Колкото и да е добра една техника обаче, тя иска познания за използването на възможностите й. Знаем известната максима „лоши снимки могат да се направят и с най-добрия фотоапарат”. Затова още преди да получа тялото, прочетох внимателно ръководството му. Тъй като имам дългогодишен опит с Canon 40D, повечето настройки не бяха проблем. С помощта на Custom функциите нагласих новото тяло да се доближава максимално до познатия модел. Основно снимам в : RAW формат, приоритет на блендата (A), високо ISO (поне 1600), 9 автофокусни точки, избирани директно от ‘джойстика’ на гърба на тялото.
Въпреки тестовете „на сухо”, ми се искаше да мога да го тествам в реални условия преди мача. За щастие ми се отдаде такава възможност, тъй като феновете бяха решили да подкрепят отбора в последната му тренировка. Тя се проведе на едно от помощните игрища на стадион „Георги Аспарухов”, с изкуствено осветление, доста по-слабо от това на стадиона – подходящ тест за автофокусната система.
Сектор Б отново бяха приготвили шоу с димки и пиротехника. Апаратът измери перфектно трудната сцена, без да се налага никаква компенсация.
85 mm-ISO 2500-1_1000 sec at f _ 2.8-s
Направих тестови кадри на тренировката и се прибрах да конвертирам и да разгледам снимките. Това, което видях отново затвърди положителните ми очаквания от тялото.
И така, дойде време за големия мач. Влязох на стадиона възможно най-бързо и го обиколих за да преценя гледните точки за предстоящата хореография, подготвена от феновете. Погледнах към таблото – часът беше точно 19:14!
Двата отбора започнаха загрявката и това беше подходящ момент да обърна внимание на някои по-специфични настройки на 1D Mark III, типични за професионален апарат. След тестове в реални условия установих , че най-подходящи са следните настройки:
- Скорост на адаптация на автофокуса – бавна. Това ми дава възможност дори за малко да се отклоня от следения футболист да не се прехвърля фокуса на тези зад него или още по-лошо – на рекламните пана.
- Избор на автофокусна точка –най-добре е да се работи само с централната точка, за да има пълен контрол над това кой обект да е на фокус
- Разширение на автофокусната област – има възможност за голяма, малка област или без разширение. Най-малко грешки при фокусиране с телеобективи около 200мм даде настройката без разширение. За по-дълги фокусни разстояние може би ще е по-подходящо малко разширение на автофокусната точка.
- Скорост на бързо и бавно серийно снимане. Едно от най-големите предимства на 1D mark III е скоростта, с която може да снима, равна на тази на АК-47 – 10 пъти в секунда! Естествено, не съм я намалял, възползвах се от нея напълно. ‘Бавната’ скорост я настроих на 6 кадъра в секунда за ситуации, в които бих искал да снимам по-дълга серия преди да се напълни буфера.
- Приоритет на първия кадър и на следващите. Тук има опции за скорост на снимане или за точност на автофокуса. Избрах второто и не забелязах това да намаля скоростта.
- Шумоподтискане – задължително изключено, тъй като намаля значително скоростта на серийното снимане и размера на буфера.
Настъпи така дълго чакания момент – двата отбора излязоха на терена и под звуците на химна на „Левски”, публиката на целия стадион направи страхотната хореография, подготвена от агитката.
17 mm-ISO 1600-1_200 sec at f _ 5.6-s
Мачът започна! Точно си мислех, че вече може да погледна към терена, от парка зад Сектор Б започна ефектна заря.
40 mm-ISO 1600-1_40 sec at f _ 7.1-s
Поех си дъх от шоуто на феновете, сложих телеобектива и докато се опомня „машината” за голове Гарра Дембеле открадна една топка от изненадан играч на френския отбор.
280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s
Веднага вдигнах апарата, натиснах и задържах спусъка. Апаратът фокусира моментално и снимайки с 10 кадъра в секунда успя да запечата финтовете на Гарра, минавайки през поредния играч на „Лил”.
280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s
280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s
13-280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s
Когато Гарра стреля към вратата, резултатът е ясен – ГОООЛ! 1-0 за „Левски”. Гарра е в прегръдките на съотборниците си, а вратарят на „Лил” - с наведена глава.
280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s
Апетитът идва с яденето, така е и с жаждата за голове. Гарра отново в атака.
200 mm-ISO 2000-1_1250 sec at f _ 2.8-s
Бразилецът Жоазиньо отново беше много активен по крилото.
200 mm-ISO 2000-1_1250 sec at f _ 2.8-s
Въпреки мъгливото време и разстоянието, благодарение на добрата динамика на 1D Mark III, успях да снимам Сектор Б в другия край на стадиона.
200 mm-ISO 2000-1_640 sec at f _ 2.8-s
Дарко Тасевски играе с глава – перфектно запечатан момент благодарение на бързия автофокус.
200 mm-ISO 2500-1_1000 sec at f _ 2.8-s
Отново игра с глава, този път на Слори.
200 mm-ISO 2000-1_1000 sec at f _ 2.8-s
200 mm-ISO 2500-1_1000 sec at f _ 2.8-s
Качеството и "тримерния" ефект на изображението личи много добре и при този шпагат.
