Текст и фотографии: Иван Масларов-Джъмбо
Като продължение на
книгата "Влез в студиото" съм решил да допълня малко базата данни с няколко статии за все по-актуалното в момента диодно осветление, или наложилата се вече чуждица – LED. Все повече производители пускат на пазара такъв тип осветление и добрата новина е, че за да са конкурентни, продуктите им не са просто копие един на друг, а са доста различни като дизайн и възможности.
Тези дни, благодарение на партньорите от PhotoSynthesis, имах възможността да се запозная с две нови осветителни тела. Всъщност, първоначално исках да изпробвам LED прожектор на фирмата
SmallRig, която първоначално бе строго специализирана в изработването на всякакъв вид "клетки" за фото и видео камери, както и съпортващи аксесоари към тези клетки. Изненадващо ми предложиха осветление от друга фирма, която до скоро познавах само като производител на жиро стабилизатори и за която съм писал вече няколко пъти -
Zhiyun-Tech.
Абсолютна изненада! Без повече коментари взех два от наличните модели и, куцукайки, се запътих към студиото на Photo Cafe. Докато се лашках в зеления трамвай хвърлих по един поглед на кутиите и, пристигайки в студиото, се спрях на
Zhiyun-Tech MOLUS X100 Bi-Color Pocket COB Monolight (последният да затвори вратата), като първото осветление, което да разцъкам.
Защо? На първо място, заради това, че е с батерия, а в момента мобилното осветление е много търсено - защото, макар аз да предпочитам да си копая от студиото - младежите влогъри предпочитат да са в някакво непрекъснато движение и съответно няма как да използват осветление с постоянно захранване.
LED осветлението MOLUS X100 Bi-Color Pocket - както е видно от името - е от така наречените двуцветни осветления (всъщност, това е неправилно, но темата е дълга) заради факта, че те могат да осигурят светлина с диапазон от "жълта' до леко "синкава" - или от "топла" до леко "студена". Малко лаишки жаргон, но се е наложил. Всъщност, Bi-Color LED осветленията дават възможност да получите светлина с плавно променяне на цветната температура в диапазон най-често от 2700К до 6500К. 100 най-често е число, което показва мощността на прожектора, а "pocket" показва, че е компактен като размер.
ДизайнMOLUS X100 е осветление, приличащо на класически правоъгълен, плосък мини LED панел, но с разликата, че тук нямаме разхвърляни диоди по цялата площ на предния панел, а концентриран малък кръгъл панел с микро LED-ове. Тоест - това е прожектор, а не панел.
Около лампата (нека я нарека така) има изграден байонет за захващане на аксесоари, който предполагам е на първо четене само за аксесоари на Zhiyun-Tech.
¾ от задната част е запазена за голям изключително тих вентилатор, който да охлажда системата. До вентилатора има блок с управляваща електроника и информационен дисплей, а от другата страна - бутон за включване и потенциометри за управление.
В долната част може да откриете две гнезда с ¼-инчова резба за прикрепване към статив, или за закрепване на дръжка. Също така два вида опции за захранване – на постоянен ток, или през USB-C.
Откъм контролния панел има контакти (скрити зад гумена тапа) за присъединяване на батерия и система за заключване на батерията. Няма изискване да се ползва винаги с батерия и когато е без нея, това LED осветление е много компактно.
Корпусът е изработен от метал, като само предният и задният декоративен панел са пластмасови. Малко ми е странна концепцията предният панел да е леко прозрачен и да се вижда част от вътрешността на лампата, но явно дизайнерите са решили, че така е по "хай-тек"…
Рефлекторът, с който идва MOLUS X100, е изграден със структура, която концентрира светлината и дава много силен поток в малко петно в центъра, но за това по-нататък.
Постоянно захранване Осветлението идва в удобна чанта за пренасяне, където може да откриете място за LED прожектора, рефлектора, батерията и адаптер за постоянен ток. Както казах по-горе, MOLUS X100 може да се захранва с въпросния адаптер, или пък с PD USB-C зарядно със съответния кабел. В студиото бих предпочел да съм с класическия адаптер на ток, а опцията за захранване през USB бих я запазил за други случаи, в които батерията не ми стига…
БатерияОбщо-взето толкова мощно осветление си иска голяма батерия. Макар и литиево-йонна, тя все пак си добавя тегло, което се усеща, когато ползвате MOLUS X100 като осветление, поставено върху камерата.
