Bionz. При натискане на спусъка вместо камерата да направи единичен кадър и да чака фотографа да прекадрира и пак да натисне спусъка, тя минава на сериен режим а от фотографа се иска само движение. Има опция както за вертикална, така и за хоризонтална (като се замисля хоризонталната е по за предпочитане) панорама. Посоката на движение може да се зададе от менюто а също така има избор и на размера на панорамата – нормална или широка. Съществува опция за снимане на 3D панорама, но тя трябва да се прожектира на 3D телевизор и да се гледа с очила. Доста е ефектно, признавам.
Вертикална панорама |
Някои впечатления относно снимането на панорама. Колкото и да е лесно на пръв поглед, всъщност се оказва не чак толкова лесно. Фотографът трябва да свикне с ритъма на движение по време на панорамирането, защото често се случва да се движи прекалено бавно или бързо и камерата да даде съобщение за грешка. Липсата на ритъм най-често се изразява в недовършена панорама. Какво имам предвид. Широката панорама е с размер: 12,416 x 1,856 (23MП), стандартната е с размер: 8,192 x 1,856 (15MП), широката вертикална: 2,160 x 5,536 (12MП), стандартна вертикална 2,160 x 3,872 (8.4MП). в зависимост от избраната панорама, камерата винаги запълва зададения размер. Ако фотографа не се завърти достатъчно бързо то в края се получава сива зона с липса на изображение. Не е болка за умиране лесно може да се „кропне“.
Друг проблем са движещите се обекти. Желателно е да се снимат изцяло статични предмети. В опитите си да снимам панорама, не един и двама велосипедисти, имали неблагоразумието да минат пред камерата докато снимам, бяха безмилостно разпарчетосани на отделни сегменти в цялата панорама. Използвайте режима за снимане на панорама най-вече за снимки на пейзажи. Панорамни снимки в интериор или в тесни улици най-често биха имали не добър ефект. Ще вметна, че понякога е търсен ефект един обект да се появи 2-3 пъти в кадъра, но ще е въпрос на опити и пак опити. С две думи – забавление си е.
HDR фотография. Самото име говори за себе си – фотография с повишена динамика. Често няма как да се съобразяваме с капризите на слънцето, което е решило, че по обедно и следобедно време ще свети с все сила и ще създава дълбоки черни сенки. За да се омекоти контраста, се налага да се направят няколко снимки от статив с различна експонация и те после да се съберат със специална програма, която да извади максимално подробностите от светлите и тъмните участъци. Времеемка работа си е.
В А57 има приятната опция да се правят автоматично HDR снимки. От фотографа зависи да избере в какъв диапазон иска да се направят отделните кадри (избираемо межди 1 и 6 EV (или стопа по нашенски)) или да остави това на камерата като избере режим AUTO. При натискане на спусъка камерата прави 3 кадъра с различна експонация и след това ги сглобява, като взема предвид и възможните трепвания между кадрите и ги изравнява. Камерата запазва както обработена снимка, така и оригинал на снимката както би изглеждала при нормално снимане. И двете снимки са във формат jpeg.
Снимка в нормален и в HDR режим |
Едно недоволство. Когато искам да снимам на режим HDR трябва да вляза в менюто и да превключа от RAW на Jpeg формат иначе функцията остава неактивна. Все си мисля, че е лесно за програмистите на Sony да заложат, че щом искам да снимам HDR, камерата автоматично превключва в Jpeg формат, а след като свърша да си се връща в RAW.
HDR е хубава опция, но какво правим ако искаме да снимаме подвижни обекти? HDR, подобно на панорамното снимане, прави количество кадри за период от време, а през това време някой обект току е избягал от кадъра. Когато има подвижни обекти и искаме да повишим динамиката се налага да включим опцията D-Range Optimizer, при която се изсветляват сенките и тушират ярките места в снимката чисто софтуерно, подобно на една добре позната опция във Photoshop (няма да казвам коя).
И тук фотографа може да избира между автоматичен или ръчен режим на диапазона, и тук също трябва да се има предвид да е включен Jpeg, за да е активна опцията.
Да взема да се разходя по менюто, докато си почивам от обясненията за това как снима камерата.
Всъщност тя снима много меко и спокойно поради липсата на скачащо огледало и единственото тракване е от движението на затвора. Общо взето напомня снимането с безогледален NEX само дето е доста по-обемиста (и по-удобна за хващане, според мен).