200 mm-ISO 2500-1_1600 sec at f _ 2.8-s
Сержиньо Грийн се хвърля за висока топка, но вратаря я избива преди него.
200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s
Фотоапаратът нямаше проблем да фокусира и надалеч, въпреки светещите табла зад футболиста Христо Йовов – рожденикът този ден.
200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s
Жоазиньо се приготвя да изпълни корнер. Отново страхотно качество на изображението.
135 mm-ISO 1600-1_800 sec at f _ 2.0-s
Мариян Огнянов - единственият футболист на български отбор, вкарал в Шампионската Лига - отново в атака.
200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s
Пресата на „Левски” продължава, тук играч на „Лил” чисти панически топката.
200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s
Дембеле отново прави за смях няколко играча на французите.
200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s
Ниският шум и високото качество на изображението позволяват дори "кроп", чрез който може да се покаже и случващото се в далечната част на терена.
280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s
Поредният добър момент, в който бързия автофокус и скорост се оказват безценни.
280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s
Гарра отново се откъсва от защитник на „Лил”
280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s
280 mm-ISO 6400-1_1250 sec at f _ 4.0-s
Дойде и моментът, в който целият стадион изригна – невероятния гол на Влади Гаджев от над 30метра за 2-1 ! В радостта си Влади прескочи огражденията и излезе на пистата. Играчите се хвърлиха да го поздравяват. В такъв момент няма време за смяна на обективи, а бях с телеконвертор и бленда 4. Единственият шанс беше да вдигна максимално ISO-то. Дори и при тази есктремна стойност се получи добра снимка.
280 mm-ISO 6400-1_500 sec at f _ 4.0-s
280 mm-ISO 6400-1_500 sec at f _ 4.0-s
Снимах как Дембеле се хвърля на шпагат за тази топка с широк обектив, което внесе допълнителна динамика в снимката.
40 mm-ISO 1600-1_250 sec at f _ 4.5-s
Дани Младенов прави поредния си пробив по крилото. Следящият автофокус отново се справи перфектно.
200 mm-ISO 1600-1_640 sec at f _ 2.8-s
Топовен изстрел на Гаджев, този път извън вратата.
200 mm-ISO 1600-1_640 sec at f _ 2.8-s
Мариян Огнянов до последно в борба за всяка топка и в продължението на редовното време.
200 mm-ISO 1600-1_800 sec at f _ 2.8-s
Най-нещастният човек тази вечер – Иво Иванов, отбелязал си нелеп автогол в края на мача, секунди след като влезе в игра. През сълзи чува как публиката скандира името му и разбира колко е силна любовта към „Левски”.
200 mm-ISO 1600-1_800 sec at f _ 2.8-s
При толкова силни емоции, както положителни, така и отрицателни, публиката отново доказа, че е дванадесетият играч на „Левски”.
200 mm-ISO 2500-1_200 sec at f _ 2.8-s
27 mm-ISO 2500-1_125 sec at f _ 4.0-s
След като емоциите утихнаха и разгледах снимките, за пореден път се убедих в качествата на 1D Mark III и защо това тяло е професионално.
Заради сравнително ниската си разделителна способност за стандартите в момента от 10 мегапиксела и кроп-фактор 1.3х, размерът на пикселите е един от най-големите от апаратите на пазара. Това води освен до нисък шум и до изключително добра динамика, която придава на фотографиите един тримерен ефект на обемност – нещо, което не съм забелязвал на снимките на „добрият стар” 40D. Скоростта и точността на автофокуса са без забележки, а десетте кадъра в секунда за безценни за спортни събития. Самото тяло е много удобно и предоставя стабилен захват, а батерията е достатъчна за огромно количество снимки дори и при студено време. Най-вероятно при по-детайлно изучаване на функциите и по-голям опит с използването му, апаратът ще покаже качествата си още по-добре.
Можете да разгледатe още снимки на Александър Попов и да се свържете с него през личния му сайт http://alexanderpopov.eu или на страницата му във Facebook
Официалната страница на агитката на ЛЕВСКИ - СЕКТОР Б
Canon продължава да развива гамата обективи с байонет RF, разработени с мисъл и за видеографите.
PhotoSynthesis Техника | Октомври 30, 2024Каним ви да тествате новия фотоапарат Canon EOS R5 Mark II и още много от актуалните модели фотоапарати и обективи на марката.
30 Октомври 2024 от 12:00 до 18:00 ч.Ще си говорим за предизвикателствата, пред които фотографският портрет поставя фотографа, а през втората половина от събитието ще се...
30 Октомври 2024 от 18:30 ч.Третият обектив на марката за 2024 г. засега е най-компактният и лек варио модел за фулфрейм фотоапарати Canon EOS R.
PhotoSynthesis Техника | Септември 12, 2024Canon представя очакания флагман на системата EOS R и втора версия на популярния R5.
PhotoSynthesis Техника | Юли 17, 2024Новият безогледален фотоапарат Canon EOS R1 е разработен изцяло с мисъл за професионалистите.
PhotoSynthesis Техника | Май 17, 2024
Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.