Автор: Иван Масларов - Джъмбо
Lensbaby вече доста години са известни с уникалните дизайни на интересни обективи, които предизвикват въображението на фотографите.
Още в началото тествах първите модели, които приличаха на гофриран маркуч с леща и байонет... Днес, почти 10 години по-късно, има доста голяма промяна в цялостната концепция на обективите, предлагани от Lensbaby. В новите модели гофрираният маркуч е изчезнал, заместен от напълно различен инженерен подход и много по-практична конструкция.
В ръцете ми са трите актуални модела на Lensbaby и след достатъчно снимане, реших най-накрая да споделя мнението си за тях.
Каква е причината да го наричам нестандартен? Тук не е налице познатата идея на Lensbaby за тилтване на обектива (изкривяване на оптичната система). Обективът е съвсем класически твърд светлосилен с диафрагма 2.8.
Burnside 35 всъщност е базиран на дизайн на Petzval от далечната 1840 г., но преработен така, че да се получи широкоъгълния 35-мм Burnside, вместо оригиналният 85-мм обектив Petzval.
Въпреки, че обективът не е от тилт серията на марката, той предлага по-скоро обща неострота, с което се отличава на фона маниакалното в момента търсене на острота по целия кадър.
Lensbaby Burnside 35 изглежда малко по-едър от класически ръчнофокусен обектив с параметри 35mm f/2.8. В случая, по-големият размер позволява да имаме нещо като дълбок вграден сенник.
Гривната за фокуса е голяма с около 180 градуса ход, като 90% от него се пада на диапазона от 15 сантиметра до 2 метра. Върти се стегнато и с добро съпротивление, което е особено важно когато търсим добър фокус и снимаме отблизо.
Диафрагмата е с диапазон от f/2.8 до f/16, като стъпката е през цяла единица. Интересното е, че колкото повече отваряме диафрагмата, толкова по-голямо разстояние има между стойностите и всъщност, ако искате някакви междинки, то лесно може да поставите гривната между две стойности.
Като известен любител на дифракцията на светлината, не съм особено въодушевен от шестте ламела, от които се състои. Реално обаче... кому е нужно да снима с този обектив на затворена диафрагма? Неговият чар е точно в това – да се снима на максимално отворена диафрагма подходящ бекграунд.
Тук идва ред да спомена една много интересна добавка в Lensbaby Burnside 35 – системата за винетиране. Докато от всички съвременни обективи очакваме да са безкомпромисни „резачки“ без никакво винетиране, то тук допълнително го задълбочаваме със специална система от осем ламела, поставени пред диафрагмата, които имат за задача да затъмнят осезаемо краищата на кадъра. Степента на затъмняване може да бъде контролирана от фотографа и от серията нощни снимки, които направих, прецених, че е по-добре, отколкото да разчитате на софтуерно добавено винетиране.
По-горе споменах за най-близкото разстояние, от което можете да фокусирате – 15 сантиметра. Вслучая обаче, то е измерено от началото на обектива, защото, ако трябва да мерим от фокалната равнина, ще се окаже, че имаме фокус едва ли не след като обектива е влязъл няколко сантиметра в снимания обект.
Оптичният дизайн на обектива се състои от 6 елемента в 4 групи и покрива пълноформатни сензори (35мм), или по-малки. В духа на XXI в., оптичните елементи са с многослойно покритие за предотвратяване на флеъри и „призраци“, макар че може би щеше да е по-добра идея да се запази несъвършената оптика от 1840 г. с цел още по-абстрактна визия. Все пак, съвременното покритие не предпазва изцяло и при директна светлина може да се забележи цветно петнисто разслояване на светлината, което в случая да използвате като допълнителен ефект.
Наблюдават се хроматични аберации, макар и леки, което е разбираемо. Трябва да имате едно наум и когато снимате близки портрети заради лекото изкривяване тип „буре“.
За да коригирате това, опитайте раздел Lens Corrections на Camera RAW или Lightroom, като може да изберете някой обектив 35mm f/2.8 от различни марки или, ако не се получи, поиграйте си на ръка с плъзгачите.
Корпусът и байонетът на Lensbaby Burnside 35 са изцяло от солиден и здрав метал, доста далеч от префинения съвременен минималистичен дизайн. С гривните за фокуса и за диафрагмата се работи лесно, дори и с ръкавици.
