Приятели, поверителността и сигурността на Вашите лични данни винаги е била от първостепенно значение за нас.
Информираме Ви, че считано от 25.05.2018 г. влизат в сила новите европейски изисквания за защита на личните данни съгласно Общ регламент за защита на личните данни (Регламент (ЕС) 2016/679).
Ако имате профил в някой от нашите Интернет страници, можете да проверите, управлявате или премахнете Вашите данни като посетите раздел „Настройки“ на Вашия профил.
Използвайки нашите Интернет страници, вие се съгласявате с използването на „бисквитки“ - малки текстови файлове, които се записват на Вашето устройство, за да осигурят пълната функционалност на страниците. Част от тях са т.нар. "рекламни бисквитки", които подпомагат персонализирането на съдържанието с цел то да бъде по-адекватно спрямо интересите на посетителите на Интернет страниците на Фото Синтезис - на Microsoft, Google и Meta. Можете да изберете да деактивирате „бисквитките“ или да получавате известие всеки път, когато нова „бисквитка“ се изпраща към Вашия компютър или мобилно устройство. Моля, обърнете внимание, че ако решите да деактивирате „бисквитките“, няма да можете да се възползвате от всички функции.
Повече информация относно „бисквитките“ и тяхната употреба можете да намерите в нашата Политика за поверителност.
Добре дошли във PhotoSynthesis.bg - място за фотография, хора и идеи!
Вашият профил беше активиран успешно.
Можете да промените потребителското си име по свое желание само преди да сте генерирали някакво съдържание. Потребителското име може да бъде променено само веднъж, така че бъдете внимателни!
Тук ще намерите интересна, полезна и забавна информация за фотографията и изкуството изобщо.
Споделяйте своите фотографии, разглеждайте, дискутирайте, оценявайте! Нека заедно създадем истинска среда за творчество!
Светлосилата и съответно размерът са единствените разлики между обективите от двете групи. Оттук насетне, като дизайн, функционалност и управление, те имат абсолютно идентични черти.
След почти пълни 31 месеца локдаун в границите на България, шефът на Кафето взе решение и Солун се оказа една бърза, гореща дестинация за един дълъг уикенд почивка на море. Харесах си 3 обектива: Sigma 20mm f/2 DG DN C, като най-широк от серията, Sigma 45mm f/2.8 DG DN C, като своего рода „нормален“ обектив и Sigma 90mm f/2.8 DG DN C, като най-дълъг - съответно за детайли.
На всички, които са запознати със стила ми на снимане, им е ясно, че колкото по-малко са милиметрите на обектива, толкова повече снимки ще направя с него. Да, затвърдих този феномен, затова в галерията ще откриете най-много снимки с 20 мм и най-малко с 90 мм. Взех обективите на Sony FE байонет, защото реших да се възползвам от най-добрия (за сега - и това е лично мнение) модел камера за градски пейзажизъм – Sony A7c.
Всъщност… спретнах едно много дълго видео - някъде около 18 минути. Вече ми дърпаха ушите заради дължината му и, макар те да пораснаха с милиметър, не намерих какво да съкратя, пък и аз съм си сладкодумен. Направете си гранде ледено кафе с мляко и гледайте, а след това ще се видим да поговорим за всеки от обективите поотделно.
Крепки поздрави на успелите да изгледат видеото. Мисля, че казах доста неща за обективите като дизайн, като идея за кого са предназначени, управление, екстри и тук-там някой недостатък. Сега е време да споделя и малко по отношение на оптичната им част.
Sigma 20mm f/2 DG DN Contemporary
Най-широкият от серията и с максимална светлосила 2. Мисля, че е втори по-големина (65-милиметровият май е най-голям). Изработен от метал, управление на фокуса – безкрайно, управление на диафрагмата стъпково през 1/3. Добър сенник тип лале, позволяващ сравнително лесно сваляне на магнитната капачка (във видеото говорих за нея). Оптически има рязкост почти по целия кадър дори и на максимална диафрагма. Работи най-добре на диафрагми 5.6-11, като при 22 се забелязва лека загуба на острота заради дифракция на светлина.
Може да се забележи хроматична аберация. Много тънка и със зелен цвят, като тя изчезва почти напълно, ако се укаже в програмата за обработка (селектиране на един чекбокс). Видимо изразена дисторзия тип буре. Това е единственият по-сериозен оптичен недостатък на обектива.
Да поговорим малко са софтуер. Тези, които четат редовно нещата, които пиша, знаят, че винаги използвам софтуерни профили (когато има такива), които подобряват работата на обектива и изчистват негови грешки. Обикновено почти всяка фирма създава такива софтуерни профили за своите обективи, а доста от фирмите, разработващи програми за обработки, като Adobe например, също създават такива профили. Последните години тези софтуерни профили станаха толкова добри, че оптичните инженери започнаха да разчитат на задължително софтуерно коригиране на недостатъците, вместо това да се случва по оптичен път. От една страна това поевтинява (може би) обектива с това, че конструкцията се олекотява от към повече компоненти като лещи, от друга страна е по-лесно да се конструира по-компактен обектив.
