Както почеркът ни е уникален, така неповторим може да бъде и нашият фотографски стил.
Навярно всеки от нас, с повече или по-малко опит в снимането, понякога се е замислял за възможностите и ограниченията на фотографската техника, с която разполага. Вече всички сме наясно с предимствата на огледално-рефлексните фотоапарати, безспорното качество, бързина и надеждност. Ако изключим професионалното приложение, където DSLR камерите са безспорен лидер, в много други случаи като основен, а може би и единствен недостатък, се изтъква техният размер. Неведнъж се е случвало да пропусна момента, защото не съм взел със себе си обемистата фотографска чанта с тялото и обективите.
Напоследък стана и доста трудно да направиш непринудена снимка на обществени места с DSLR и се налага да обясняваш, че не снимаш за вестник или списание, а просто за удоволствие. Компактен фотоапарат (сапунерка) ли е решението? Мислил съм, но не бих направил компромис с DSLR качеството… Вие също, нали?
За щастие не съм единственият разсъждавал на тази тема, инженерите от Olympus сякаш умеят да четат мисли. А аз държа в ръцете си новия PEN E-PL1 и имам удоволствието да споделя накратко първите си впечатления от този фотоапарат от нов вид без-огледални камери.
E-PL1 не е първият от серията PEN, но за тези, които са пропуснали, най-лесно може да го определим като компактен фотоапарат със сменяеми обективи и с качество на изображението като на огледално-рефлексен. Компактността е постигната с премахването на огледалото заедно с целия сложен механизъм и пентапризмата. Обективите са по-малки и по-близо до сензора, а дизайнът е продължение на легендарната серия от филмовата епоха Olympus Pen.
Излишно е да описвам подробно как изглежда, заповядайте във Photosynthesis и го разгледайте, а ние ще се постараем да отговорим на вашите въпроси. За да е в тон с вашия стил, Olympus E-PL1 се предлага в четири цвята черно, бяло, шампанско и червено.
Ако дизайнът е това, което ни привлича, то ергономията е това, което ни задържа.
Захващането е стабилно въпреки скромните размери, а с палеца и показалеца достигам без напрежение всеки един бутон и диска с програмите. Плъзгачът за механично освобождаване на светкавицата натискам с палеца на лявата ръка, без да отделям пръсти от гривната на обектива. Спрямо размерите на корпуса, бутоните са ясно видими и осезаеми, като с директен достъп са: компенсация на експозицията, контрол на светкавицата, серийни кадри и самоснимачка, избор на автофокусна точка, два програмируеми бутона - по подразбиране единият е стартиране на HD видео с едно натискане, а другият е удобен за заключване на експозицията.
Вградената светкавица, благодарение на която има възможност за безжично управление на външните FL-50R и FL-36R, може да бъде намалявана до 1/64 от мощността й. Има и слот за една от горепосочените външни светкавици, който е предназначен и за поставяне на допълнителния електронен визьор VF-2 с изненадващо висока детайлност и бързина на реакцията, един дългоочакван аксесоар.
Въртящият се програмен диск предлага лесен достъп и бърза смяна между автоматичните и ръчните режими. Естествено присъстват задължителните P, A, S, M, в компания с интелигентния iAUTO. За Арт-филтрите избирате ART, а със SCN отивате директно в списъка с 19 готови програми (сцени), които предлагат лесно решение в най-често срещаните снимачни ситуации.
За начинаещите фотолюбители и за тези, които искат просто да се забавляват, запазвайки кадри с професионално качество, Olympus E-PL1 предлага много. С помощта на режима iAUTO ще правите чудесни снимки, дори това да е първият фотоапарат, който държите в ръце. Той ще разпознава лицата на хората, за да ги експонира по най-правилния начин. А ефективната механична стабилизация на изображението с обхват до 3 експозиционни единици ще ви помогне да сведете до минимум размазаните снимки при липса на достатъчно светлина. На пръв поглед, iAUTO изглежда като орязания „насочи и щракни”, но тук също има възможности за контрол, съответстващи на ръчните режими. Разликата е, че тук всичко става по интуитивен начин, без да е нужно да знаете какво се прави с апертурата, скоростта на затвора, белия баланс и дълбочината на рязко-изобразяваното пространство.
Само с едно натискане на бутона START/OK се появява страничен панел с опции за промяна на:
- Наситеността на цветовете (сатурацията), от ясни и ярки към приглушени и равни.
- Цветовете от топли към студени.
- Яркостта, общо или поотделно в светлите и тъмните области, от изсветляване към потъмняване, с резултат по-силен или слаб контраст.
- Дефокусът на задния план или колко да е ясен или размазан фонът, като резултатът, разбира се, зависи и от параметрите на конкретния обектив.
- Начинът на заснемане на движение, от ефекта на размазване към неподвижни обекти, като тук резултатът зависи от скоростта на обекта и осветеността.
Ако ви се появят въпроси по време на снимане, на помощ в долната част на панела стои опцията съвети за снимане. Там ще намерите кратки указания как да снимате деца, домашни любимци, цветя, кулинарни постижения и полезни съвети за правилно кадриране и композиция.
Интересна добавка за постигане на високи творчески резултати е наборът от шест Арт филтъра.
Според мен те са доста увличащи, защото едно и също нещо може да изглежда по шест различни начина. Смятам, че биха били полезни за ентусиастите и професионалистите, защото филтърът се прилага само върху JPG-а и може да послужи като работна скица за последваща обработка на RAW файла с по-специализиран софтуер. Естествено, преди това трябва да се избере запис в RAW+JPG.
