Галерия SYNTHESIS, Посолство на Финландия и София Филм Фест представят изложбата
Златната земя на копнежа
Фотографии от филми на Аки Каурисмаки
Изложба на Маря Лена Хуканен
Куратор: Надежда Павлова
4 юни – 30 юни 2020г.
Галерия Синтезис ви кани на изложбата „
Златната земя на копнежа“ на Маря Лена Хуканен. Тя е фокусирана върху дванадесет от филмите на известния финландски режисьор Аки Каурисмаки, заснети в периода 1985 – 2006 г.
Изложбата е продължение на тематичния модул „Кино и фотография“, в който галерия Синтезис показва изложби на значими фотографи и режисьори, подчертаващи връзката между фотографията и киното, в партньорство със
София Филм Фест. През 2018 г. в рамките на фестивала беше показана изложбата „
Сергей Параджанов: Homo Liber“ на грузинския фотограф Юрий Мечитов, а през 2019 г. „
Moving Stills“ на британската режисьорка на документални филми Триша Зиф.
Маря Лена Хуканен е неизменна част от екипа на Аки Каурисмаки като фотограф на терен, скриптър или асистент-режисьор. Тя документира работни моменти от заснемането на почти всички негови продукции. Изложбата „Златната земя на копнежа” включва кадри от емблематични филми на режисьора като: „Сенки в рая“(1986), „Ленинград Каубойс в Америка“(1989), „Наех наемен убиец“(1990), „Плаващи облаци“(1996), „Мъжът без минало“(2002) и др.
Кати Оутинен, Марку Пелтола и Аки Каурисмаки, „Човекът без минало“ (Мies vailla menneisyyttä, 2002)
Фотографията на терен може да бъде арт форма сама по себе си, в която американското, френското и британско кино имат сериозни традиции и класически статус. Във Финландия, до появата на Хуканен, този жанр е леко пренебрегван. Благодарение на нейната работа е създадена ценна документация на творческия процес на финландския майстор на киното. Фотографиите ѝ улавят точния дух на всеки филм, пренасят зрителя от настроение в настроение, от град на град. Те показват не само режисьора по време на работа, но и неговите любими актьори Мати Пелонпя и Кати Оутинен в много докосващи сцени. Включват редки моменти от работата на екипа, понякога концентриран, понякога развеселен, и портретират не само актьорите, но и всички участници в заснемането на филма – отлитащи моменти запечатали интензивността, лудостта и ентусиазма на снимачния процес.
Марку Пелтола в „Мъжът без минало“ (Mies vailla menneisyyttä, 2002)„Светът на Аки Каурисмаки несъмнено се оформя до голяма степен благодарение на онази прочута безизразност, типична за неговата родна Финландия, но той е и забележително характерен – може да бъде разпознат дори от един-единствен кадър на който и да е от неговите филми. Необичайното съчетание между социален реализъм и визуална стилизация, между иронична комедийност и сгряващ сърцата хуманизъм, раждат нещо, коeто актьорите на Каурисмаки наричат „Аки-реалност“ и което американските кинокритици деликатно определят като „усещане, към което привикваш“. (Лана Уилсън: „Великите режисьори“, Senses of Cinema)
За своите филми Аки Каурисмаки споделя: „Необходимо ми е да представям градовете като в миналото. Например, не мога да използвам съвременни автомобили, защото те са грозни и им липсва индивидуалност. Успях да снимам Лондон и Париж без да покажа нито една кола и въпреки това във филмите ми присъства настоящето.“
Кати Оутинен, Кирси Тикилайнен, Мати Пелонпя, Мато Валтонен, „Волга“ и дъжд. „Пази шалчето си, Татяна“ (Pidä huivista kiinni, Tatjana, 1993)
За автора:Маря Лена Хуканен (р. 1959) завършва фотография във Висшето училище за изкуство и дизайн Лахти. Работи като фотограф на филмови продукции от 1984 година и е документирала повече от двеста пълнометражни финландски филма.
За работата си е отличена с различни награди, между които: почетна грамота от Фестивала в Арл, награда от Биенале на фотографията в Москва и Финландската национална награда за изкуство.
Тя е автор на изложбите: “Златната земя на копнежа” (1995) – фотографии от филмови продукции на Аки Каурисмаки, показана в Музея за съвременно изкуство Art de la Ville в Париж, Музея за изкуство в Гьотеборг (Швеция) , London College of Printing and Distribution Trades, Billedgallery в Берген (Норвегия), Gent Museum of Modern Art SMAK (Белгия), както и във финландските културни институти в Берлин, Мадрид и Париж. Извън Европа изложбата е показвана в Мексико и Канада; "Огнегълтачът – фото пространства" (1998) – изложба с фотографии от едноименния филм на Пирьо Хонкасало. Изложбата е показвана в Музея за съвременно изкуство Киазма и в Културния център Стоа в Хелзинки, в Турку бук кафе и Културен дом Тампере-Тало, както и в Арт кино Зита в Стокхолм; “Герои от екрана” (2004 ) – фотографска изложба на кинотеатри във Финландия. Изложбата е показвана във Финландския музей на фотографията (SEA) и на Биенале на фотографията в Москва.
През 1997 нейните фотографии са публикувани в книгите “Златната земя на копнежа” (изд. Otava) и "Сенки в рая" (изд. Schwarzkopf & Schwarzkopf).
Маря Лена Хуканен преподава фотография в Университета за изкуство и дизайн (понастоящем Университета Аалто), в Художествената академия на Турку и в Института по дизайн Лахти. Член е на журито на “Fox Days” и в комисията за присъждане на стипендии за фотография на Финландската фондация за култура.
Изложбата на Маря Лена Хуканен „Златната земя на копнежа“ – фотографии от филми на Аки Каурисмаки е част от 24-тия международен филмов фестивал София Филм Фест. Ретроспективата от 14 филма на Аки Каурисмаки, започнала през март 2020, ще бъде представена в цялостния си вид с прожекции в Дома на киното, стартиращи на 5 юни 2020.