Ок, това може да си е някаква моя теория, но е факт, който наблюдавам през последните 2-3 години. Не е случайно, че още в камерата се прилага профила, който коригира оптичните грешки, а дори и да го изключим, то повечето обработващи софтуери автоматично при импорт закачат своята версия на профил за конкретния обектив. Така фотографът почти никога няма да разбере, че някой обектив аберира повече, или има по-изразена дисторзия, била тя буре, или възглавница.
Е, моя милост обича да работи, когато тества техника, с изключени всички помощни настройки, затова и имам поглед на нещата в реално време.
Дали има смисъл да не използвате създадения профил и да коригирате сами кадъра?! При Sigma 20mm f/2 DG DN C по-скоро не. Оригиналните „сигменски“ и „адобски“ предложения са много добри и ще ви спестят време.
Може да видите снимка без профил и с приложен профил.
Използвайте профилите в камерата по време на снимането за да имате реална представа какво точно вижда обектива и така ще кадрирате точно, особено ако сте фен на движението „без рязане на кадъра“.
Да се върна пак на обектива. Освен леките хроматични аберации и дисторзията, които както казахме се коригират от профила, при максимална диафрагма и снимане на равен фон може да видите винетиране. Частично то също се чисти от профила, но понякога се налага, ако сте много стриктен, да му помогнете с плъзгача за винетиране в софтуера с който обработвате.
По отношение на фокуса, Sigma 20mm f/2 DG DN C като широкоъгълен обектив почти няма нужда от фокусиране, особено ако предметите са на метър и повече от вас. При по-близки снимки фокусът пак е бърз, но котака, който се опитвах да хвана, беше една идея по-бърз и малко трудно го ловях на фокус, независимо, че камерата ми го засичаше по око (специално влязох в менюто, за да активирам опцията).
Фокусът е тих и не се усеща, а най-близката му дистанция е около 22 сантиметра, което пък позволява ефектни снимки с предмети на близък план и според ракурса - добри убежни линии в перспектива.
По отношение на гривната за ръчен фокус, тя дава достатъчно голямо съпротивление, като при истински ръчнофокусен обектив. Допада ми, защото нерядко снимам с ръчен фокус, особено при много близки снимки. Липсва ми скалата с фокусните растояния, както и скалата за рязкост и ако за първата ми е ясно, че оскъпява, то втората просто трябва да се нарисува на обектива и място за това има…
Sigma 20mm f/2 DG DN C е класическа дължина от времето на лентовата епоха. Аз съм малко лаком и признавам с ръка на сърцето, че 16 и надолу ще ми допаднат повече. Все пак, с тази светлосила може би ще допадне на астрофотографите.
Sigma 45mm f/2.8 DG DN C
Класически нормален обектив. Всеки фотограф трябва да има такъв в чантата си, защото през него се вижда така, както виждаме с очите си. Коментирал съм този въпрос в статии и предавания.
Малък, компактен с прилична светлосила. Почти няма оптични грешки с изключение на много лека дисторзия тип възглавничка, която успешно се коригира със съответния софтуерен профил, било в камерата, или в софтуера за обработка.
Оптически много рязък още на максимална диафрагма. Почти няма призраци и флеъри освен когато зорлем не ги създам (аз съм майстор да ги търся - колко нескромно). На някои снимки може да видите мозаечна структура - това е защото буквално съм наврял слънцето до матрицата и тя се отразява върху задната леща. За някои е дефект, за мен е ефект.
Може да видите разликата без профил и с приложен такъв.
Макар и на 2.8 диафрагма да има приятен дефокус и леко структурно боке, малко трябва да проявите фантазия, за да ги създадете. С по-светлосилен обектив е доста по-лесно.
Фокусът е плавен и достатъчно пъргав и тих. Като градски пейзажист признавам, че доста често снимах на ръчен фокус, защото харесвам отражения във витрини и огледала, а за тях винаги ръчния фокус е по-добър. Най-близко разстояние за фокусиране – едва 24 милиметра - което не го прави макро обектив разбира се, но все пак 1:4 е добро увеличение за такъв мъник.
Определено би стоял перманентно закачен на камерата ми, с изключение на моментите, в които изпадна в свръхширокоъгълен делириум.
Сенникът не ме кефи, както и този на 90 милиметровия… казах го във видеото, ама и тук да си помрънкам, плюс това не мога да сваля магнитната капачка, когато има поставен сенник.