На пълна мощност свети точно 30 минути, буквално като по часовник. Зареждането обаче отнема доста време. По спецификации дават два часа и половина за пълен заряд, но не са описали с какво зарядно е зареждана. Аз например използвах 45W PD зарядно и времето бе почти 4 часа. Възможно е с някое 100W зарядно да се зареди и по-бързо, но аз нямам такова под ръка, за да проверя. Така или иначе осветлението идва без адаптер за зареждане на батерията и по този въпрос, ще трябва да се оправите сами. Тук бих се възползвал от алтернативното постоянно захранване с USB-C. Просто мога да включа мощна енергийна банка. Така няма нужда да слагам тежката батерия на лампата, а да я нося някъде в чантичка и с кабел да я захранвам… както преди години правихме.
Сила на светене Може да увеличавате яркостта през 1% от 0 до 100. Има си потенциометър, който се грижи за тази работа, има и възможността, ако се натисне като бутон, да превключи на 50 или 100% директно. Направих си своите замервания, които, както винаги се различават от заводските. Разстоянието между прожектора и уреда е един метър и не съм използвал рефлектор, за да имам чисти резултати. Записах данните при 100% яркост, но разбира се съм премерил и при 50, както и при 10% за да видя има ли отклонения от цветната температура. Тествах двете крайности на диапазона 2700К и 6500К, както и най-често използваните класически 3200К и 5500К.
Използвани уреди: Sekonic Spectrometer C-800 и Sekonic Litemaster Pro L-478D. С колориметъра събрах данни за качеството, а с флашметъра за количеството на светлината.
И така какви са резултатите за сила на светлината при един метър разстояние, без поставен рефлектор или някакъв друг аксесоар:
2700Kelvin; 100% яркост; 100 ISO: 2850 lx или 1/13 sec. диафрагма 8
3200Kelvin; 100% яркост; 100 ISO: 3250 lx или 1/15 sec. диафрагма 8
5500Kelvin; 100% яркост; 100 ISO: 3680 lx или 1/20.2 sec. диафрагма 8
6500Kelvin; 100% яркост; 100 ISO: 3500 lx или 1/20 sec. диафрагма 8
Както е видно при различна цветна температура съществуват отклонения в силата на светлината. Това се дължи на факта, че мини панелът е изграден от два вида диоди – такива с цветна температура 2700К и такива с цветна температура 6500К. В зависимост от това колко силно светят те се формира диапазонът на цветната температура. При 2700К светят максимално само "топлите" диоди, при 6500K – "студените", а при междинните светят и двата комплекта, но с различна пропорция. Общо-взето, при цветна температура 5300-5500К всички диоди светят еднакво силно и затова и светлината е най-силна тогава. Като погледнете, разликата не е много фрапантна, достига до около 1/3 скорост/диафрагма разлика при използването на по-ниска цветна температура.
При поставяне на рефлектора силата на светене се увеличава, защото светлината се концетрира и по-скоро е с едно силно петно в средата и по-слаба по периферията. Измерих около 20 000 лукса с поставен рефлектор при 5500К и метър разстояние от обекта. Ще го коментирам това по-нататък.
Качество на светлината Индексът за качество на светлината CRI е над 95, което прави MOLUS X100 добър инструмент за работа. Забелязах някои вариации, но по-скоро в положителен аспект. При по-ниска цветна температура CRI е по-високо и достига до 97.5, което много близо до класически халогенен прожектор. Също така и почти не се налагат корекции в белия баланс в областта на червеното или зеленото.
За да не влизам в излишни обяснения, може да разгледате галерията снимки с това колко е CRI-то, отклонения в белия баланс, какво покрива за видео нужди и как покрива видимия спектър. Измерванията са за 2700К; 3200К; 5500К и 6500К
От видяното установявам, че при снимане на по-ниска цветна температура може би ще се получи една идея по-добро цветопредаване, така, че ако не се съобразявате с наличие на дневна светлина то по-добре е да снимате на 3200К да речем.
Питате се може би защо пускам координатната система с белия баланс? Средните и високите класове дигитални камери имат подобна координатна система и принципно може да нагласите перфектен бял баланс, като използвате данните от колориметъра. За снимане на видео това е добра опция с оглед по-трудната корекция на цветовете (не визирам снимането в лог).
