Canon 1D Mark III за ЛЕВСКИ - ЛИЛ

// Други / Тема | PhotoSynthesis | Декември 15, 2010


Преди последния футболен мач на ЛЕВСКИ в Лига Европа на 16 декември, ви представяме репортаж от двубоя между отборите на Левски и Лил - срещата от четвъртия кръг на груповата фаза в Лига Европа от 04.11.2010 на стадион "Георги Аспарухов" –София. Кадрите са заснети от Александър Попов с техника Canon, предоставенa от ФОТОСИНТЕЗИС.
Ще видите моменти от мача, които ще ви въведат в развоя на играта. Както и кратко техническо ревю – личните впечатления на Александър от работата му с предоставената техника и описание на използваните режими и настройки. Всички снимки съдържат екзиф данни, а някои могат да бъдат видяни по-големи. 

Казвам се Александър Попов и съм фотограф на свободна практика. Снимам от дълго време, но сериозно се занимавам с фотография от 5 години. Любимата ми област са спортните събития и концертите. Като заклет левскар, едно от най-големите удоволствия за мен е когато снимам историческите моменти на любимия отбор. Предстоеше един от най-важните мачове – този с френския Лил от груповата фаза на Лига Европа. Феновете от Сектор Б ме поканиха да снимам хореографията, която бяха подготвили и аз с удоволствие приех. Благодарение на Фотосинтезис имах възможността да го заснема с професионална техника на Канон, каквато това събитие заслужава – с един от най-добрите апарати за снимане на спорт –  Canon 1D Mark III.

Колкото и да е добра една техника обаче, тя иска познания за използването на възможностите й. Знаем известната максима „лоши снимки могат да се направят и с най-добрия фотоапарат”. Затова още преди да получа тялото, прочетох внимателно ръководството му.  Тъй като имам дългогодишен опит с Canon 40D, повечето настройки не бяха проблем. С помощта на Custom функциите нагласих новото тяло да се доближава максимално до познатия модел. Основно снимам в : RAW формат, приоритет на блендата (A), високо ISO (поне 1600), 9 автофокусни точки, избирани директно от ‘джойстика’ на гърба на тялото.

Въпреки тестовете „на сухо”, ми се искаше да мога да го тествам в реални условия преди мача. За щастие ми се отдаде такава възможност, тъй като феновете бяха решили да подкрепят отбора в последната му тренировка. Тя се проведе на едно от помощните игрища на стадион „Георги Аспарухов”, с изкуствено осветление, доста по-слабо от това на стадиона – подходящ тест за автофокусната система.


Сектор Б отново бяха приготвили шоу с димки и пиротехника. Апаратът измери перфектно трудната сцена, без да се налага никаква компенсация.
 

85 mm-ISO 2500-1_1000 sec at f _ 2.8-s 
 

Направих тестови кадри на тренировката и се прибрах да конвертирам и да разгледам снимките. Това, което видях отново затвърди положителните ми очаквания от тялото.

 


 

И така, дойде време за големия мач. Влязох на стадиона възможно най-бързо и го обиколих за да преценя гледните точки за предстоящата хореография, подготвена от феновете. Погледнах към таблото – часът беше точно 19:14!

