Nikon D40x, Canon 400D, Olympus E-510 и Sony α 100
Някои практически впечатления
Настоящият материал няма претенциите да бъде абсолютно изчерпателен и да следва логиката на еталонните тестове в строги условия, а по-скоро да сподели някои лични впечатления, които се базират на практическия опит от работата с горепосочените фотоапарати. Моделите за тестване са подбрани от гледна точка на това, че попадат в един и същи клас (като цена и базови характеристики) и съобразно тяхната актуалност в момента.
Бързина (китови обективи) и работа на AF
Canon 400D
Фотоапаратът фокусира бързо и прецизно. Втори по бързина (при китов обектив). Изключително бърз при добри светлинни условия. При лоши светлинни условия автофокусът се забавя, но фокусира сравнително бързо (макар, че има моменти, в които не фокусира). В редки случаи, точният фокус отнема известно време (намира „фокуса”, подминава го и се връща отново).
Nikon D40x
Фотоапаратът фокусира бързо и прецизно без колебания. Бърз при добри светлинни условия. Дава сходен резултат с Olympus (при китов обектив 18-55 DX). При лоши светлинни условия автофокусът се забавя, но фокусира. Справя се най-добре при лоши светлинни условия в сравнение с останалите модели.
Olympus E-510
Бърз автофокус при добри светлинни условия. При лоши светлинни условия, автофокусът се забавя значително повече в сравнение с Canon и Nikon. Понякога дори не фокусира. Изключително прецизно и стабилно поведение на AF в нормални условия. Не се наблюдава подминаване на фокуса.
Sony α 100
Най-бързият автофокус за китов обектив. При лоши светлинни условия се колебае значително повече в сравнение с Canon и Nikon, но се справя малко по-добре от Olympus. Понякога точният фокус отнема известно време (намира „фокуса”, подминава го и се връща отново).
Оценка :
Първи по бързина е Sony, нo Nikon D40x се справя най–добре при лоши светлинни условия.
Забележка: Автофокусната система при китовите обективи на Nikon, Canon и Sony е с въртящо движение на предния пръстен, което затруднява използването на ефектни филтри. При Olympus обективът разполага с плаващ механизъм за фокусиране, при който предният пръстен не се върти. Това улеснява работата с ефектни филтри.
Автофокусен асистент
При Canon, Olympus и Sony е чрез блиц от светкавицата. Ефективен на далечни разстояния, но дразни очите, привлича по-голямо внимание върху снимащия и скъсява живота на вградената светкавица. При Canon импулсите са по начесто спрямо Olympus и Sony, което намалява времето за фокусиране.
При Nikon е чрез лампов източник, по-ефективен на близки разстояния.
Оценка:
Nikon има най–ефективния AF асистент - не дразни толкова силно очите, а фотоапаратът намира по-бързо фокуса.
Зони на автофокус
Canon 400D
9 зони, добре разположени на разстояние (раздалечени) една от друга
Nikon D40x
3 зони, добре разположени на разстояние (раздалечени) една от друга
Olympus E-510
3 зони, разположени твърде близо една от друга - практически лявата и дясната са неизползваеми .
Sony α 100
9 зони, близко разположени една от друга. Крайните четири са с лек наклон към центъра за по-добър резултат.
Оценка:
Canon има най–добре разположени AF зони т.е. достатъчно раздалечени една от друга, за да са максимално ефективни. Това важи и за Nikon, въпреки техния по-малък брой.
Визьор
Canon 400D
Еднакъв по размер с Nikon и втори по яркост. Информацията е разположена в долния край на визьора. Няма информация за режим на експозиция и състояние на батерията. Оскъдна информация. Датчик за гасене на LCD при доближаване, разположен под визьора.
Nikon D40x
Еднакъв по размер с Canon и най-ярък. Информацията е разположена в долния край на визьора. Няма информация за режим на експозиция и състояние на батерията. Информацията е сравнително подробна.
Olympus E-510
Най-малък размер на визьора, сходен по яркост с Canon. Информацията е разположена вдясно от визьора. Информацията е най–подробна.
Sony α 100
Най-голям от всички визьор, но много близо до Nikon и Canon по размер, яркостта му е сходна с Canon и Olympus. Информацията е разположена в долния край на визьора. Няма информация за режим на експозиция. Оскъдна информация като цяло. Датчик за гасене на LCD и стартиране на AF (ако е активиран) , разположен под визьора.
