СТРОИТЕЛНИ ВОЙСКИ - изложба на Гаро Кешишян / 05.12.2024 г. - 15.02.2025 г. / София

Галерия SYNTHESIS | 05 Декември 2024 - 15 Февруари 2025
5 декември – 15 февруари / Галерия Синтезис

Откриване: 5 декември, 18:30 ч., в присъствието на автора, Рафаело Казаков и Георги Лозанов

Куратор: Надежда Павлова

Фотосинтезис и галерия Синтезис представят изложбата „Строителни войски“ на Гаро Кешишян. Проектът е едно от най-значимите дългосрочни, документални изследвания в българската фотография. Изложбата е създадена в сътрудничество с автора специално за пространството на галерия Синтезис. Тя включва 92 фотографии, заснети в периода 1983–1995 г., и повдига темата за рядко коментирана държавна практика от близкото минало – трудовата повинност в България. Чрез снимките си Гаро Кешишян създава пространство за емпатия и лична връзка с трудоваците*, разкривайки човешката страна на тяхното ежедневие.

С много усилия печелех доверието на момчетата, които снимах. Именно това доверие ми позволи да пресъздам тяхната ежедневна битка да съхранят човешкото в себе си въпреки нечовешките битови и работни условия. В целия цикъл е видна крещящата етническа дискриминация, която е в основата на комунистическите и посткомунистически строителни войски в България. Но най-силната движеща сила, която ме караше да се връщам отново с фотоапарат при тях, беше състраданието ми към тези момчета, чиято единствена вина бе къде и кога са се родили.” — споделя Гаро Кешишян.





Фотографиите, показани в изложбата, са отпечатани след реставрация на оригиналните негативи, извършена от Виктор Герасимов. Те са съхранени във времето благодарение на фотографа, колекционер и приятел на автора – Рафаело Казаков, когото поканихме да сподели мислите си за проекта:

Преди четиридесет години Гаро Кешишян започва да фотографира служещите в Строителни войски, поставяйки началото на снимачен процес, продължил повече от десетилетие. В завършения си вид този проект се превръща в неговия magnum opus, обединяващ личната му визия и социалната реалност на епохата.

През 1983 г. Гаро има добрата комбинация от късмет, настойчивост и лични контакти, която му позволява да получи достъп и започне да снима във варненско трудовашко поделение. През следващите години той продължава работата си с прекъсвания, както и когато обстоятелствата му позволяват. По време на присъствието си в казармата фотографът трябва да е максимално „невидим", защото дадените му позволения да бъде там са плаващи и неофициални.

Серията „Строителни войски“ естествено се вписва в жанра на световната „хуманистична фотография“. В този стил авторът използва фактите в тяхната естествена светлина, за да пресъздаде неманипулирана, но неизбежно пречупена през неговия поглед двуизмерна реалност. Тази реалност съчетава наистина случилото се, избирателността на артиста и емоциите, които рикошират между субекта и обекта на изображението. Човешкото достойнство оцелява и при най-тежките условия и фотографът вижда това. В снимките на Гаро Кешишян е скрито приятелството на трудното оцеляване. Жестокостта на социалната рамка, в която хората са попаднали се омекотява от това, че техните роли са човешки, което по дефиниция значи крехки и несигурни.

В цялостния си план представеният тук труд на Гаро Кешишян е както свидетелство за факти и обстоятелства, останали извън образната история на България, така и едно сатирично, но в същото време дълбоко хуманистично послание към онези, които желаят да съпреживеят съдби и социални обстоятелства, далечни от сегашните
.“ 






За Строителни войски:

Строителни войски е военизирана строителна организация, наследник на въведената през 1920 г. в България система на задължителен общественополезен труд, която просъществува до 2000 г. Първоначално наричана Трудова повинност, през 1936 г. организацията е преименувана на Трудови войски, а след 1940 г. придобива напълно военизиран характер. От 1944 г. носи названието Строителни войски. Въпреки промените в наименованието, същността на структурата остава непроменена.

Учредяването на Трудовата повинност от земеделското правителство на Александър Стамболийски представлява опит за преодоляване на икономическата разруха, настъпила след поражението на България в Първата световна война. Според приетия закон всички български младежи и от двата пола — мъже, навършили 20 години, и девойки на 16 години — подлежат на задължителен обществен труд. През първите две десетилетия организацията няма паравоенен характер и дейността ѝ е съсредоточена основно в областта на земеделието и занаятите.

Задължителната военна служба в България е въведена през 1938 г. и обхваща всички мъже на възраст между 18 и 27 години. Продължителността на службата е определяна от образователната степен на наборника, като варира от шест месеца до две години. Тази форма на военна повинност е премахната през 2007 г. 
Тоталитарният режим, установен в България след Деветосептемврийския преврат през 1944 г., доразвива и идеологизира институцията на Строителните войски, като я поставя под пълния контрол на комунистическата партия и я използва за изграждането на мащабни национални обекти. В този период трудоваците са предимно мъже от етническите малцинства, както и младежи, които властта определя като "неблагонадеждни" – криминално проявени и политически неудобни. През 2000 г. Главно управление на Строителни войски престава да съществува като институция за трудова повинност и след приватизация се трансформира в частна строителна компания.

