В тази статия фотографът Tuhin Subhra Dey дава 10 съвета относно портретните снимки.
1. Един приятел фотограф веднъж ми каза, че в снимките трябва винаги да има някакви особено впечатляващи, "УАУ" елементи - "ако мислиш, че на снимката й липсва тази характеристика, по-добре изобщо не я показвай!"
Въпреки че аз лично намирам за нелека задачата да се уловят такива моменти във всеки кадър, стремежът към това винаги помага за постигането на по-добри снимки.
(Вижте например първия кадър. Това е ядосан sadhu на панаира Gangasagar, който злослови по адрес на поклонниците, задето не му дават достатъчно подаяния. Известно време просто наблюдавах движенията му и се подготвях да уловя точния момент, в който да натисна спусъка.)
2. Винаги се старайте да направите кадър, който сам по себе си разказва смислена история (пример – направих тази снимка на двете ученички под проливния дъжд, докато те с нетърпение очакваха идването на тяхна приятелка).
Опитвайте се понякога да установите контакт със субектите, вместо да бъдете просто наблюдател, опитвайте се да разкриете историята им и да я вкарате в кадъра, ако е възможно.
В снимка 4 съм уловил сираче от улицата с много тъжно изражение. В снимка 5 sadhu е вглъбен в пушенето. Опитвайте се да подберете специфично настроение на субектите.
3. Научете се да композирате. Смятам, че кадъра и композицията трябва да бъдат планирани много бързо в повечето от случаите. Тренирайте себе си (единственият начин да го направите е да снимате колкото е възможно повече), за да можете бързо да преценявате посоката на светлината, уникалната и интъересна снимачна точка, формите и настройките, които ще използвате.
Ако наличната светлина е достатъчна, в повечето от случаите използвам режима на приоритет на блендата, което ми помага да подбера правилната дълбочина на рязкост, но ако не се чуствам уверен или нямам достатъчно време за избор на настройки, превключвам на програмна автоматика (P).
4. Когато става въпрос за снимки, чиито субекти са напълно наясно, че ги снимате, имате доста повече време за настройките на камерата и за композиране на кадъра. Дори и в тези случаи обаче се постарайте да направите нещо различно от това да запечатате една безжизнена поза, опитайте да покажете смисъла на кадъра.
(Пример – момиченцето от снимка 3 е дъщеря на търговец на крави, която всеки ден помага на баща си да закара кравите до пазара с нейната малка пръчка).
5. Търсете фон, който да има отношение към субекта или поне да е еднороден. Ако фонът прекалено отвлича вниманието, използвайте по-отворена бленда.
(Пример – в снимка 6 имах късмета да попадна на изчистен фон; в снимка 7 обаче попаднах на заден план, който ми се стори интересен – жената, която суши своето сари ми изглежда сякаш заснетият на преден план sadhu си спомня за своя предишен живот, своето семейство, може би и за своята съпруга също – кой знае!)
6. Ако имате желание да направите снимка отблизо, приближете се към субекта й уверено. Покажете фотоапарата си и поискайте разрешение да снимате (разбира се, с усмивка, моля!). Правил съм снимки в Индия, Непал и Европа; винаги ми е било много по-лесно да снимам в Индия. Обичайно е обикновените хора да се почустват поласкани, когато някой поиска да ги снима и затова в повечето случаи е лесно да бъдат направени кадри отблизо. Въпреки че понякога се налага да отговаряте на някои любопитни и странни въпроси.
В Европа обаче нещата винаги са се случвали по-трудно, тъй като хората не са толкова освободени, когато ги снима непознат. В тези случаи, когато не се чуствате достатъчно уверени, за да поискате разрешение за снимка отблизо, добра работа би могъл да ви свърши един телеобектив. Аз лично обаче не насърчавам подобен начин на действие, защото вярвам, че за да се получи добър портрет, фотографът трябва да се доближи толкова, колкото е възможно. Широкоъгълната перспектива също може да даде добри резултати, особено при снимане на сцени от живота на улицата.
Не се тревожете, когато някой каже „не”. Уважете отказа и потърсете друг субект.
7. Стремете се да не използвате светкавици, тъй като те привличат излишно вниманието. Използвайте естествената светлина. Аз предпочитам да снимам в онези часове на деня, когато слънчевата светлина е най-мека. В останалите случаи обикновено настройвам баланса на бялото като за облачно време („Cloudy”), за да получа по-топло излъчване.
Понякога може да ви се наложи да вдигнете стойностите на светлочуствителността (ISO), за да избегнете използването на светкавица. Ако е необходимо – направете го спокойно.
(Пример – снимка 8. Направих този портрет на просяче с изрисувано лице в един регионален влак в Калкута. Наличната светлина беше слаба, а влакът се тресеше сериозно, така че ми се наложи да използвам ISO 1600)
8. Когато снимате на улицата, старайте се да сте облечени сравнително ненатрапчиво и носете колкото се може по-малко техника. Това ще ви помогне да останете незабелязани. Обикновено аз нося със себе си Tamron 18-270mm и Canon 50mm 1.8 с тяло Canon 450D, понякога добавям и „насочи-и-снимай” фотоапарат Fujifilm S8000.
9. Въпреки че това може и да не е от основно значение за всеки, аз лично смятам, че четенето на няколко добри книги за фотографията, редовното гледане и “разчитане” на добри снимки в Интернет, правят сериозна разлика в резултатите.
10. Грижете се за собствената си сигурност. Не рискувайте живота си.