Националната библиотека в Париж имат най-добрата колекция с фотографии на Литовски автори. Преди години, когато бях много млад, кураторът на тази колекция и директор на библиотеката ме откри и това беше началото на моя успех в чужбина.
Много интересен е моментът на контакт. Колекция фотографии на френски автори беше изложена в голяма галерия в Москва /над 1000 творби/ и Антанас Суткус беше чакал на опашка четири часа, за да влезе в галерията и да даде на делегацията от Франция албуми с наши фотографии. Контактите с тази делегация бяха забранени, но Суткус успял да се представи за чужденец и да се запознае с френския куратор на изложбата Жан Клод Лемане. След като разгледал всички каталози, той писал до нашата организация, че особен интерес за него представляват моите фотографии. Така фотографиите ми се появиха в западния свят.Той пое грижата за мен и организира много мои изложби в чужбина Париж, Сан Франциско, Ню Йорк и много други.
Суткус винаги е имал проблеми с моите фотографии. Винаги са били спорни за комисиите по цензурата.
Моя фотография беше спечелила една от най-високите награди в конкурс в Югославия. Организаторите отпечатали много луксозен албум и го изпратили, заедно с информация за наградата ми, до журналистическата организация в Москва. В приложеното до тях писмо написали, че са много щастливи, че участник от република Литва, респективно от СССР е спечелил най-висока награда и биха искали да го поканят да си я получи лично на откриването на изложбата. Колегите ни от организацията на журналистите изпаднали в паника, защото моите творби според тях представят Съветския съюз по ужасяващ начин.
Антанас Суткус винаги намираше начин да ме измъкне и да заобиколи наказанията и проблемите. Успяваше дори да организира мои изложби като развеждаше и черпеше отговорните за разрешението, успяваше да приспи тяхната бдителност и след като откриеше изложбата те нищо не можеха да направят. След като пристигнеха луксозно облечените другари никой не смееше да повдигне въпроса, защо тази изложба се показва и кой е дръзнал да го направи. Разминавахме се с нехаресване на изложбата и това е. Суткус просто беше изключително харизматичен, комбинативен и намираше изход от всяка ситуация. Имахме невероятен късмет, че той беше председател на организацията и намираше начин и възможност да помогне на всеки с каквото може. Намираше ни къде да живеем, дори когато наш колега се разболя много тежко от рак, той успя да намери от чужбина някакви чудотворни лекарства, които удължиха живота му и подобриха качеството му на живот.
Н.П. В много публикации ви наричат “фотографът без визьор”, “фотографът с рибешко око”, “фотографът с различните субекти”, “фотографът със свръхшироката оптика”. Може ли да се каже, че вашия поглед към света следва широтата на оптиката, която ползвате?
А.М. Никога не съм ползвал обектив fish eye. Той е твърде широк за моята гледна точка, твърде много би деформирал действителността. Винаги съм ползвал 20мм обектив и репортажен метод на снимане. Винаги съм работил като фотожурналист, искал съм да взема колкото се може повече от реалния живот. В моите проекти „Селските пазари” или „Ветеринарните лечебници” няма нищо аранжирано. Всичко е естествено. Исках да вляза дълбоко и лично в онова, което снимам. Често си представях как би изглеждала една снимка и как камерата ми е невидима, държах я в ръце и снимах от много ниска гледна точка, без да гледам във визьора, запазвайки контакт с хората, които снимам. Бях нещо като таен агент.
Когато група хора разговарят разгорещено, те не се вълнуват какво се случва около тях. Обикновено хората не обичат някой да се втурне в личното им пространство, в техния личен свят. От психологическа гледна точка е неудобно за тях. Затова използвах този мой метод да улавям хората потънали в техните занимания, разговори и активности без да се натрапвам, без да ме забелязват. Без визьор, но с визия!