Sigma 90mm f/2.8 DG DN C
Както казах най-малко работа му намерих. Това е портретен обектив, а аз… не съм портретист. Да, някой ще каже, че му е малка светлосилата, но пък и размерът му също е малък, което всъщност е главното предимство. Не е задължително в раницата ни да има винаги „буркани“. Тежки са а и събираш само 1-2, докато мъници с прилична светлосила влизат по 5-6 и имаш място за поне един биг мак.
Оптически има изразено винетиране на максимална диафрагма, както и дисторзия тип възглавничка. Както стана ясно, това се коригира безпроблемно.
Добър дефокус и боке, но забелязах компресиране на бокето в краищата – не се запазва кръгло, а по-скоро става на котешки очи. Не е натрапчиво, или структурирано, както аз му казвам. И тук, както при 45-милиметровата версия си трябва малко повечко фантазия, за да намерите интересен дефокус и боке.
По отношение на фокуса, цялата I серия е с добро автоматично фокусиране, обаче начинът, по който се движи фокусната гривна и фактът, че не бързам за никъде, ме изкушаваше 45 и 90 обективите да ги използвам по-често на ръчен фокус.
Все пак Sony A7c, с което снимах, има много добър фокус и с обективите Sigma закачени на него, просто нямах проблеми… освен с оня твърде бърз котак, но пък заковах друг в сутрешна прозявка абсолютно безкомпромисно и то с 20 мм обектив.
И така - по-светлосилни, или по-компактни? Изберете фокусното разстояние което ви пасва, а после гледайте светлосилата. Макар реално погледнато от Sigma да предлагат само едно дублиране на обективите от серията (има компактен 24 мм и светлосилен 24 мм). Тук вече трябва да го мислите сериозно, а за останалите, както казах, зависи от стила ви на снимане.
Функционалните бисквитки са неразделна част от нормалното функциониране на Интернет страниците на Фото Синтезис, потребителските профили, поръчките на продукти и услуги и др. и не могат да бъдат изключени, ако имате желание да използвате нашите сайтове.
Основната бисквитка за сесия, използвана за поддържане на потребителските сесии в сайта, включително състоянието на влизане.
PHPSESSID:
Бисквитка с обща цел, използвана за поддържане на променливи на потребителската сесия. Тя е нативна бисквитка на PHP и се използва за установяване на потребителска сесия и предаване на данни за състоянието чрез временна бисквитка, която обикновено се нарича бисквитка за сесия.
currency:
Използва се за запомняне на предпочитанията на потребителя относно валутата.
language:
Съхранява избрания от потребителя език, позволявайки на сайта да представя съдържание на избрания език при следващи посещения.
Photosynthesis-a30a9934ef476d11b6cc3c983616e364:
Друг формат на основната бисквитка за сесия на Photosynthesis, съдържащ уникален идентификатор на сесията за поддържане на сесията.
ps-scid:
Използва се за сигурност на потребителските сесии и защита срещу определени видове заплахи за сигурността.
psAdmin:
Специално за администраторите на сайта, използва се при влизане в задния край на сайта.
cookieconsent_status:
Използва се за запомняне на съгласието на потребителя за използването на бисквитки на уебсайта.
prestaPopupCookieDelayedV2:
Използва се за контрол на показването на прозореца за абониране за нашия бюлетин.
G_ENABLED_IDPS, AEC и __Secure-ENID:
Използва се от Google при вход в потребителския профил с акаунт в Google.
autologin:
Използва се автоматичен логин между различните сайтове на Photosynthesis.
fbm_*:
Използва се от Facebook при вход в потребителския профил с акаунт във Facebook.
closed_msg, hide_important_2, gor и gor2:
Използват се при съгласие на потребителя с GDPR и при затваряне на други изкачащи прозорци на сайта с цел предотвратяване повторното отваряне.
comments_panel, infopanel и critique_panel:
Използват се в секцията Фотография за запомняне дали прозорците за коментар и критика са отворени или затворени.
photosynthesis:
Идентификатор на сесията в секциите Фотография и Събития на сайта
nomoretooltip:
Служи за затваряне на помощния прозорец в секция Фотография.
remembered_login:
Имейл адрес използван за логин в сайта
remembered_password:
Хеширана версия на паролата след вход в системата
comments_panel, critique_panel, infopanel:
Контролни бисквитки за панелите в интерфейса (дали са отворени/затворени). Например: “comments_panel: no” означава, че панелът за коментари е затворен.
tcsid, tcsid_CQ5UP6R7C7U53M1BN6MG:
Това са уникални сесийни идентификатори, генерирани от системата на сайта за проследяване на конкретната сесия
Тези бисквитки са анонимни бисквитки, които формират обобщена информация относно посещаемост на страниците, популярност на продуктите и др., което подпомага подобряването на функционалността на Интернет страниците на Фото Синтезис. Те са напълно анонимни и не съдържат никаква информация, която може да идентифицира конкретен потребител.
