Приятели, поверителността и сигурността на Вашите лични данни винаги е била от първостепенно значение за нас.
Информираме Ви, че считано от 25.05.2018 г. влизат в сила новите европейски изисквания за защита на личните данни съгласно Общ регламент за защита на личните данни (Регламент (ЕС) 2016/679).
Ако имате профил в някой от нашите Интернет страници, можете да проверите, управлявате или премахнете Вашите данни като посетите раздел „Настройки“ на Вашия профил.
Използвайки нашите Интернет страници, вие се съгласявате с използването на „бисквитки“ - малки текстови файлове, които се записват на Вашето устройство, за да осигурят пълната функционалност на страниците. Можете да изберете да деактивирате „бисквитките“ или да получавате известие всеки път, когато нова „бисквитка“ се изпраща към Вашия компютър или мобилно устройство. Моля, обърнете внимание, че ако решите да деактивирате „бисквитките“, няма да можете да се възползвате от всички функции.
Повече информация относно „бисквитките“ и тяхната употреба можете да намерите в нашата Политика за поверителност.
Добре дошли във PhotoSynthesis.bg - място за фотография, хора и идеи!
Вашият профил беше активиран успешно.
Можете да промените потребителското си име по свое желание само преди да сте генерирали някакво съдържание. Потребителското име може да бъде променено само веднъж, така че бъдете внимателни!
Тук ще намерите интересна, полезна и забавна информация за фотографията и изкуството изобщо.
Споделяйте своите фотографии, разглеждайте, дискутирайте, оценявайте! Нека заедно създадем истинска среда за творчество!
Преди няколко дни предоставихме на Иван Масларов-Джъмбо от нашите приятели от Photo Cafe възможността да изпробва четири чудесни ръчнофокусни обективи от серията Loxia на Zeiss. Серията Loxia е предназначена както за фото, така и за видео с безогледалната система на Sony и покрива матрица 35-милиметров стандарт (жаргонно познат като „фулфрейм”). Това е резултатът от срещата на Джъмбо с Loxia:
На разположение бяха обективи с дължина 21mm, 25mm, 35mm и 85mm, като за жалост 50-милиметровата класика и любима моя дължина не беше налична. Но имам обещанието, че някой ден по-нататък ще мога да си поиграя и с „пейсетака”. Четирите обектива имат доста общи черти и затова набързо спретнах едно кратко видео, в което ги споменавам. Можете да го изгледате, а след това конкретно в отделни статии ще добавя по още нещо за всеки обектив.
Неслучайно започвам от „най-широкото”. Както сте разбрали от последните ми няколко статии, пристрастен съм към „широкото”. Обективът е изработен от здрава алуминиева сплав с типичния супер минималистичен дизайн, който следват Zeiss обективите за камерите на Sony.
Принципно, нямах никакъв проблем с фокусната и диафрагмената гривна, макар да са с минимално оребряване. Мисля, обаче, че би съществувал известен проблем при зимни снимки с ръкавици, освен ако не сте със специални фото-ръкавици със силиконови перли по дланта и пръстите.
Споменах предимствата при употреба на видео, но пак ще спомена за тези, които не са гледали клипа по-горе. Еднаквият диаметър на обективите от серията Loxia позволява бърза смяна на обективите без пренастройка на „фолоу фокус” системата, като е необходимо да имате само точния зъбен адаптер.
Обективът е влаго и прахо защитен, и със здрав гумен пръстен за допълнителна защита, от който вече се оплаках. Фокусът е изключително плавен и ходът му е до 90 градуса, т. е. относително къс. Това е нормално, все пак говорим за 21-милиметров обектив с ъглов обхват от 81 градуса по хоризонтала (нарочно не споменавам маркетингово предпочитания ъгъл по диагонал, който е по-голям).
Фокусирането с последен модел фотоапарат от 7-ма или 9-та серия на Sony е изключително лесно. Може да разчитате на функцията “peaking” или на лупата, която увеличава част от екрана (съществува опция за избор) и да фокусирате прецизно. В обективите от серия Loxia е внедрена електроника, която си „говори” с камерата в момента, в който пипнете фокусния ринг.