Оценка:
Canon, Nikon и Sony са със сходен размер на визьора, Nikon е с най-ярък. Olympus дава най-пълна информация за режимите на снимане и допълнителните настройки на фотоапарата.
Бързина при старт
Оценка:
Canon и Nikon имат най–бърз старт, следвани от Olympus. Sony е с най-бавен старт.
Директност на спусъка при изключен AF
Оценка:
Canon и Nikon са с изключително директен спусък и двата модела са равносилни, следвани от Olympus. Sony изисква повече време за реакция на затвора спрямо всички останали.
Бързина при преглед в RAW формат
Canon 400D
Бърз преглед без изчакване за избистряне на снимката. Моментално увеличение. Бавен зум преглед. Функция Jump през 10-100 кадъра - по дата. При многократно натискане за преглед на следващ кадър се наблюдава инертност .
Nikon D40x
Бърз преглед без изчакване за избистряне на снимката. Моментално увеличение. Бавен зум преглед.
Olympus E-510
Сравнително бърз преглед, но по-бавен от Nikon и Sony. Не се наблюдава забавяне за избистряне на снимката. Бърз зум преглед. Възможност за съпоставка на два кадъра.
Sony α 100
Супер бърз и директен преглед. След избиране на снимката има леко забавяне до нейното избистряне. Бавен зум преглед.
Оценка:
Nikon и Sony са с най-бърз и директен преглед.
Оптична система (Китови обективи)
Оценка:
Canon, Nikon и Sony са с конвенционална оптична система за цифрово използване. Olympus използва телецентрична оптична система, съобразена напълно с размера на използвания сензор. Нейният голям плюс е почти еднаквата разделителна способност по целия кадър, максимално намаляване на винитирането по оптичен път и по-голяма дълбочина на фокусираното поле при еквивалентен ъглов обхват и бленда, като последното не винаги е плюс ( пр. в случаите, когато искаме да дефокусираме максимално задния план).
Стабилизация в тялото
Оценка:
При Canon и Nikon стабилизацията е изцяло в оптичната система. Тя все още е най-ефективна, а в последно време стабилизираните обективи са на доста по-достъпни цени. При Olympus и Sony стабилизацията е чрез матрицата, ефективност от 2 до 4 EV в зависимост от оптиката и начина на използване. При Olympus има два режима на стабилизация IS1 – хоризонтална и IS2 вертикална. При еднакви условия и скорост се представя по-добре в сравнениe със Sony.
Ергономия
Canon 400D
Добра ергономия.Фотоапаратът е със силно изразен грип, но с не особено удобен захват. Спусъкът е на удобно място. Преди спусъка има добре изразена чупка, която също помага за сигурността на захвата. Грипът не е гумиран . Контролният ринг е най-удобно разположен спрямо всички останали, без да измествате положението на ръцете си, може да избирате нужната ви програма с движение на палеца.
Nikon D40x
Много добра ергономия. Фотоапаратът е със силно изразен грип, гарантиращ добър захват и стабилност при държане. Спусъкът е на удобно място. Предимство е че, ON /OFF бутона е около спусъка, което е много важно за бърза реакция. Грипът е гумиран , което допълнително гарантира по-сигурен захват (сцеплението на грипа е по-малко спрямо Olympus)
Olympus E-510
Много добра ергономия .Фотоапаратът е със силно изразен грип с по-голям обем, гарантиращ още по-добър захват и стабилност при държане. Спусъкът е на удобно място – пръстът попада най–точно върху спусъка. Грипът е гумиран, което допълнително гарантира по-сигурен захват. Преди спусъка има силно изразена чупка, която също помага за сигурността на захвата.
Sony α 100
Сравнително добра ергономия. Фотоапаратът е със силно изразен грип, гарантиращ добър захват и стабилност при държане. Спусъкът е разположен зад контролния ринг (създава напрежение и умора на пръста) . Преди спусъка има чупка, която също спомага за сигурността на захвата, но е слабо изразена. Грипът не е гумиран (сцеплението е по-малко спрямо Olympus и Nikon). Най-тежък е. Дясното ухо за каишката дразни ръката при вертикален захват.
Оценка:
С най–добра ергономия е Olympus, борейки се с Nikon. Грипът е с най-голям обем, покрит с качествена гума с много добро сцепление. Спусъкът е с най-добро разположение.
Ергономията е силно субективна характеристика, която до голяма степен е въпрос на навик на работа с определен модел. Оценката е дадена с оглед на субективното усещане при първоначален контакт с телата.
