«ПЪТЯТ ДО КОПРИНАТА. Pamir highway – М41». Така беше озаглавено двумесечното фото-мото пътешествие, което Димо Калайджиев стартира на 20 юни 2010 г. На своето тежко Ендуро BMV R1150GS adventure и с фото техника Nikon и Olympus от ФОТОСИНТЕЗИС, той премина през Турция, Иран, Туркменистан, Узбекистан, Таджикистан, Киргизстан, Казахстан, Русия, Украйна, Молдова, Румъния...
В следващите редове ще научите повече за преживяванията на Димо от интервюто, което взе от него друг моторист - Коста Атанасов.
"Подготвях пътуването си шест месеца. За мен част от удоволствието е самото проучване на пътя преди да тръгна, запознаването с картите, историята и културата на страните, през които минавам. Моторът ми е BMW R1150 GS Adventure - единственият допълнителен "тунинг" бяха допълнителните ксенон и халогени, защото съзнавах, че ще ми се наложи да се крия от горещините на пустините денем и да карам през нощта."
Димо обича да пътува и харесва най-много отдалечените, диви, трудно достъпни места, далеч от цивилизацията, където може да остане сам и да разпъне палатката си под звездите.
"Целта ми беше да стигна до Памир. Освен че е свързан с историята на България (една от модерните версии посочва именно Памир като прародина на българите), това е и покривът на света. Планината е сурово и трудно място - не съм очаквал да видя пустиня на 4600 метра височина... Това е място, където не срещаш много хора – тези, които срещнах, са такива като мен. Въпреки, че природата е неприветлива и негостоприемна, атмосферата и самотата те карат да притихнеш и да се почувстваш мъничък, смирен..."
"Бих се върнал отново в Иран, Узбекистан и Киргизстан. В Иран - заради екзотиката и невероятната различност, а в Узбекистан – за да го покажа на близките си. Самарканд, центърът на Централна Азия, е невероятно красив град с изключителна култура и история... Впечатлих се от древните градове Букхара и Кхива - места, които бих искал да посетя отново просто като обикновен турист. Киргизстан пък ме омагьоса с невероятните си планини. За разлика от Таджикистан, където планината е изключително сурова и гледката е по-скоро пустинна, там планината е зелена - дом на номади, които живеят в юрти. Можеш да намериш всичко, което търсиш - и трекинг, и катерене, всичко е достъпно и ужасно красиво."
Да караш на две гуми по чакъл и пясък изобщо не е лесна работа. Често на Димо му се е налагало да разтовари тежкия мотор от куфарите и екипировката, за да може да го изправи и да продължи по пътя си. Въпреки че е пукнал ребро при едно от паданията, пътешественикът се радва, че нищо по-сериозно не се е случило в моментите, когато е бил далеч от цивилизацията съвсем сам - което смята за най-голямото предизвикателство във пътуването си.
"Никога не съм пътувал толкова надалече и толкова дълго без приятелите и семейството си. Беше трудно, но дори за миг не съм чувствал несигурност, уплаха или притеснение. По пътя ми се случиха безброй интересни неща - освен гледките и природата, често се сблъсквах и с фрапиращите различия в начина на живот, в културата. Често се случваше да бъда посрещнат и нахранен в дома на хора, безкрайно по-бедни от мен..."
Димо има много какво да разкаже. Когато си толкова пълен с впечатления е трудно да намериш откъде да започнеш - дали от хората, или от местата, или от приключенията и техническите проблеми - историите са безбройни.
"След дълъг и горещ ден каране в пустинята Дахт-е-Кавир в Иран, седнах да си почина в сянката на някаква къща... Отвътре веднага излезе жена с кана студена вода в ръцете, а после постели на тратоара килим и възглавница, приканвайки ме с жестове да легна и да си почина... Спах четири часа.
По пътя срещнах много интересни хора - семейство от Австралия, решило да започне нов живот в Полша и тръгнало натам с велосипеди, момчета и момичета от Полша, поели на път практически без никакъв опит в карането на мотор, канадец, който е преминал 65,000 километра с колело..."
