Рали България и CANON 1D Mark IV - 9-10 юли 2010

// Други / Тема | PhotoSynthesis | Август 02, 2010

Представяме ви репортаж от Анастас Търпанов - outdoor activity photographer, който по време на WRC Rally Bulgaria снима с Canon 1D Mark IV и 70-200 f/2.8 II L IS, предоставени от ФОТОСИНТЕЗИС.

Ще видите кадри от събитието, които ще ви въведат в развоя на завоите по трасето...
Както и кратко техническо ревю – личните впечатления на Анастас от работата му с предоставената техника.

Избрани снимки съдържат екзиф данни и описание на използваните режими и настройки.



Благодарение на Photosynthesis и Канон България имах възможността да снимам WRC Rally Bulgaria с Canon 1D Mark IV + 70-200 f/2.8 II L IS. Ралито беше чудесна възможност да тествам последния спортен апарат на Канон.

Началото на работата ми с камерата беше да прочета инструкциите от Canon за новата автофокусна система. Чудесно са описани различни типове ситуации и примерни настройки на тях. Затова преди старта на шейкдауна в четвъртък ми отне сравнително малко време в полеви условия да установя необходимите настройки за снимане на рали.

Всичко започна в четвъртък сутринта край Костенец с така наречения шейкдаун. Това е кратка отсечка за тестване и настройване на колите и разбира се чудесната възможност за тестване на настройките на камерата. Хълмистият открит терен предлагаше възможност за честа промяна на гледните точки и експериментиране. Нашите състезатели трябва да се чувствали много добре и сигурни, защото това е района, в който се провежда рали "Траянови врата". Разбира се, резултатите после показаха, че пак водещите тимове от WRC шампионата бяха с най-добри резултати, макар и тренировъчни. Рали България беше първото състезание за годината, в което се кара изцяло на асфалт и това изисква доста по-различни настройки по колите от другите състезания.





Първият ден на шейкдауна беше единственото време, когато можеха да се видят хора, накацали на всякакви места, без да е много премислен риска за някои от тях. Достъпът беше почти неконтролируем и не проверяваха за билети, за това освен всички чужденци, приготвили се с палатки и каравани около трасето, там беше и голяма част от населението на околните села.

Малко след старта на шейкдауна


Пейзажът около трасето с прекрасните хълмове м/у Рила и Средна гора


При фронтално идващи коли със състезателно темпо се оказа, че трябва минимална скорост от 1/2500, за да са "замразени" на място. Освен това следящият фокус с нормална чувствителност не даваше достатъчно добри резулти и се наложи да го сложа на +2, режим който при комбинация с високата експонационна скорост започна да дава перфектни резултати.
С чудесното ново мерене на камерата - което дава плътни и наситени цветове при почти всички ситуации, и в допълнение с новата версия на EF 70-200 f/2.8 - която дава чудесни резултати още от отворена бленда с достатъчно рязкост и отлично боке за зуум обектив, се оказах много добре подготвен за динамични снимки.

95mm, f/3.2, 1/2500, 320 ISO (Auto)  




Някои се забавляваха и така обикаляйки около трасето


Петер Солберг е единственият състезател, който участва с най-добрата кола в момента Citroen C4 WRC, който не е от заводските отбори на Citroen.




Отстрани на самия старт, близо до мястото от което снимах, групичка хора бяха застанали върху една голяма купчина конски тор в стремежа си да имат отлична гледна точка - нещо нормално за рали състезанията, важна е най-добрата гледна точка, не нещо друго.

200mm, f/2.8, 1/1600, 200 ISO (Auto)
Тодор Славов на старта на шейкдауна


На първия стартов ден - в петък едно от трасетата беше на Батак. Използвах възможността да застана на удобно място, където да хващам колите с интересна гледка на заден план. Състезателната отсечка започва в ниското в местността "Добра вода", където започва с около 20 обратни завоя, с които трасето прилича на змия, изкачва се към язовира, минава покрай едната му страна и свършва малко преди язовира. Другата отсечка за деня беше на язовир Белмекен - също едно много красиво място с много дълги прави - на такива места автомобилите достигат до 200км/ч., но заради организацията на самото рали и това, че затварят пътят 2:30 часа по-рано нямаше как да гледаме и другата отсечка.