Директни функции и разположение на бутоните
Оценка:
Canon и Olympus имат най-много директни бутони с най–често използваните функции, разположени изключително интуитивно и удобно за работа. Техният брой е най-голям при Olympus. При Nikon изведените директни бутони са добре разположени, но са недостатъчно. Nikon е с най-удобно разположен ON/OFF бутон. При Sony допълнителният втори диск за кратък достъп леко обърква.
Буфер при RAW формат
Canon 400 D - 12 кадъра; Nikon D40x - 6 кадъра;Olympus E-510 - 8 кадъра;
Sony α 100 - 6 кадъра;
Дисплей (информация)
Canon 400 D
Обща информация в режим на снимане –14 показателя. При преглед –14 показателя. Детайлна информация за направената снимка.
Nikon D40x
Обща информация в режим на снимане - две нива на детайлност, 19 показателя . При преглед –.22 показателя. Супер детайлна информация за направената снимка.
OlympusE-510
Обща информация в режим на снимане - 24 показателя.При преглед - 23 показателя. Супер детайлна информация за направената снимка
Sony α 100
Обща информация в режим на снимане - 16 показателя . При преглед - 16 показателя
Меню
Canon 400
Менюто е изключително ясно и четивно, шрифтът е малко по-дребен спрямо Nikon и Olympus. Няма разсейващи контури и графики с цел лесна ориентация. Менюто се състои от 5 папки. Първата и втората папка са за основни настройки за снимане. Третата папка е за настройки за режим преглед. Четвъртата и петата са за детайлни настройки на част от функциите и управлението на фотоапарата.
Nikon D40x
Менюто е изключително ясно и четивно, с достатъчно едър шрифт и добър контраст. Блендата е анимирана. Няма разсейващи контури и графики с цел лесна ориентация. Менюто се състои от 5 папки. Първата папка е за режим преглед. Втората папка е за настройки при снимане. Третата са лични настройки. Четвърта папка е SET UP меню. Петата папка е за ретуш функции.
Olympus E-510
Менюто е изключително ясно и четивно с достатъчно едър шрифт и добър контраст. Няма разсейващи контури и графики с цел лесна ориентация. Менюто се състои от 5 папки. Първата и втората папка са за основни настройки за снимане.Третата папка е за настройки за режим преглед. Четвърта и петата са за детайлни настройки на част от функциите и управлението на фотоапарата .
Sony α 100
Менюто е с доста дребен шрифт. Има три основни папки. Първата е настройки на фотоапарата в режим снимка. Втората е настройки в режим преглед. Третата е Set up настройки . Всяка папка има няколко подпапки - това затруднява настройките на фотоапарата. Менюто е с доста ограничени настройки.
Оценка :
Nikon и Olympus са с най-добра подредба на функциите и най-ясно и четивно меню (визуално). Canon също са в тази група, единственият проблем за някои потребители може да бъде по-слабоконтрастния и ситен шрифт.
Механичен шум
Оценка :
Nikon е с най-слаб механичен шум и е най-тих от сравняваните модели. Следват Canon и Olympus, които са със сходна степен на шум. Sony е с най-силен механичен шум.
Вибрация (при снимане)
Оценка :
При Nikon, Canon и Olympus е вибрацията е супер малка, с лек приоритет на Nikon. При Sony е най-силно изразена, но отчасти се компенсира от тежестта.
Цифров шум при Jpeg без включено шумопотискане
Canon 400 D
Сензорът на този фотоапарат дава едни от най добрите резултати. Цифровият шум при 1600 ISO е сведен до минимум. Зърното на изображението е сравнително фино и гладко. Има по-малка загуба на детайл .
Nikon D40x
Сензорът на този фотоапарат дава най-добър резултат .Цифровият шум при 1600 ISO е недоловим, без използване на noise филтър. Зърнистостта на изображението е изключително фина и гладка.
Olympus E-510
Сензорът на този фотоапарат дава добър резултат. Цифровият шум при 1600 ISO е по-висок от Canon и Nikon, без използване на noise филтър. Зърнистостта на изображението е силно изразена.
Sony α 100
Сензорът на този фотоапарат дава задоволителен резултат. Цифровият шум при 1600 ISO е най-висок спрямо останалите. Зърнистостта на изображението е сходна с тази на Olympus, но изображението е по-гладко (замазано).