ЗА АВТОРА:
Гаро Кешишян е роден през 1946 г. във Варна, където живее и работи до днес. През 1970 г. се дипломира във Висшия машинно-електротехнически институт – Варна. Започва активна фотографска дейност през 1973 г. В периода 1971 – 1983 г. работи като инженер-технолог в Завода за дизелови двигатели „Васил Коларов“, където заснема първите си серии „Леярната“, „Снимки за спомен“ и поставя началото на „Строителни войски“ през 1983 г. След 1977 г., Гаро Кешишян експериментира в жанра на студийния портрет и работи по документални проекти. Печели редица престижни български и международни отличия; участва в десетки изложби в България и чужбина.

През 1988 г. негова колекция от диапозитиви е прожектирана на фестивала Rencontres d'Arles в Арл, а през 1989 г. получава покана да представи работата си в Университетската галерия „Шадай“ в Токио. Важна година за Гаро Кешишян е 1990 г. Американските куратори Уенди Уотрис и Фред Болдуин включват негови фотографии в изложба на български автори представена в третото издание на фестивала FotoFest в Хюстън. Същата година фотографии от серията „Строителни войски“ са включени от Шарл-Анри Фавро, директор на Musée de l'Élysée - Лозана, в амбициозна изложба със заглавие “L'année de l'est. Un air de liberté”, в която участват още четирима български фотографи, заедно с имена като Йозеф Куделка, Томаш Томашевски, Сибиле Бергеман, Карл де Кайзер, Раймон Депардон и много други.
През 1994 г. той е един от четиринадесетте автора, включени от кураторката Иглена Русева в изложбата „Съвременна българска творческа фотография“, с която се основава фотографска колекция в Националната художествена галерия, чиито следи се губят и към днешна дата тя е с неясна съдба. 

През 2001 г. италианският колекционер Серджо Поджанела откупува 400 фотографски копия на Гаро Кешишян и представя автора в различни галерии във Венеция, Милано, Модена, Палермо и други градове в Италия. През 2016 г. галерия Синтезис показа изложбата „Гаро Кешишян от колекцията на Серджо Поджанела“ с куратор Надежда Павлова. По инициатива на колекционера през 2022 г. Гаро Кешишян е включен в изложбата „Канова: невинност и грях“ в MART – Museum of Modern and Contemporary Art, Роверето, където фотографиите му са показани заедно с тези на Хелмут Нютън, Робърт Мейпълторп, Ян Саудек, Джоел-Питър Уиткин и др. Изложбата прави паралел между творбите на известния италиански скулптор Антонио Канова (1757 – 1822) и черно-бели актови фотографии на знаменити автори от 20 век. 

Част от серията „Строителни войски“ е представена и в изложбата “Behind Walls: Eastern Europe before 1989” по случай 20 години от падането на Берлинската стена в рамките на Noorderlicht International Photofestival в Грьонинген.

Творби на Гаро Кешишян са включени в колекциите на различни институции: Националната библиотека на Франция, Musée de l'Élysée, както и в много частни колекции, включително колекцията на Рафаело Казаков, която бе представена в изложбата „Огледала и прозорци“ през 2023 г. в галерия Синтезис.

Творчеството на Гаро Кешишян е публикувано в две монографии: „Garo Keshishian” (изд. Nicolodi, 2002) по повод изложбата му в галерия „Каза Зенобио“, Венеция и „От упор“ (изд. KPMD Консулт, 2021), в която са включени и диалози между фотографа и съставителя на книгата Красимир Машев. 

Гаро Кешишян е носител на Статуетката на Българска фотографска академия, присъждана за особени заслуги в българската фотография, а през 2019 г. му е връчена и Голямата награда на Варна за цялостното му творчество. 

≽ Изложбата се представя с подкрепата на Фотосинтезис.
Събитието е част от програмата на Фестивала за европейска солидарност, чиято тема тази година е „Стени“ и се организира от Културния център на Софийския университет и сдружение „Център за четене и култура“.

*Разпространеното разговорно название на служещите в Строителни войски.



// Изложби / Изложби | PhotoSynthesis | Ноември 26, 2024

Фотогалерия: СТРОИТЕЛНИ ВОЙСКИ - изложба на Гаро Кешишян / 05.12.2024 г. - 15.02.2025 г. / София

Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (1)

nivance преди 17 дни
It sounds like you're interested in the exhibition "Construction Troops" by Haro Keshishyan. It's indeed a significant long-term documentary research in Bulgarian photography. The exhibition, created in collaboration with the author, includes 92 photographs taken between 1983 and 1995. It explores the rarely discussed state practice of labor https://sprunki.today duty in Bulgaria. Keshishyan’s work not only captures the daily struggles of the laborers but also highlights the human aspect of their lives. The empathy and personal connection he creates through his photos are truly remarkable.
оценка:
0 гласа

Прочети още статии