„Първите ми филми като документалист са посветени на застиналия образ. Филми, които говорят за фотографията, разказват историите на фотографите. Как виждат, мислят и се държат те и как техните образи са видени и разбрани по света. Неподвижното изображение ме отведе до филма. Използвам езика на киното, за да се взра в спокойствието на мига“ – споделя Триша Зиф.
Първият ѝ филм, вдъхновен от фотографията, е „Чеволюция“, поглед към най-известния портрет на Ернесто Че Гевара, който историкът на изкуството Дейвид Кунзъл описва като „Мона Лиза на фотографията“. Той е заснет през 1960 г. от Алберто Диаз Гутиерес, известен кубински фотограф, подписващ се с името Корда.
„Мексиканският куфар“ проследява пътя на негативите на трима знаменити фотографи – Робърт Капа, Дейвид „Чим“ Сиймор и Герда Таро, от гражданската война в Испания. Смятани за безвъзвратно изгубени повече от седемдесет години, те са открити случайно на дъното на един шкаф в Мексико Сити през 2007 г.
Филмът „Човекът, който видя твърде много“ ни среща с Енрике Метинидес, мексикански фотограф, обсебен от снимането на инциденти, престъпления и катастрофи, преобърнали съдбите на хората.
„Уиткин и Уиткин“ изследва световете на двамата еднояйчни близнаци, световноизвестния фотограф Джоел-Питър Уиткин и Джером Уиткин, художник и преподавател. Те не си говорят, но филмът показва първата музейна изложба, в която творбите им са събрани заедно. Въпреки липсата на близост между тях, произведенията им си общуват.
За автора:
Триша Зиф е документалист и куратор на фотография, работи в сферата на визуалните изкуства над трийсет години. Тя е основател на независимата филмова компания 212BERLIN, бивш член на колектива Camerawork в източен Лондон. По-късно основава CameraworkDerry в северната част на Ирландия. След това се мести в Лос Анджелис, а по-късно в Мексико Сити. Триша е работила като куратор на свободна практика, редактор за няколко международни издателства, а през последните години прави документални филми. Тя е стипендиант на фондация „Гугенхайм“ и носител на множество награди в САЩ, Англия и Мексико. Била е гост куратор в The International Center of Photography в Ню Йорк, Santa Monica Museum of Art, Victoria & Albert Museum в Лондон, както и други световни музеи. Дебютът ѝ като режисьор е през 2008 г. с филма „Чеволюция“ за Netflix и Red Envelope. Тя е продуцент и режисьор на „Мексиканският куфар“ (2011), копродукция между Испания и Мексико. Режисьор е на „Човекът, който видя твърде много“ (2015), филмът ѝ носи две награди „Ариел“ – за документален филм и за музика, както и множество други награди. Наскоро приключва „Уиткин и Уиткин“ (2017), филм за еднояйчните близнаци – фотографа Джоел-Питър и художника Джером. Триша преподава кино и медийни изследвания като гост преподавател в САЩ, Мексико и Европа.
Съпътстваща програма:
25 октомври (петък), 18:30 ч., ФотоСинтезис Варна и Contemporary Space - Кураторски тур с Хадежда Павлова
*Всички събития са с вход свободен.
За контакти:
Надежда Павлова, + 359 888 392389
nadezhda_pavlova@hotmail.com
www.photosynthesis.bg