Аналитичен инструмент от TikTok, който помага на сайта да анализира трафика на посетителите и ефективността на маркетинговите кампании.
_ttp
Използва се за измерване на ефективността на рекламите в TikTok и за ремаркетинг.
_tt_enable_cookie
Указва дали може да се активират проследяващи бисквитки.
Google Analytics:
Аналитичен инструмент от Google, който помага на сайта да анализира трафика на посетителите и ефективността на маркетинговите кампании.
_ga_*
Съдържа уникален идентификатор, използван от Google Analytics 4, за да определи, че две отделни посещения принадлежат на един и същ потребител през сесиите на сърфиране.
_ga
Съдържа уникален идентификатор, използван от Google Analytics, за да определи, че две отделни посещения принадлежат на един и същ потребител през сесиите на сърфиране.
_gid
Съдържа уникален идентификатор, използван от Google Analytics, за да определи, че две отделни посещения принадлежат на един и същ потребител през сесиите на сърфиране.
_gat_*
Използва се от Google Analytics за ограничаване на скоростта на заявките, което ограничава събирането на данни на сайтове с висок трафик. Нейната основна цел е да контролира броя на заявките, отправени към услугата Google Analytics, за повишаване на ефективността на мрежовите обаждания.
Microsoft Clarity:
Аналитичен инструмент от Microsoft, предлагащ подробни уеб анализи и записи на потребителско поведение, за да помогне на сайта да подобри удобството за потребителите и да разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта.
CLID
Идентифицира първия път, когато Clarity е видял този потребител на който и да е сайт, използващ Clarity.
_clck
Запазва потребителския идентификатор на Clarity и предпочитанията, уникални за този сайт, в браузъра. Това гарантира, че поведението при следващи посещения на същия сайт ще бъде приписано на същия потребителски идентификатор.
_clsk
Свързва множество изгледи на страници от потребител в един запис на Clarity сесия.
MUID
Бисквитка за проследяване на потребителския идентификатор на Microsoft, използвана от Bing Ads. Може да се задава чрез вградени Microsoft скриптове. Широко разпространено е мнението, че се синхронизира в много различни домейни на Microsoft, което позволява проследяване на потребителите.
MR
Използва се от Microsoft Clarity, за да посочи дали да се обнови MUID.
SM
Тази бисквитка се инсталира от Clarity. Бисквитката се използва за съхраняване на нелична информация. Бисквитката се използва за синхронизиране на MUID (уникален потребителски идентификатор на Microsoft) между домейни на Microsoft.
_cltk
Тази бисквитка се инсталира от инструмента Microsoft Clarity и съхранява информация за това как посетителите използват уебсайта.
Тези бисквитки подпомагат персонализирането на съдържанието с цел то да бъде по-адекватно спрямо интересите на посетителите на Интернет страниците на Фото Синтезис.
Сайтът използва търсачката на Microsoft с маркетингови цели
_uetvid
За проследяване на действията на потребителите за целите на рекламирането.
SRM_B
Тази бисквитка се инсталира от Microsoft Bing. Идентифицира уникални уеб браузъри, посещаващи сайтове на Microsoft.
ANONCHK
Използва се за съхраняване на идентификатор на сесия за потребителска сесия, за да се гарантира, че кликванията от реклами в търсачката Bing са проверени за целите на отчитането и за персонализиране.
Google:
Сайтът използва инструменти на Google с цел реклама, включително Google Ads.
_gcl_au
Използва се от Google AdSense за разбиране на взаимодействието на потребителите с уебсайта чрез генериране на аналитични данни.
NID
Използва се от Google за персонализиране на реклами и предпочитания при използване на Google услуги.
IDE
Използва се от DoubleClick на Google за показване на насочени реклами, които са подходящи за потребителите в мрежата. Насочени реклами могат да се показват на потребителите въз основа на предишни посещения на уебсайт. Тези бисквитки измерват процента на реализация на рекламите, представени на потребителя.
Facebook / Meta:
Сайтът използва маркетингови инструменти на Facebook / Meta като Facebook Pixel.
_fbp и _fbc
Facebook Pixel рекламна бисквитка от първа страна. Използва се от Facebook за проследяване на посещения в уебсайтове, за да предостави серия от рекламни продукти, като например наддаване в реално време от рекламодатели трети страни.
lastExternalReferrerTime
Открива кога потребителят е стигнал до уебсайта, като регистрира кога е посетил сайта.
lastExternalReferrer
Открива как потребителят е стигнал до уебсайта, като регистрира последния си URL адрес.