Резбата за филтри и други аксесоари е 62mm. С тегло от около 380 грама това не е най-лекият обектив за показателите си, но, това е цената на здравия метален корпус, който вече споменах.
Burnside 35 се предлага с байонети за Canon (EF), Fujifilm (X), Nikon (F) Olympus и Panasonic (MFT), Pentax (K), и Sony (A и E). Малко съм разочарован, че близо половин година след старта на системите Canon EOS R и Nikon Z, все още няма версии и за тях и засега се налага да се използва с преходник.
Да отбележа и две неща по дизайна, които не ми харесаха. Едното е, че няма скала за дълбочината на рязкост. Може да кажете, че е излишна, но аз съм свикнал да работя с нея. Другото е, че капачката е метална и се нахлузва на обектива. Много е гъзарско и изглежда скъпарско, но е също толкова лесна за губене. Моят съвет: използвайте капачката само докато пренасяте обектива в чантата и я прибирайте веднага, след като го поставите на камерата... или просто инвестирайте в обиковена 62-милиметрова пластмасова капачка.
Как се работи с Lensbaby Burnside 35
Аз изпробвах обектива с Nikon Z6 и преходник, както се подразбира от по-горните изречения. Използването му с безогледална камера е доста по-лесно, отколкото с DSLR. Това важи особено за Canon, който няма система за потвърждаване на фокуса, ако обектива няма някаква електроника, а Burnside 35 няма никаква.
Лошата новина е, че на каквато и марка камера да го сложите, няма да имате екзиф данни за типа обектив, с който снимате. Mоже да зададете информацията ръчно (ако менюто на вашия фотоапарат поддържа тази опция), но пак няма да имате пълен екзиф. Не че е чудо голямо...
Връщам се на безогледалките, които имат фокус пийкинг и това ги прави изключително подходящи за фокусиране с обективите на Lensbaby. Аз съм настроил моя Nikon Z6 на максимална чувствителност и оцветяване в червено, но все пак ми се налагаше понякога да влагам и малко 30-годишен усет за точното място на фокуса.
Както казах в началото, Burnside 35 е конструиран на базата на Petzval и общо-взето видим фокус има почти само в средата. Просто забравете да имате нещо на фокус в краищата.
Същото е валидно и за бокето - тук правилата на композицията не важат, ако искате да изпитате кръговото боке на 100% и все пак сниманият обект да е на фокус. За да се усети максимално ефекта, е необходимо обектът да е разположен почти централно, но пък самият ефект ви опрощава греха от неползването на правилото на третините.
Предупреждавам, че поставянето на Burnside 35 на камерата не значи задължително, че всяка снимка ще е с хубаво завъртяно боке. Нужно е да се постараете и да намерите подходящия заден план, който ще ви го даде.
В гора например, особено когато имате слънце, преминаващо през листата, създавайки хиляди малки светлинки. Липсата на слънце може да накара клоните да се завъртят интересно. Светлините на града също могат да ви дадат интересно боке. По Коледа, разбира се, е най-добре, но когато Коледа я няма, ще се наложи да си я „направите“ сами.
Една от тайните е да имате обекти в много близък план, върху който да фокусирате, за да може да се размаже максимално задният план. Разбира се, снима се на максимална диафрагма (направо я заварете с електрожена да не мърда). Задължително експериментирайте с плъзгача за увеличаване на винетирането.
Нещо като заключение.
Burnside 35 е обектив, създаден да увеличи творческите ви възможности посредством използването на несъвършена оптика и оптична конструкция. При него няма да намерите перфектно качество и острота. Да, не е от най-бюджетните обективи, но ако имате погледа, той ще ви възвърне инвестицията като пари или като послевкус от интересните фотографии.
Не е от най-лесните за работа (визирам фокус) и се налага да се постараете и вие като автори да намерите подходящото място за показване на пълния му потенциал.
Не става за динамична работа и изисква спокойствие и може би малко опит.
Ако сте портретист и искате да имате обектив за интересни портрети в американски план или цял ръст, то Burnside 35 може да ви предостави тази възможност.
За мен като градски пейзажист би намерил място в чантата ми за случаите в които светлините на града, били коледни или просто ежедневни, ще ме призоват.
И накрая - една кратка галерия със снимки с Lensbaby Burnside 35 и благодaрности за търпението на Ина, с която се оказвахме полегнали в листака – ту тя, ту аз.