Серия ръчнофокусни обективи за Sony Zeiss Loxia - Zeiss Loxia 25mm f/2.4 (част 2)

// Техника / Обективи | PhotoSynthesis | Август 07, 2018
Преди няколко дни предоставихме на Иван Масларов-Джъмбо от нашите приятели от Photo Cafe възможността да изпробва четири чудесни ръчнофокусни обективи от серията Loxia на Zeiss. Серията Loxia е предназначена както за фото, така и за видео с безогледалната система на Sony и покрива матрица 35-милиметров стандарт (жаргонно познат като „фулфрейм”). Това е резултатът от срещата на Джъмбо с Loxia: 

След срещата с Zeiss Loxia 21mm f/2.8, днес идва ред на следващия обектив от серията - Zeiss Loxia 25mm f/2.4.

Признавам, че най-малко снимах с този обектив. Защо? Имах същата дължина Zeiss обектив в годините, през които снимах с Leica M9.
Всъщност, снимал съм професионално с доста „цайсове” и все ръчнофокусни, както за огледални, така и за безогледални камери.
Да се върна на мисълта си... Имах същата дължина и защо ли реших, че Zeiss няма да се морят да правят нов обектив, след като го имат за Leica...
Колко прав не се оказах?! Не само направиха нов обектив, но и той е по-светлосилен (вярно, само с 1/3 диафрагма), дори от този за М байонет.
ОК, все пак имам представа за обектива, а и направих нужните тестови кадри.
Първо, за всеки случай пускам общото видео за серията Loxia, в случай че не сте го гледали, а там казвам общите неща за цялата серия. За тези, които са гледали, продължаваме с конкретното за обектива.



Обективът притежава здрав солиден корпус; е прахо и влаго защитен; с хубав син гумен пръстен, за който вече сме си говорили.
Както цялата серия, Zeiss Loxia 25mm f/2.4 има минималистичен дизайн и вече споменах за евентуалното неудобство при снимки с ръкавици.
Покрива пълноразмерни матрици на Sony А7 и А9 серията, като и тук смятам, че е безсмислено да се използва на камери с APS-C матрица.

Zeiss Loxia 25mm f/2.4 е създаден както за фото, така и за видео, благодарение на опцията за промяна на диафрагмата от „кликаща” на плавна.
И тук диафрагмата се променя през 1/3, като между 2.4 и 4 има 4 стъпки.

По отношение на фокуса е 1:1 с казаното в статията за Zeiss Loxia 21mm f/2.1, включително и 90-те градуса ход на фокуса, затова ще ви спестя повторението, защото, надявам се, който има интерес към тази серия, ще погледне всички статии.

Тук само ще добавя разликата в скалата за рязкост. Zeiss Loxia 25mm f/2.4 е с по-малък ъглов обхват, сравнено с 21-милиметровия обектив - с около 10 градуса, т. е. 71 градуса по хоризонтала. Скалата за дълбочина е по-тясна и ако поставите на диафрагма 16, то вече всичко от 1.5 метра до безкрайност ще е на фокус.

Като се замисля, в книжката, с която идват „локсиите”, има таблица с описание за съответната диафрагма и какви са стойностите на скалата за рязкост, но предпочитам вместо да помня наизуст, да си ги гледам на обектива.

Оптична схема. Тук отново разполагаме с оптична схема „distagon”, която, както отбелязах, е проектирана за огледални камери, но е успешно преправена да покрива късата работна отсечка на безогледалките.
Обективът има 10 елементи в 8 групи, като два от тях са специални и един - асферичен елемент.


Перфектно рязък по целия кадър, дори и в краищата с наистина минимални забележки при диафрагма 2.4. Леко винетиране на максимална диафрагма и липса на хроматични аберации и дисторсия. Ако някой реши да се "втелява", може и да открие минимални следи. 


Пускам една серия тестови снимки на скала ISO 12233, които можете да видите в галерията под статията.

Максимални работни диафрагми от 4 до 16 без видима разлика. При диафрагма 22 се забелязва минимална дифракция на светлина.

В RAW конвертора на Adobe Photoshop и Adobe Lightroom има профил както за този, така и за останалите обективи от серията Loxia. Използвайте го, вместо да разчитате на корекция в камерата (освен ако не снимате в JPEG), справя се по-добре.

Оптически превъзходният Zeiss Loxia 25mm f/2.4 не може да се похвали с кой-знае колко добър дефокус или боке. Има, разбира се, разпознаваемия за Zeiss дефокус или боке при снимане на близки обекти, но принципно в 99% от случаите това е един превъзходен остро рисуващ обектив, предназначен по-скоро за пейзажи, отколкото за концептуални портрети.

Интересното е, че в класическия видео сет, който предлагат Zeiss, точно този обектив не е намерил място. Може би толкова рязък обектив не е подходящ за видео.

Това е с няколко думи за Zeiss Loxia 25mm f/2.4. Следват 2-3 снимки и продължавам към любимата на всички стрийтъри дължина - Zeiss Loxia 35mm f/2.


Очаквайте продължение! 

Първата част от поредицата "Серия ръчнофокусни обективи за Sony Zeiss Loxia - Zeiss Loxia 21mm f/2.8" можете да намерите тук.

Трета част от поредицата - Zeiss Loxia 35mm f/2 можете да намерите тук.

Четвърта част - Zeiss Loxia 85mm f/2.4 

// Техника / Обективи | PhotoSynthesis | Август 07, 2018

Фотогалерия: Серия ръчнофокусни обективи за Sony Zeiss Loxia - Zeiss Loxia 25mm f/2.4 (част 2)

Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (0)

Прочети още статии