70mm, f/2.8, 1/3200, 160 ISO (Auto) 

Първи, разбира се, беше 6 кратния световен шампион Себастиан Льоб


Ясен Попов


Екатерина Стратиева с най-цветната кола и единствената жена състезател


Нашата действителност с дупки от куршуми по табелите. Не знам от FIA дали са го забелязали...


Преди втория етап на тази отсечка имахме около 2-3 часа до старта – време, което използвахме да обиколим малко по трасето около язовира и да си изберем добра гледна точка с по-раздвижена конфигурация от завои. Избрахме място, на което се виждаха 3 завоя, а ние бяхме застанали непосредствено на излизането от втория зад една бетонна преграда, много добро и сигурно място за наблюдаване беше, макар и не много комфортно с отчупените клони на дърветета, които ни подпираха. Самата отсечка замалко да бъде отменена при огледа на трасето, заради част от публиката на предния завой, които бяха насядали върху бетонното ограждение с крака, спуснати към пътя.

Отсечката замалко да бъде отменена при огледа на хеликоптера


200mm, f/2.8, 1/3200, 1000 ISO (Auto)
Себастиан Ожие с малко очукани ламарини от амбициозно взимане на някой завой



200mm, f/2.8, 1/2500, 3200 ISO (Auto)
Някои хора не спазваха предупрежденията за сигурност и не им беше много мил живота


200mm, f/2.8, 1/2500, 800 ISO (Auto) 
Тодор Славов с остро влизане в завоя и задна лява гума във въздуха


Лемес с пострадали калници и от двете страни


Димитър Илиев


За втория състезателен ден имаше 3 състезателни отсечки - "Любница" в района на язовир Тополница, "Сестримо" по пътя към язовир Белмекен и "Пещера", която свършваше на "Добра вода", където беше старта предния ден. Ние избрахме там да застанем точно в конфигурацията от обратни завои. Разчистихме малко трева, храсти и клони и бяхме готови за пукота на колите, ръмженето на двигателите и силно се надявахме да има поне малко поднасяне по завоите.

200mm, f/2.8, 1/2500, 400 ISO (Auto) 


168mm, f/2.8, 1/2500, 320 ISO (Auto)
Кими Райконен със сигурност беше най-голямата звезда на ралито


След два дни и половина почти постоянно снимане на висока скорост за "замразяване" на движението на колата реших, че е време да сменя малко стратегията и снимах на по-ниски скорости 1/125-1/200 със стабилизация на обектива, пусната на режим 2 за стабилизиране само на вертикалните отклонения, за да мога да следя обекта и неговото движение. Така се получава много приятен ефект с усещане за движение и много динамика.

70mm, f/5.6, 1/200, 160 ISO (Auto) 

Екатерина Стратиева и единствения наш автомобил с трибагреника на антената


70mm, f/7.1, 1/125, 100 ISO (Auto)


90mm, f/5.6, 1/125, 100 ISO (Auto) 


70mm, f/7.1, 1/125, 100 ISO (Auto)


70mm, f/7.1, 1/125, 100 ISO (Auto) 


Игнат Исаев, единственият състезател, който караше заради публиката и влизаше с вратите напред в завоите.


70mm, f/5.6, 1/160, 100 ISO (Auto)

 
Други настройки, които са използвани са - AF point area expansion - Surrounding AF Points. Това дава много голяма гъвкавост при снимане на диманични обекти, като освен избраната автофокусна точка са активни и тези, които я заобикалят - реално това беше функция, която много ми помогна при снимането на ралито. При 10к/с и бързодвижещ се насреща обект, често автофокусната точка се оказваше на асфалта пред колата или някъде отстрани, но благодарение на това, че обхваща и заобикалящите я точки, почти няма изпуснат кадър поради фокусиране на друго място.

