АЗ СЪМ БЪЛГАРЧЕ... Nikon D3300 (ревю)

// Техника / Фотоапарати | PhotoSynthesis | Февруари 05, 2014

Текст и снимки: Христилиян Юруков

(всички кадри, за които не е уточнен обектив, са снимани с Nikon D3300 и Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G)
 


Нека ви представя най-новия член на DSLR фотоапаратите в семейството на Nikon – D3300. Появил се на бял свят, в мъгливата седмо-януарска сутрин, вместо да се разреве, той веднага ни проговори на чист български език. Това го прави първият огледално-рефлексен фотоапарат не само на Nikon, а изобщо, с меню на български език, което оставя приятно чувство, че българските потребители са важни за Nikon Corporation и ме кара да се чувствам до някаква степен специален. Но... да спрем с лиричните отклонения - нека се върнем в реалността и света на числата и абревиатурите.

24.2 Mpix DX CMOS sensor with no OLPF е относително неразбираемата версия на „ясни и рязки снимки с великолепно качество и детайл”, което всъщност е основното предимство от притежанието на D3300. За да не съм голословен, нека ви покажа, че тези 24 мегапиксела не са като онези.

 


Кадър с цифров огледално-рефлексен фотоапарат Nikon D3300 (24.2 MP)

Кадър с компактен цифров фотоапарат Nikon CoolPix S3500 (20.1 MP)

 
С просто око се вижда, че освен броя на пиксели, значение има и друго – големината на сензора. Точно това е целта на D3300 - да предостави безкомпромисно решение на проблема с незадоволителното качество на изображението на компактните фотоапарати, като в същото време остане прост и лесен за употреба. Той е като добър приятел – може да му се доверите напълно, а той няма да ви подведе.

Освен това вече говори и на нашия език. Българското меню е добре преведено и информативно, като веднага става явно какво точно прави избраната настройка. Не всичко разбира се е съвсем розово и в някои случаи използваните съкращения могат да ви вкарат в сериозен размисъл, какъвто е примера с „Вр. изч. на дист. упр. (ML-L3)”, коeто би трябвало да е „Време за изчакване на дистанционното управление (ML-L3)” или познатото на свикналите с английското меню „Remote on duration (ML-L3)”. Това обаче е по-скоро изключението, което доказва правилото. Цялостният превод е чудесен и наличието му може само да ни радва. Сега е момента да вметна и напомня, че прочитането на ръководството за употреба е задължително или поне успешно замества няколкоседмично безцелно блуждаене из менюта и бутони. От Nikon за улеснили живота ни допълнително, като са включили чудесен Ръководен (GUIDE) режим, който да ни запознае с основните фукнции на фотоапарата. При D3300 той е разширен с допълнителна информация и разбира се вече е на български език.

След като вече сте се запознали, D3300 лесно може да стане новия ви най-добър приятел. Както всички нас и той не е безгрешен и за това не бива да му се предоверяваме. Ако ви е страх да се хвърлите с главата надолу в дебрите на фотографията и ви е нямате смелост да почнете да ръчкате всички видове настройки, има лесен и бърз вариант – зеленото фотоапаратче. Автоматичният режим е първи избор, когато искате просто да направите снимка за спомен. Случва се обаче понякога фотоапарата да не прави точно това, което искаме и тогава настъпва момента да направим следващата стъпка и прибегнем до предварително зададените режими на снимане. Наборът от такива покрива почти всяка ситуация, в която човек може да попадне. Чрез тези режими D3300 ни напомня, че може не просто да снимаме, а да творим. Точно поради тази причина Nikon D3300 е перфектният първи DSLR фотоапарат, особено ако изпитвате влечение към фотографията като изкуство.


Взимайки D3300 в ръка, получаваме не просто страхотни снимки с естествени цветове и висока разделителна способност, а свободата да контролираме ситуацията. Бързият автофокус, характерен за огледално рефлексните фотоапарати, позволява заснемането на моменти, които с компактният фотоапарат лесно се пропускат. 11-точковата автофокусна система на D3300 работи бързо и интуитивно, като макар и достатъчно точна в напълно автоматичен режим, понякога фокуса не е точно там където искам да бъде. Това се случва най-вече при сцени с обект в предния план на кадъра, който обаче не е нашата фокусна цел. Тогава режимът за избор на автофокусна точка идва на помощ, давайки възможност за избор на една от единайстетте автофокусни точки, върху която искаме да фокусираме. Промяната на режимите става бързо от главния информационен екран, но щеше да е чудесно ако конкретно тази функция беше изнесена на отделен бутон в предната част на фотоапарата или поне да беше добавена като възможност да бъде присвоена на Fn бутона.