Оценка:
Nikon се справя най-добре с хроматичния цифров шум. Canon има малко по-висок хроматичен цифров шум, но има повече нформация в детайла. Olympus доближава хроматичния цифров шум на Canon, но има немалка загуба в детайла. Sony има висок хроматичен цифров шум, но с по-слаба загуба на детайл спрямо Olympus.
Цветопредаване при JPEG
Оценка:
Добро и вярно цветопредаване и при четирите марки. Nikon дава повече свежест в зеления цвят и най-вярно цветопредаване на естествения тен на кожата.
Функции и настройки преди и след заснемане
Canon 400 D
Разполага с 6 готови програми + 6 основни експозиционни режима. Стил на снимки - Стандартен, Портрет, Пейзаж, Неутрален, Точен (Фиксирани). Липсва възможност за коригиране на избраженията след снимане.
Nikon D40x
Разполага със 7 готови програми + 5 основни експозиционни режима. Стил на снимки - Нормален, Мек, Жив, По-жив, Портрет, Ч/Б, Личен (Острота, Насищане на цвета, Тон, Цветово пространство - детайлни настройки във всеки от режимите ).
Възможности за обработка на изображението - меню ретуш е богато, като си струва да се отбележи функцията Colour Balance за коригиране на цветовете на заснетото изображение (Ч/Б, Сепия, Синя сепия, D-lighting, промяна на размер,Филтри, Кроп, Наслагване на кадри в RAW формат – като последното е доста полезна и интересна функция )
Olympus E-510
Разполага с 18 готови програми + 5 основни експозиционни режима. Най-голямо ранобразие на настройки . Стил на снимки - Жив, Натурален, Мек, Монохромен, (Корекция на контраст, Острота, Черно-бели филтри, Тониране)
Възможности за обработка на изображението - разполага с JPEG обработка (Ч/Б, Сепия, Фиксиране ефекта на червени очи, Насищане на цвета, Ресайз )
Sony α 100
Разполага с 6 готови програми + 5 основни експозиционни режима. Стил на снимки - Стандарт, Жив, Портрет, Пейзаж, Слънчево, Нощен, Ч/Б (Фина настройка, Контраст, Насищане на цвят, Острота). Тези функции се активират извън стандартното меню. Липсва възможност за коригиране на избраженията, след снимане.
Оценка :
Olympus разполага с най–детайлни настройки и програми преди снимка. Nikon разполага с най-много корекции при заснето изображение, особено ценна функция е наслагване на RAW файлове и Colour Balance.
Скорост на синхронизация при студийно осветление
Canon 400 D - 1/200 сек.; Nikon D40x - 1/200 сек.; Olympus E-510 - 1/180 сек.;.
Sony α 100 - 1/160 сек.;
Оценка:
Canon и Nikon имат най–висока скорост на синхронизация при студийно осветление. Това гарантира по-добър резултат при динамични снимки в студио.
HOT SHOE
Оценка:
Canon, Nikon и Olympus са със стандартно гнездо за външна светкавица. Стандартният чехъл дава възможност за използване на различни марки светкавици, макар и с орязани функци, което все пак е плюс (преходникът за X контакт е най–широко разпространен). Sony е със специфичен чехъл и адаптори за този чехъл към X контакт са рядкост, което прави невъзможна работата в студио при липса на преходник.
Екстри
Canon 400 D
Функция Jump (скок по 10–100 кадъра - по дата). Сензор за гасене на дисплея. Чистене на прах от матрицата. 9 aвтофокусни зони, Лична настройка на главното меню. А-DEP функция - при наличие на няколко обекта в кадъра на различно разстояние един от друг, изчислява блендата, за да гарантира, че всички са на фокус. Управление през PC.
Nikon D40x
Функция помощ, Избор на снимка за фон при информация на дисплея в режим снимка. RAW e ½ по-малък (NEF), но без загуби, което позволява по-голям брой снимки в сравнение с другите тествани модели при един и същи капацитет на картата. Лична настройка на главното меню. Кръщаване на папки. Добавяне на коментар към снимка . Софтуерно чистене на прах от матрицата. RAW наслагване, Colour Balance, D-lighting функция. Управление през PC.
Матрицата осигурява изключителна свежест на зеления цвят. Позволява връщане към фабрични настройки, без влизане в менюто, чрез едновременно натискане на два бутона (при ситуации, изискващи бърза промяна към фабрични настройки).