Тук можете да видите сравнение между режим Program, I-auto и шестте арт-филтъра.
(кликнете върху снимките, за да ги видите в голям размер)
Ето по няколко примера за всеки филтър:
(кликнете вурху снимките, за да ги видите в голям размер)
Поп Арт - с ефект на подсилени цветове, било е доста модерно през 60-те години на миналия век, а защо не и сега.
Мек Фокус- носи внушение за ефирност, мистика и загадъчност.
Филмово Зърно- за тези, които си падат по черно-бялата фотография с едра структура, която е винаги актуална.
Pin Hole - ефектът на без-обективната фотография, само внимавайте да не се пристрастите.
Диорама- наподобяваща визията от тилт-шифт обектив.
Мека Сепия - ретро излъчване и лек полъх на носталгични чувства.
Ако искате да поемете командването в свои ръце, няма нищо по-лесно от това. Olympus E-PL1 носи в себе си всички достойнства на огледално-рефлексните апарати от Olympus E-System.
Тези от вас, които са запознати с камерите от тази система знаят какъв голям набор от възможности за потребителски настройки притежават. При PEN външният вид и изчистеният дизайн леко заблуждават, повярвайте, нищо не му е спестено, само е махнато излишното.
Светлината се улавя от висoкоскорoстен Live MOS сензор с 12.3 мегапиксела и размери 17.3 x 13.0 мм, снабден с ултразвуков прахо-почистващ филтър. Информацията се обработва от мощния процесор TruePic V и се записва вече на SD и SDHC памет карти. Ще се въздържа от подробно изброяване на спецификациите, по обясними причини, и ще споделя тези неща, които ми направиха силно впечатление.
Автофокусът работи с детекция по контраст и наистина е малко по-бавен от този при SLR системите с отделен автофокусен модул, но разликата е твърде малка и се компенсира с функционалност и бърз достъп до фокусните точки. Те са 11 основни зони и 255 точки и с тяхна помощ може да фокусирате с лекота по цялата площ на кадъра, да приближавате при ръчен фокус или да използвате следящ фокус при снимки и видео.
Измерването на светлината става с помощта на многосегментна чувствителна система с 324 зони и предлага всички съвременни методи на измерване. Има възможност за индивидуална корекция на меренето поотделно за ESP, централно претегленото и точковото мерене от -1 до +1 единици.
Чувствителността на сензора е от ISO 100 – 3200 и автоматично от ISO 200 - 3200 с възможност за избор на долна и горна граница. Според мен цифровият шум е приемлив дори на ISO 1600.
Интересна е и възможността за смяна на съотношението на страните в кадъра от 4:3, 6:6, 3:2 до 16:9.
Прибавям и мултиекспонацията, за съжаление само с два кадъра, но пък с функция автоматично свързване, с която се избягва загубата на информация в светлите части при наслагването.
Как да не спомена и възможността върху вече заснет кадър в RAW формат да направиш експонация и за удобството да виждаш на полупрозрачен слой първия, докато композираш втория кадър.Ето още два кадъра в режим Multyple exposure.
За системата Micro Four Thirds от Olympus предлагат четири обектива до момента и два адаптера, единият дава пълна съвместимост с обективите ZUIKO DIGITAL и с всички от системата Four Thirds. Този, с който снимах е китовият 14-42 mm 1:3.5-5.6 L ED с еквивалент 28-84 mm. Един чудесен мъник - достойно продължение на славата за качествената оптика на Olympus. Обективи, адаптери
Интерфейсът е приятен, с възможност за персонализация на достъпа до основните фотографски настройки според личните предпочитания.
Като представител на последно поколение цифрови фотокамери, новият PEN не се ограничава само със статични кадри. Видеозаписът е с HD резолюция, 1280 x 720 и формат AVI Motion JPEG с 30 кадъра в секунда. Степента на компресия е 1/12, а продължителността на записа до 7 минути. Интересно е, че с видеото може да се използва целият набор от Арт-филтри или да се правят снимки по време на запис, който обаче продължава на нов файл. И тук степента на чувствителност може да бъде избирана в диапазон от ISO 200-1600.
Като цяло, това е един добре балансиран фотоапарат, отговарящ на днешните висококонкурентни изисквания в света на изображенията. Засега не мога да отлича някакви особени недостатъци спрямо камерите от неговия клас, освен леко забавения запис на файловете в паметта и скромния до момента списък с компактни обективи от стандарта Micro Four Thirds. Би било чудесно, ако и визьорът VF-2 се присъедини към окомплектовката на E-PL1 с оглед по-добра пакетна цена.
Ето още няколко снимки, направени в режим Program.
(кликнете вурху снимките, за да ги видите в голям размер)
Olympus E-PL1 е проектиран да материализира онези творчески импулси, които подминаваме в рутината на забързаното ежедневие. Помага да улавяме голямото в малките неща и да казваме много, даже и без думи. Дали ще са семейни снимки, непринуден репортаж, спомени от незабравимо пътуване или портрет на непознат, ние предаваме емоция, която се превръща в послание. Търсим своя стил, искаме да правим пленяващи фотографии, пречупваме всичко през собствената си призма и оставяме своя отпечатък. Волно и неволно, кадър след кадър изграждаме индивидуален фотографски почерк.
Текст и снимки: Милен Иванов (Фотосинтезис)
Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.