Обичам ясната, конкретна структура на обектите, които снимам. Понякога детайлите описват много по-добре цялата идея. Исках гледната ми точка да е максимално близка то тях. Ето тази снимка над вас например, вимето на кравата е в най-близък план, а там някъде отзад се движат хората, нейните стопани и купувачите, но вие можете да усетите фактурата на заснетите обекти. 04/07/2016/Каунас © Надежда Павлова
С моите колеги Ракаускас, Куншус, Пожерскис винаги сме снимали традициите. Нашата фотография е обратното на абстрактна. Ние сме привърженици на натурализма във фотографията. Харесвам фотографията в действие и всички хора. Младият човек няма много опит, също като младото дърво, Но старото дърво е наистина интересно, като възрастния човек. Защо моето поколение се концентрира върху традиционния литовски живот? По някакъв начин се опитвахме да документираме, заради младото поколение, живота който щеше да отмине. Живот съвсем различен от днешния. По онова време нямаше стипендии, с които да си помагаме финансово. Това бяха нашите идеи и се трудехме лично и много енергично, за да ги реализираме. Нещо като национален инстинкт, нещо интуитивно. За да остане спомен за малката ни страна.
Н.П. Всеки ваш проект е изисквал огромна енергия, да за бъде реализиран. Ако днес имахте същата енергията какво бихте снимали?
А.М. Не снимам от няколко години, но публикувах книгата „Път към тишината”. В нея темата са погребенията. Смесил съм репортажи с монтажи, портрети от надгробните паметници, които съм снимал дълги години. Първата снимка е от момента на раздяла на Суткус с неговата майка. Документирал съм погребението на дъщерята на моя колега Луцкус. Преснимам керамичните портрети от надгробните плочи, защото вярвам, че в тях са душите на отишлите си хора.
Ето тук съм снимал процесията придружаваща жертвите от 13.01.1991. Това е моментът, в който Литва обявява своята независимост. В резултат на действията на Съветските войски загинаха 14 и бяха ранени 702 души. Процесията, която ги придружава е огромна.
Във фотографията си търся символи. Мъртвият не може да спре.
Тези моменти са наситени с много силна енергия. И снимането им е много изтощително. Цялата тази тъга се стоварва върху теб. Като фотожурналист не можеш да останеш недокоснат.
Н.П. Мислите ли, че днешните погребения са различни?
А.М. В селските райони традицията все още се пази. Тази новост с кремациите намирам за нещо изкуствено. Сякаш хората искат да забравят, за човека твърде бързо. Да забравят, че са смъртни и да продължат своето съществуване като материални консуматори.
Вижте, това е погребението на майката на моята съпруга. Всяка година семейството се събира, за да я почете. Идват си дори роднините от чужбина. Погледни каква сила,дори мъртви тези хора поддържат връзката между поколенията в семейството. Пази спомените.
Обикновено хората не харесват тези снимки. Те смятат, че тези традиции са отживелица. Не искат да развалят настроението си. Искат да запазят илюзорното си усещане, че завинаги ще ползват материалните придобивки, в които са се вкопчили.
Сега бих искал да вметна нещо свързано с твоя предишен въпрос. За приятелството между нас старите фотографи. Ето например, моят стил е много различен от този на Ракаускас. Намирам неговата фотография за твърде романтична, подредена и прекалено красива, но важното е, че аз уважавам у него тази страст към фотографията и тя е нещото, което ни свързва. Ето това е един албум, който отпечатаха в Китай. В него трябваше да има само мои и на Ракаускас фотографии, но и двамата предложихме в него да бъдат включени и други наши колеги. Страницата на Ромас Юшкелис ©Надежда Павлова
Н.П. През седемдесетте вие сте изучавал западна философия. Какъв съвет бихте дал на младите фотографи? Какво да учат и какво трябва да знаят днес?
А.М. Най-добрият съвет би бил да не се съветват!!!
Когато бях млад не се вслушвах в никакви съвети. Когато се случи първата ми изложба в Литва, един преподавател по фотография беше казал на своите студенти: „Идете и вижте тази изложба, вижте тези фотографии и се научете как не трябва да снимате.” Добър пример!
Истината е, че можеш да дадеш съвет за техниката, но не и за изкуството. Ако сте талантлив артист вие ще разцъфнете и без никакви съвети, дори въпреки съветите, които сте получили.
"Срещнах се с Александрас Мацияускас на 04.07.2016 в дома му в гр. Каунас, Литва. Разговаряхме на четири езика литовски, руски, английски и български. Благодаря на Гинтарас Чезонис, който ми предложи тази среща и на Угне Макаускайте, която я организира и помогна с превода. Благодаря и на Александрас Мацияускас за трите часа, които сподели с нас."