AI Servo AF Track Priority - Continuous AF track priority. Тъй като следящият фокус е много бърз и нервен, тази настройка гарантира, че когато някакъв обект мине през точката на фокус AF системата няма да се прехвърли на него, а ще си задържи фокуса върху текущия обект.

AI Server 1st/2nd img priority - AF Priority/Tracking priority - тази опция оказва приоритата м/у първата и следващите снимки в серия и е логично, когато се търси качество с приоритет да не са спусъка или кадрите в секунда, а точността на автофокуса.

Почти цялото рали е снимано в режим М с фиксирана бленда и скорост като правилната експонация се е гарантирала благодарение на Авто ISO-то на камерата. Благодарение на ниското ниво шум това е чудесна опция да се снимат динамични ситуации без притеснение за загуба на детайл.

С добавяне на някои функции от менюто в така нареченото My Menu с бърз достъп до тях, управлението на камерата става много бързо, лесно и интуативно. По съвет от документа на Canon оставях автофокуса за около 0.5 секунди върху колите, когато се появат в полезрение и след това почти цялата работа беше в ръцете на апарата с 10к/с и голям буфер. Средно това ще рече около 20-30 кадъра на единично преминаване на кола покрай мен, след което имам достатъчно голям избор на кадри.

След края на състезателния ден се разходихме до сервизния парк край Костенец да видим и обстановката там. Хората, събрани там, бяха наистина много, като пътя преди самия парк представляваше една безкрайна колона от автомобили, а на паркинга отпред трудно се намираше място. Това е може би най-интересното нещо покрай едно такова рали. Всичките коли на водещите състезатели са там - паркирани или се ремонтират в момента, но със сигурност са на едно място и могат да се огледат спокойно, да се пипнат някои от тях, даже част от хората могат да се снимат с някои от състезателите. Тук организацията беше както на всички други големи състезания, не само в рали шампионата - наличие на фирмен магазин, в който всеки фен може да си закупи най-различни сувенери - от лепенки и значки до якета като тези, които носят самите състезатели. Дори и човек да не е голям фен и много да не се интересува от моторни спортове, самата разходка около всичките тези мощни автомобили, кипящия труд под някои от тях и всичките екзалтирани и усмихнати фенове те карат да се усмихнеш и да ти се приповдигне поне малко настроението.


Част от автомобилите в сервизния парк


За последния ден решихме да променим малко програмата и да не наблюдаваме самото състезание по трасето, а да отидем на финала да гледаме завършването на участниците. Без особени изненади и напълно контролирано още от първия ден Себастиан Льоб спечели Рали България 7ми кръг от световния рали шампионат. Така преднината на Льоб начело в класирането стана още по-голяма и шансовете му да спечели шампионата за рекорден 7ми път нарастват. След финала на състезанието почти всички състезатели се усмихваха и махаха на публиката, изключение направи единствено "ледения" Кими Райконен, но това е разбираемо, предвид времето му в последната отсечка и това, че беше изпреварен от половината от българските състезатели. Остава само да се надяваме, това да не е единствения път, в който сме домакини на кръг от световния шампионат, а ще имаме възможност пак да видим всички тези състезатели и да изживеем приятните моменти покрай самото рали.

Себастиан Льоб веднага след финала на последната отсечка и победата му във WRC Rally Bulgaria


Себастиан Льоб и първото официално интервю за WRC канала


След 4 дни нонстоп снимане, със сигурност мога да кажа, че 1D Mark IV е чудесна камера и заедно с новия обектив 70-200 f/2.8 II L IS е отлична комбинация за всякакъв вид динамични и спортни снимки, а както успях да се убедя сам - чудесен и за снимане на портрети и пейзажи!

 

Повече за Рали България можете да видите тук: http://www.rallybulgaria.com/



Текст и снимки: Анастас Търпанов

Save
// Други / Тема | PhotoSynthesis | Август 02, 2010
Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (0)

Прочети още статии