Пътувайки с мотор е много трудно да поддържаш професионалната фото-техника, казва Димо, чийто основен фото-апарат е Nikon D 300. Трябва да пазиш обективите и апарата от праха и дъжда, а техниката се вади бавно и трудно - прави го рядко, когато намери специалнa, вдъхновяваща гледка, a "в движение" снима предимно с по-малкия и удобен Olympus Pen.
"Веднъж, с влизането в Кум, потокът мотопеди и коли ме отнесе в центъра на града. Бутаниците и клаксоните в трафика изостряха сетивата ми до краен предел. Пристигнах навръх някакъв мюсюлмански религиозен празник и заварих къщата за гости, в която смятах да остана, пълна с поклонници - молеха се през цялото време и аз просто се чувствах не на място. Успях да намеря подслон за себе си и за мотора в друга къща наблизо. Сменил мото-доспехите с обикновени дрехи, се смесих с тълпата в компанията на иранец, приятел на домакина ми, и заедно с него влязох в голямата джамия в Кум, където се бяха събрали хиляди поклонници. Беше като да си мюсюлманин и да се окажеш в Рим, точно навръх Великден... За мен това беше необикновено изживяване - за щастие, имах възможността да го снимам. Както и в много от другите моменти, в които трябва да реагираш бързо, без да се набиваш на очи, използвах Olympus Pen. Нямаше да мога да направя такива снимки с привличащ вниманието професионален апарат. Oyimpus Pen се справи повече от добре дори и в нощен режим. В края на пътуването не се изненадах от факта, че повечето снимки са от него, а резултатите са отлични. Носех със себе три батерии - дори след три-четири дни употреба никога не оставах без апарата си, което е много важно, когато си далеч от населени места и ток няма на няколко дни път..."
От България до Памир и обратно, Димо е преминал за петдесет и три дни осемнадесет хиляди километра. Пътешественикът е прекосил десет държави - Турция, Иран, Туркменистан, Узбекистан, Таджикистан, Киргизстан, Казахстан, Русия, Украина, Молдова, Румъния. Най-интересните му впечатления са от Централна Азия - дотолкова интензивни, че прибирането през Русия и Украина е било почти без спиране.
"Бях толкова пренаситен с впечатления, че последните шест хиляди километра карах бързо, спирайки само за да спя. Не ми беше интересно да снимам - исках просто да карам. Семейството ми липсваше много и се почувствах истински щастлив, когато прегърнах жена си, сина си и дъщеря си на българската граница. До залеза на същия ден вече се плискахме заедно във вълните на Шабла..."
Уморен от дългото пътуване и все още опитващ се да влезе в нормалния си работен ритъм, Димо не бърза да си прави бъдещи планове: "За сега искам да осмисля и осъзная случилото се. Светът е ужасно голям, и мисля да го изследвам на части, като се опитам да отделя необходимото време, за да видя интересните за мен дестинации - да ги изследвам пълноценно, вместо да препускам през тях. Благодаря на PhotoSynthesis (вече познати като MotoSynthesis ) за това, че ми дадоха възможност да снимам мечтите си!"
Интервю на Йовко Ламбрев с Бабак Салари - автор на изложбата "Травми и чудеса - портрети от Северозападна България", която можете да...
PhotoSynthesis Интервю | Октомври 12, 2011Разговор на улицата с Никола Борисов, ден преди откриването на изложбата му в арт-център Фотосинтезис
PhotoSynthesis Интервю | Септември 09, 2011На 23 юни в Арт-център Фотосинтезис ще се проведе дискусия с д-р Румяна Чукова, която ще направи политически, исторически и културен...
PhotoSynthesis Други събития | Юни 21, 2011На 24 юни в Арт-център Фотосинтезис ще се срещнете на живо автора на изложбата "Пътят до коприната" - Димо Калайджиев, който ще представи...
PhotoSynthesis Други събития | Юни 21, 2011През лятото на 2010 г. Димо Калайджиев изминава с мотоциклета си почти 20 000 км. по своя път до коприната - от България до Памир и обратно.
PhotoSynthesis Изложби | Юни 10, 2011Затова напусни работа, забрави офиса, откъсни се от рутината и коловозите, продай всичко, което притежаваш, изгледай „Лисабонска...
PhotoSynthesis Тема | Септември 19, 2007
Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.