Olympus E-510
Най-ефективна система за почистване на матрицата. Преадресация на точките (заместване на изгорели пиксели от матрицата). Телецентрична оптика. Системата 4/3 гарантира 100% съвместимост на оптика и сензор. Тя позволява update на софтуера (firmware) не само на тялото, а и на обективите и светкавиците.
Анти шок функция за избягване на вибрациите от огледалото. Визиране в реално време. Проверка на дълбочината на фокусираното поле и белия баланс в реално време при визиране през дисплея . Копиране от карта в карта. Два слота xD /CF. Смяна на посоката при ръчно фокусиране. Възможност за сравнение на кадри – на дисплея могат да се покажат два кадъра едновременно, като зумът може да бъде контролиран и при двата, и при изместване на кадъра се движат и двата. Управление през PC.
Sony α 100
Кръщаване на папки. Завъртане на информацията на дисплея при въртене на фотоапарата. Сензор за гасене на дисплея и старт на AF. Промяна на градация (D max). 9 автофокусни зони.
Профилиране
Canon 400 D
Приоритет на този фотоапарат е основно репортажна фотография (спорт, празненства), поради голямата буферна памет и бързия фокус, осигуряващи голяма серия от кадри. Фотоапаратът е изключително бърз. Поради слабия цифров шум е подходящ за снимки в лоши светлинни условия. Директният спусък и висока скорост на синхронизация позволява също така да се използва за динамични студийни снимки.
Nikon D40x
Отново има по-силен акцент към репортажната фотография (спорт, празненства), наред с това студийна и пейзажна фотография .Фотоапаратът е изключително бърз. Благодарение на изключително слабия цифров шум и стабилен AF е подходящ за снимки при екстремни светлинни условия. Позволява по-дискретна работа поради слабия механичен шум. Благодарение на големия набор от функции за обработка на изображението е удачен за творчески снимки или снимки на празненства. Директният спусък и висока скорост на синхронизация позволява също така да се използва за динамични студийни снимки .
Olympus E-510
Приоритет е макро, пейзажни и архитектурни фотографии, благодарение на функцията Live View и телецентричната оптична система, гарантираща по-голяма дълбочина на фокусираното поле в комбинация с минимално винетиране. Подходящ е и за каталожна фотография на малки обекти.
Sony α 100
Този фотоапарат е първият DSLR на Sony. Тялото е продължение на Minolta . Фотоапаратът е без някакъв специфичен акцент - може да се каже, че Sony тепърва ще търси своето собствено лице при DSLR камерите.
Забележка :
Гореописаните фотоапарати са подходящи за всякакви типове снимки и ситуации. Профилирането е съобразено с определени по-широки възможности на съответните модели и е плод на лично впечатление.
Сравнителни кадри - шум
ISO 800
ISO 1600
Сравнителни кадри - цветопредаване
Оценки на автора за моделите в табличен вид
Canon 400D | Nikon D 40x | Olympus E-510 | Sony apfa | ||
Бързина на AF | 5 | 4 | 4 | 6 | |
Работа при лоши светлинни условия на AF | 5 | 6 | 5 | 4 | |
AF асистент | 5 | 6 | 5 | 5 | |
Зони на автофокус | 6 | 5 | 4 | 5 | |
Визьор -големина /яркост / информация | 6 | 6 | 5 | 6 | |
Директност на спусъка при изкл .AF | 6 | 6 | 4 | 3 | |
Бързина при старт | 6 | 6 | 5 | 4 | |
Буфер при RAW | 6 | 4 | 5 | 4 | |
Стабилизация | 6* | 6* | 5 | 4 | |
Директни функци /бутони | 6 | 5 | 6 | 4 | |
Функции преди | 5 | 6 | 6 | 5 | |
Функции след ( за обработка) | 4 | 6 | 5 | 4 | |
Меню | 5 | 6 | 6 | 4 | |
Информация на LCD при снимка/преглед | 4 | 5 | 6 | 4 | |
Ергономия | 5 | 6 | 6 | 4 | |
Бързина при преглед в RAW | 5 | 6 | 5 | 6 | |
Вибрация | 5 | 6 | 5 | 4 | |
Механичен шум | 5 | 6 | 5 | 3 | |
Цифров шум | 6 | 6 | 4 | 4 | |
Цветопредаване | 6 | 6 | 6 | 5 | |
Инфо на LCD | 5 | 6 | 6 | 5 | |
* при обективи със стабилизация | |||||
Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.