Снимка в нормален режим, режим D-Range Optimizer и HDR режим |
Връщам се на менюто. В предишно ревю се бях оплакал от менюто на NEX. От менюто на А57 нямам оплаквания, даже напротив - много е прегледно и е на принципа на книгата, където с отгръщането на страница се показва цялата информация, без да се налага скролване нагоре надолу. Въпрос на свикване е да разбера кои символи съвпадат със символите на други, по-често използвани апарати, но пак казвам - изключително лесно за работа. В снимачен режим менюто също е лесно и се управлява буквално с един бутон и мултиселектора. Вярно е, тялото няма изкарани 10 различни бутона за какво ли не, но за камера от този клас, при положение, че се борави едва ли не само с палеца, настройки и донастройки стават изключително лесно. Само смяната между RAW и Jpeg не е лесна и налага влизане в основното меню.
Май се отнесох прекалено много, затова ще спомена още няколко думи за ISO чувствителността и малко общи впечатления за начина на работа с A57.
ISO чувствителността варира между 100 и 16 000. Камерата се държи много добре дори и при нива от 1600 ISO като също така може да снима без проблем на 3200 и с компромис на 6400 ISO. От там нагоре се появява цветен шум. Има функция за правене на няколко кадъра при високо ISO с цел да се изчисти шума. Мисля, че тази функция е уникална и не се намира при нито една друга марка фото камери.
Диапазон на светлочувствителност - от ISO 100 до 1600 |
Както споменах по-горе, липсата на скачащо огледало прави камерата много лека за снимане и също така повишава функционалноста на стабилизираната матрица. Страхотно е, че след като се направи снимката, то тя се вижда веднага във визьора и не се налага да се отлепя око от него. 16-те мега пиксела дават много добър детайл, но като всяка високоплътностна матрица е хубаво фотографа да се застрахова с една стъпка на скоростта на затвора нагоре от препоръчителната. С подходящ преходник могат да се закачат ръчно фокусни обективи на М42 резба а функцията peaking подпомага много добре намирането бързо на точен фокус.
Няколко думи на финалната права. Sony ALFA SLT A57 е камера, която първоначално грабва с красивия си дизайн (за разлика от предишни модели). Чудесна екстра като подвижен дисплей. Събрала в себе си предимства и от NEX и от DSLR серията. Матрицата би се чувствала чудесно и с по-висок клас обективи от този, който идва в комплекта и даже, ако трябва да съм честен, бих препоръчал да се ползва с такива, за да се извлече максимално добра картинка. Малко мързеливо стартира и се налага да се ровичка по менюто, когато трябва да се избира HDR режима, но като цяло остава чудесно впечатление. Като се замисля има още доста да се споделя какво може камерата, но нека запазя и няколко изненади за бъдещите потребители.
Камерата може да се ползва както от напълно начинаещи, правещи своите първи стъпки във фотографията, така и от доста напреднали фотографи. Екстри които да блазнят има доста, а и се работи лесно и приятно с нея.
Още примерни снимки:
Sony A57 + Sony SAL 35mm f/1.4G, f/1.4, 1/500 sec, ISO 100 |
|
Sony A57 + Sony SAL 35mm f/1.4G, f/5.6, 1/20 sec, ISO 100 |
|
Sony A57 + Sony SAL 18-55mm f/3.5-5.6 DT SAM @ 18 mm, f/8, 1/500 sec, ISO 100 |
|
Sony A57 + Sony SAL 18-55mm f/3.5-5.6 DT SAM @ 18 mm, f/3.5, 1/1000 sec, ISO 100 |
|
Sony A57 + Sony SAL 18-55mm f/3.5-5.6 DT SAM @ 24 mm, f/22, 1/400 sec, ISO 100 |
Laowa 9mm f/5.6 FF RL W-Dreamer е обявен като най-широкоъгълния обектив, покриващ 35-мм сензор в момента
PhotoSynthesis Обективи | Октомври 05, 2023Днешният герой – 7artisans 7.5mm f/2.8 Fisheye – е лек и компактен обектив, разработен за сензори с големина APS-C или по-малки.
Обективи | Февруари 11, 2021Днес ще ви представя един компактен и достъпен обектив, произведен от 7artisans и доведен в България от PhotoSynthesis.
PhotoSynthesis Обективи | Ноември 10, 2020Безогледалните системи завладяват все по-големи територии от фотографския свят, а заедно с дългочаканите попълнения от Nikon и Canon вече се...
19 Юни 2019 от 19:00 до 21:00 ч.Нашите лектори Иван Масларов – Джъмбо и Николай Колев – Боци ще споделят впечатленията си от работата с осъвременените обективи Helios и...
30 Май 2019 от 19:00 до 21:00 ч.Всеки има любима дестинация, място, където би се върнал в момента, в който му се отвори възможност... или просто да зареже всичко, да...
22 Март 2018 - 16 Април 2018
Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.