Електронният визьор на Sony A7r Mk III, с който снимах, е толкова добър, че при добра настройка на диоптричната корекция (съветвам и вие да я настроите добре), се фокусира лесно и без ръчнофокусни асистенти. Да, когато има достатъчно светлина, а като се стъмни - активирам „peaking”-a.
Zeiss Loxia 21mm f/2.8 разполага с метрична скала и с така полезната скала за дълбочина на рязкост. Логично, при широките обективи тя е доста широка и на практика, ако изберем диафрагма 16, то всичко в интервала от метър до безкрайност ще е на фокус. Накратко, няма да се налага да фокусирате, а направо стреляте. По същия начин може да се ориентирате и за останалите стойности на диафрагмите и разстоянието, на което снимате.
Оптична схема - Zeiss Loxia 21mm f/2.8 е класически „distagon”. Макар и да е създадена за огледални камери, тук обективът е преправен, така че оптичната схема да пасва на „безогледалки“, известни с по-късата си отсечка. Обективът има 11 оптични елементи в 9 групи, като от тях 4 са специални и един - асферичен елемент. Покритие на лещите - T*.
Категорично мога да кажа, че качеството на оптичната схема е на много високо ниво. Според тестовите снимки на тестова скала 12233 се вижда почти идентична острота както в центъра, така и в краищата на кадъра, може би с лек компромис на диафрагма 2.8.
Може да разгледате тестовите снимки в галерията в края на статията.
Почти не се забелязват хроматични аберации, както и дисторсия. Единствено има леко винетиране на максимална диафрагма, но досега, честно казано, аз не съм попадал на обектив, който да не винетира на максимална диафрагма. Най-добрите работни диафрагми са в диапазона от 5.6 до 11. При диафрагма 22 започва да се наблюдава лека дифракция на светлина и оттам - намаляване на общата рязкост. В галерията има доста снимки с дифракция, просто защото обичам да имам слънце с лъчи в кадъра, но установих, че на диафрагма 16 отново се получава слънце с лъчи, без да изпадам в дифракцията на 22.
Диафрагма 16
Диафрагма 22
В Adobe Photoshop и Lightroom има профил за корекция на обектива. Аз снимам в RAW и предпочитам да се доверя на профила на Adobe, пред този на този в камерата, с която снимам.
Дефокус и боке. Zeiss Loxia 21mm f/2.8 е широк обектив и точно дефокусът не е най-силната му страна. Разбира се, при снимане на близки обекти все пак се получава много приятно дефокусиране, а и типичното за Zeiss кръгово боке по целия кадър (стига да има подходящия заден план).
Обективът е идеален както за пейзажи, така и за архитектура или интериори, поради перфектната му коригираност и липса на дисторсия.
Създаден е да покрива пълноразмерни матрици и е чиста загуба да се използва на по-малките APS-C матрици. Макар и само 21-милиметров, този Zeiss Loxia притежава максимално оптично качество от край до край и мисля, че по тази причина би допаднал и на астрофотографите.
Накрая ще добавя още нещо. Снимките в галерията са примерни и не съм имал време да търся перфектния кадър с „уау ефект”. Често подлагам обектива на екстремно влияние на слънцето, нещо, което 99% от фотографите няма да направят. Правя го с цел да видя характеристиките. Понякога се случва слънцето да предизвика вътрешни отражения между матрицата и задния оптичен елемент, което е напълно нормално с оглед на толкова късата отсечка.
Честно казано, макар и дефектна, получената снимка за мен е с най-голям художествен ефект между всички останали, които направих, но както споменах - кефя се да снимам слънце с лъчи, а тук успях да го постигна 4 пъти. Няма да изреждам технически характеристики - има ги на официалния сайт на Zeiss. Пускам няколко снимки от пробите, които направих с Zeiss Loxia 21mm f/2.8, а следващата среща ще е с Zeiss Loxia 25mm f/2.4. Втора част: Zeiss Loxia 25mm f/2.4
Днес е ред на ревюто на четвъртия обектив от серията - Zeiss Loxia 85mm f/2.4, след като вече се запознахме с Zeiss Loxia 21mm f/2.8, 25mm f/2.4 и Zeiss Loxia 35mm f/2.
Фамилията ръчнофокусни обективи Zeiss Loxia за Full Frame безогледални камери Sony току-що придоби нов член. Това е Loxia 25mm F2.4, широкоъгълен обектив,...