Споменавайки видео характеристиките (TLCI) на MOLUS X100 като видео осветление покриват над 97 в някои случаи и 99 единици от 100 възможни. При намаляване на мощността почти няма промяна на цветната температура и качественият индекс. Разликите са буквално в 10-20К, което е пренебрежимо ниско.
Единствено странна промяна видях при използването на рефлектора, който идва в комплекта. Явно сребърната повърхност не е перфектно неутрална и има някакъв топъл оттенък, който влияе при използване на по-висока цветна температура. Например, при 6500К, поставяйки рефлектор, температурата спадна до 6090К, което вече е сериозен спад. Съответно: 5500 – 5240; 3200 – 3160 и при 2700 – 2690, тоест при ниска цветна температура този топъл ефект на рефлектора не влияе.
Накратко - хубаво е да знаете, че всеки един аксесоар за контролиране на светлина влияе по някакъв начин на цветната температура на източника.
Байонет за аксесоари MOLUS X100 разполага със собствен байонет за закрепване на аксесоари като рефлектори или софтбоксове например. Тъй като осветлението е компактно, то и байонетът е с малки размери. Поразгледах и видях, че фирмата предлага няколко интересни аксесоари като мини октагон, параболичен софтбокс, "китайски фенер", светеща полусфера и разбира се - стандартния за системата рефлектор. Смятам да ги изпробвам малко по-нататък във времето.
Ако решите, че тези аксесоари не ви стигат, то може да си вземете преходник, който превръща мини байонета в напълно автентичен Bowens тип байонет, за който има буквално стотици аксесоари като избор. Самият преходник има място за чадър, ако искате да използвате такъв и място за поставяне на класически статив за осветление.
Мобилно приложение Почти няма нова джаджа, която да няма опция да се върже с Bluetooth технология към смартфон или таблет. Zhiyun-Tech също предлагат такава опция. Добре е да знаете, че приложението, което отговаря за жиро стабилизаторите, не работи с осветлението. Има си съвсем друго приложение (което признавам открих малко със зор…) – ZY Vega.
Приложението ме навежда на мисълта, че се очертават модели осветление с RGB диоди, защото има функционалност за управлението им, а лампите, които бяха при мен, нямат такава опция.
Стандартно може да управлявате дистанционно силата и цвета, но интересното е, че може да задавате директно да свети така, все едно е приложен определен филтър за цветна корекция. Може да избирате симулации на филтри Rossco или LEE. Също така можете да използвате камерата на смартфона, за да измерите светлината, падаща от прожектора върху сертифицирана карта и да ви покаже с колко е отклонението от избраните стойности. Интересна хрумка и доста точно показва. Мисля, че имаше грешка от не повече от 50К, което е в рамките на статистическата грешка и не влияе.
С мобилното приложение могат да се управляват и други лампи в реално време и така да си спестите някоя и друга калория от ходене, или пък наемането на асистент.
Още една екстра, която… честно казано, по-скоро не работи читаво – наличието на микрофон, който да "слуша" музика в реално време и да създава цветен ритмично мигащ ефект. Поне лампата, която аз изпробвах, си бе абсолютен музикален инвалид, че и глухичък, при това. Никакъв ритъм спрямо музиката, а и трябваше да е бая надута, за да се задейства изобщо. Може бипък да го подобрят с някой фърм по-нататък.
Финално Zhiyun-Tech MOLUS X100 Bi-Color Pocket COB Monolight е осветление, което може да бъде основно например поставено върху фотокамера, а може да бъде и допълващо към основа светлинна схема. Предимството му е, че е много компактно и мощно, което пък е лек недостатък с оглед на това колко жадно "пие" батерията. Все пак, 30 минути стигат за едно интервю или влог на открито, а за по дълги задачи си има захранване на постоянен ток.
Мисля си, че неговите светлинни аксесоари са достатъчни, но ОК - има и преходник, с който да закачите още, губейки компактността.
Малкият панел с микро LED-ове дава по-точково и контрастно осветление, което, ако трябва да снимате хора, ще трябва да компенсирате, като снимате или без рефлектор, или с някое от омекотяващите предложения. Ще изгубите светлина, но рисунъкът ще е много по-добър.
За днес толкова, а аз отивам да изпробвам другата ламБа… коя? Ще разберете скоро.