 


Кадър с автоматичен избор на фокусна точка

Кадър с ръчно избрана фокусна точка

  

Дали сме на концерт или в театър, или просто желаем да уловим нашите приятели без да ни позират за снимка в недобре осветено помещение, използването на светкавица не е опция. Често поради малкото възможности за ръчни настройки и компромисните параметри на компактните фотоапарати, подобни снимки се оказват невъзможни. Тук идват на помощ големият сензор на D3300 и високата максимална чувствителност (ISO 12800). Високата чувствителност ми дава възможност да правя снимки на места със слаба светлина, за сметка на лек компромис в качеството на получените изображения. Това в никакъв случай не означава, че снимките стават неизползваеми. При ISO 3200 загубата на детайл е незначителна. Е за жалост при ISO 6400 и нагоре качеството намалява, но това са по-скоро екстремни стойности и използването трябва да е в краен случай. Въпреки това качеството на снимките е напълно приемливо. Настойката за AutoISO е с доста разширени възможности, което я прави предпочитана за ежеднвна употреба. Възможността за задаване на максимално ISO и минимална скорост на затвора, работят в добър синхрон и фотоапаратът поддържа минимално ISO до момента, в който минималната избрана скорост не е достигната.

 

Кадър с Nikon D3300 @ ISO 1600 от ръка

 

 

Нощна снимка с Nikon D3300 @ ISO 6400 от ръка

 

 

ISO 100 - ISO 12800



От Nikon са помислили и за любителите на видеото, като са първите добавили HD 1080p/60 видео, в този най-любителски клас DSLR фотоапарати. За съжаление все още няма възможност за корекция на блендата по време на заснемането на видео. Автоматичният фокус е бърз и точен, но при повечето обективи шумът при фокусиране се чува и е дразнещ. Ръчното фокусиране е най-добрият вариант ако искате да дадете свобода на креативността си. За обикновени филмчета за спомен е добре да зададете стойност на блендата от рода на f/8 - f/11 и да изключите автоматичният фокус. Тогава почти всичко е на фокус и няма да се налага да префокусирате често, освен за много близки обекти. Не е нужно да развалят клиповете си с механични звучи идващи от вътрешността на фотоапарата. 

D3300 идва с нов китов обектив AF-S 18-55мм f/3.5-5.6 VR II, който е проектиран специално за него. Той е с нова конструкция и има функионалност за прибиране на предния елемент и заключване. Освен по-малък размер в прибрано положение, това дава и по-висока сигурност при транспортиране. Старите версии на този обектив са по-податливи на повреда при невнимателно съхранение и транспортиране, поради излизащия напред преден елемент. Диапазонът 18-55 е универсален и напълно достатъчен за ежедневна употреба и пейзажи. Заснемането на пейзажи се улеснява и от двата IR порта на фотоапарата (по един отпред и отзад) за управление чрез дистанционно управление (ML-L3). Самата възможност на DSLR за смяна на обективите обаче, прави възможностите за интересни кадри с всякакъв сюжет наистина безкрайни. Различните обективи дават възможност за разлчна визия на снимките. По-изразителни портретни снимки с известният размазан заден фон може да се постигнат с обектив AF-S 50/1.8G или малко по-широкия AF-S 35/1.8G DX, като вторията е особено подходящ и за снимане без светкавица при лоша светлина от ръка.

 

 

Nikon D3300 + Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
 

Ако обичате да има мнооого „зууууум” може да погледнете към AF-S 55-200 VR или дори още повече към AF-S 55-300 VR, а за любителите на макро-фотографията макро обективът AF-S Micro 40/2.8 е повече от прекрасен инструмент за целта.
Макар и не задължителни, в зависимост от препочитанията, притежанието на поне един от изброените обективи е добър начин да разкриете истинските възможности на D3300.

 

 

Кадър с Nikon D3300 и AF-S DX Micro Nikkor 40mm f/2.8G

 
 
За мен единственият реален недостатък на D3300 е липсата на вграден Wi-Fi и  GPS, което си е задължително за съвременна техника. Това не води до тотално лишаване от тези функции, защото чрез опционалните аксесоари WU-1a и GP-1A, ще може да се възползвате от тях. Другите недостатъци на D3300 са по-скоро липса на фукнционалности - липсват въртящ се екран, функция за клин и по-добра автофокусна система, но тези допълнения съответно вдигнали цената му. В същото време D3300 предлага доста неща, характерни за по-високия клас като например 5 кад/сек при снимки в серия и споменатото вече HD 1080p / 60fps видео. Повече бутони за бърз достъп, по-голяма възможност за персонализиция и настройки, по-удобен захват и здравина (но за сметка на по-високо тегло), пък биха го вкарали в по-горен клас, по-подходящ за напреднали любители.

Новата батерия в D3300 удължава времето, което да прекате с него от около 540 на 700 кадъра (според стандарта CIPA), в зависимост на начина на използване, като винаги е добре да имате и втора батерия, за се намали риска от това да останете с празна батерия по-средата на разходката. От Nikon са добавили и цветово решение в сиво за D3300, като допълнение към познатите ни вече черен и червен вариант.

(Високо качество на изображението + лесна употреба + съвременни технологии)/Цена = ? ... тази задача има едно лесно решение и то е точно D3300.

Подходящ за: хора, за които качеството предлагано от компактните фотопарати е недостатъчно; семейства с малки деца и домашни любимци; първи стъпки във фотографското изкуство.

Неподходящ за: Напреднали фотографи любители и хора търсещи ъпгрейд за D3100/D3200.
// Техника / Фотоапарати | PhotoSynthesis | Февруари 05, 2014
Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (0)

Прочети още статии