Автор: Иван Масларов - Джъмбо
След първата статия на тема Lensbaby, в която започнах с малко очакван обектив като Lensbaby Burnside 35mm, днес обръщам вниманието към един напълно нов модел, който е доста олекотен - като начин на работа и като бюджет.
Lensbaby Sol 45mm f/3.5 е насочен към тези фотографи или пък видеографи, които искат да разберат, или по-скоро да усетят начина на работа на обективите на Lensbaby.
Всички, които вече са ползвали някой от класическите Lensbaby-та, знаят, че работата с тях е специфична и се налага придобиването на известни умения, за да бъдат използват максимално добре.
Аз също не бях ползвал скоро Lensbaby, но със Sol 45mm ми бе много лесно да си припомня как се снима с тези обективи и как да намирам желаните ефекти. Дори трябва да призная, че ми стана любимец и прекара най-много време на моя Nikon Z6.
Дизайн
Sol 45mm може да се намери в два варианта - за DSLR или за безогледална фотокамера. Версията за DSLR е изключително компактна - дотолкова, че влиза в графата “палачинка”. Иначе казано, на DSLR камера седи много шик.
Версията, предвидена за безогледалките е по-голяма, тъй като разполага с интегриран преходник. Това се налага от факта, че конструкцията с замислена генерално за DSLR камери.
Sol 45mm се предлага във варианти за Nikon F, Canon EF, Pentax K, Sony A, Sony FE, Fujifilm X байонет. За да го поставите на новите Canon R или Nikon Z ще трябва да използвате адаптерите съответно за EF или F байонет, защото все още го няма на нейтив байонет за тези модели. Същото е валидно и за Canon EOS M.
Обективът покрива матрици 35mm стандарт, или “фулфрейм”, казано за по-лесно. За Olympus има различна версия на обектива - Sol 22mm f/3.5, която е създадена само за micro 4/3 байонет и като приложите кроп фактора става почти идентичен като зрителен ъгъл със Sol 45mm.
Но, да се върна към дизайна. Обективът е изработен изцяло от лек метал. Единствената пластмаса по него са двете капачки, както и доста щурата идея за допълнителен ефект, намираща се пред челната леща, за която ще спомена някоя дума по-късно.
Специфичното кривене (познато още като тилтване) на Lensbaby-тата е скрито вътре в обектива и позволява да кривнете до около 8.5 градуса.
Светлосилата е постоянна - 3.5 - което не го нарежда сред светлосилните обективи, но както вече казах, тук става въпрос за компактен, лек и бюджетен обектив. А и кой снима на затворена диафрагма с Lensbaby?!
Практически, обективът е разполага с диафрагма в стандартния смисъл, а вместо това пред предната леща се дръпват две перца, които създават един кога странен, кога интересен ефект в случаите, когато имаме на заден план, да речем, клонак. Пускам тук едно сравнение, за да се добие някаква представа. За мен този ефект има много рядко и специфично приложение, но пак по-добре да има тази опция, от, колкото да я няма.
За ентусиастите, които искат да използват някакъв филтър - дали поляризатор, дали ND или нещо друго, е предвидена резба за аксесоари 46 милиметра. Няма опция за поставяне на сенник, но пък самата челна леща е разположена доста дълбоко и почти не се усеща нужда от допълнително засенчване, а и установих, че е добре понякога слънцето да я облизва.
Споменавайки лещи, тук оптичната схема е много проста – 3 елемента в 2 групи с горе-долу прилично покритие, което за целите на този обектив е добре, а и несъвършенствата му имат някои предимства, както ще кажа по-надолу и както си личи на примерните снимки.
Теглото за DSLR моделите е в категория “перо” – 150 грама, докато версията за безогледалните фотоапарати е около 257 грама, както се досещате, заради вградения преходник. За снимащите с micro 4/3 далаверата е пълна, защото освен лека камера имат и лек обектив конструиран специално за нея с тегло от 150 грама.
Снимане
В началото казах с каква идея е създаден Sol 45mm – за да могат тези, които не са все още изпробвали ефекта на Lensbaby, да се ориентират лесно. Има доста истина в това, особено с оглед на следващият обектив или по-скоро система, за която ще си говорим – Lensbaby Composer Pro II.
Както може би вече сте се досетили, Lensbaby Sol 45mm е ръчнофокусен обектив. Фокусира се със завъртане предния ринг, а най-близката дистанция за фокус е около 35 сантиметра от предния край на обектива – тоест не е особено подходящ за макро фотография.
При снимане имате два вариант - да го кривнете в някоя посока или да използвате прав. На големия пръстен на обектива ще забележите едно катинарче със стрелка, която указва възможност за заключване на обектива да снима в изправено положение.
В този случай имате сравнително остър център и прогресивно размазване към краищата. Използва се в случаите, в които искате да акцентирате на някой обект и да създадете, нека го нарека “безфокусен винет” с интересен ефект. Да, в случая правилото за третините не важи, защото позиционирайки обекта композиционно правилно, едва ли ще имате фокус върху него.
По-интересната опция разбира се е в случаите, когато изкривите Sol 45mm в някоя посока, като така снимачното ви поле ще има свирепо разфокусиране обратно на посоката, в която сте изкривили обектива. Тук може да се заиграете доста, но си трябва повечко време, за да може да фокусирате. С натрупване на опит може да почнете да снимате по-бързо, защото интуитивно ще знаете къде горе-долу е фокусът.
Казвам горе-долу, защото при Lensbaby фокусът не винаги е постижим - те са създадени точно за снимки с частичен приличен фокус и това ги прави толкова интересни.
Тук се усеща голямото предимство на безогледалките. С DSLR фокусирането е доста трудно. Трябва да имате добро зрение, за да може да се ориентирате по матовото стъкло къде точно е фокусът. На светло е сравнително постижимо, но при нощна фотография, това упражнение си пада малко “мисията невъзможна”. Което е жалко, защото Sol 45mm е много подходящ за заснемане на светлините на града.
Безогледалките от своя страна ви дава опция наречена “пийкинг”. С тази опция много по-лесно, точно и бързо може да фокусирате, дори с обективите на Lensbaby. Признавам, не винаги е абсолютно точнo, но в голям процент от случаите имате фокус там, където камерата го показва. Хубаво е да се помни, че краищата на Sol 45mm мажат толкова здраво, че и да искате, там фокус няма да има.
Добре е да се има предвид и това, че този обектив показва пълните си възможности на фотокамери с 35mm стандарт сензор, тъй като по-малките сензори с APS-C формат изрязват краищата където усещането за ефекта е най-пълно.
Не чак толкова перфектното покритие на лещите позволява слънцето да ги заслепи и по този начин се получават интересни допълнителни замъглявания на сниманият обект.
Споменах, че Sol 45mm ми стана любим обектив, точно заради неговата простота на работа, а и заради малкото му тегло и опцията да е винаги в чантата ми.
Поставен на безогледалка с матрична стабилизация, той ще ви позволи да правите ефектни нощни снимки от ръка. Говорейки за нощни снимки, отбелязвам, че ефектът е особено силен, когато има новогодишни светлинки или пък фарове и стопове на много коли.
Получава се интересно боке, често пъпешовидно, с остри краища. Всъщност, мушвам тук една галерия, вместо да продължавам с обясненията, защото понякога една снимка замества 1000 думи.