Двата отбора започнаха загрявката и това беше подходящ момент да обърна внимание на някои по-специфични настройки на 1D Mark III, типични за професионален апарат. След тестове в реални условия установих , че най-подходящи са следните настройки:
- Скорост на адаптация на автофокуса – бавна. Това ми дава възможност дори за малко да се отклоня от следения футболист да не се прехвърля фокуса на тези зад него или още по-лошо – на рекламните пана.
- Избор на автофокусна точка –най-добре е да се работи само с централната точка, за да има пълен контрол над това кой обект да е на фокус
- Разширение на автофокусната област – има възможност за голяма, малка област или без разширение. Най-малко грешки при фокусиране с телеобективи  около 200мм даде настройката без разширение. За по-дълги фокусни разстояние може би ще е по-подходящо малко разширение на автофокусната точка.
- Скорост на бързо и бавно серийно снимане. Едно от най-големите предимства на 1D mark III е скоростта, с която може да снима, равна на тази на АК-47 – 10 пъти в секунда! Естествено, не съм я намалял, възползвах се от нея напълно. ‘Бавната’ скорост я настроих на 6 кадъра в секунда за ситуации, в които бих искал да снимам по-дълга серия преди да се напълни буфера.
- Приоритет на първия кадър и на следващите. Тук има опции за скорост на снимане или за точност на автофокуса. Избрах второто и не забелязах това да намаля скоростта.
- Шумоподтискане – задължително изключено, тъй като намаля значително скоростта на серийното снимане и размера на буфера.

 

Настъпи така дълго чакания момент – двата отбора излязоха на терена и под звуците на химна на „Левски”, публиката на целия стадион направи страхотната хореография, подготвена от агитката.

 

17 mm-ISO 1600-1_200 sec at f _ 5.6-s

 

Мачът започна! Точно си мислех, че вече може да погледна към терена, от парка зад Сектор Б започна ефектна заря.
 

40 mm-ISO 1600-1_40 sec at f _ 7.1-s

 

Поех си дъх от шоуто на феновете, сложих телеобектива и докато се опомня „машината” за голове Гарра Дембеле открадна една топка от изненадан играч на френския отбор.
 

280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s

 

Веднага вдигнах апарата, натиснах и задържах спусъка. Апаратът фокусира моментално и снимайки с 10 кадъра в секунда успя да запечата финтовете на Гарра, минавайки през поредния играч на „Лил”.
 

280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s

280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s

 
13-280 mm-ISO 3200-1_800 sec at f _ 4.0-s

 

Когато Гарра стреля към вратата, резултатът е ясен  – ГОООЛ! 1-0 за „Левски”. Гарра е в прегръдките на съотборниците си, а вратарят на „Лил”  - с наведена глава. 
 

280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s

 

Апетитът идва с яденето, така е и с жаждата за голове. Гарра отново в атака.
 

200 mm-ISO 2000-1_1250 sec at f _ 2.8-s

 

Бразилецът Жоазиньо отново беше много активен по крилото.
 

200 mm-ISO 2000-1_1250 sec at f _ 2.8-s

 

Въпреки мъгливото време и разстоянието, благодарение на добрата динамика на 1D Mark III, успях да снимам Сектор Б в другия край на стадиона.
 

200 mm-ISO 2000-1_640 sec at f _ 2.8-s

 

Дарко Тасевски играе с глава – перфектно запечатан момент благодарение на бързия автофокус.

200 mm-ISO 2500-1_1000 sec at f _ 2.8-s

 

Отново игра с глава, този път на Слори.

200 mm-ISO 2000-1_1000 sec at f _ 2.8-s


200 mm-ISO 2500-1_1000 sec at f _ 2.8-s

 

Качеството и "тримерния" ефект на изображението личи много добре и при този шпагат.
 

200 mm-ISO 2500-1_1600 sec at f _ 2.8-s

 

Сержиньо Грийн се хвърля за висока топка, но вратаря я избива преди него.
 

200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s

 

Фотоапаратът нямаше проблем да фокусира и надалеч, въпреки светещите табла зад футболиста Христо Йовов – рожденикът този ден.
 

200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s

 

Жоазиньо се приготвя да изпълни корнер. Отново страхотно качество на изображението.
 

135 mm-ISO 1600-1_800 sec at f _ 2.0-s

 

Мариян Огнянов - единственият футболист на български отбор, вкарал в Шампионската Лига - отново в атака.
 

200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s

 

Пресата на „Левски” продължава, тук играч на „Лил” чисти панически топката.
 

200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s
 

 

Дембеле отново прави за смях няколко играча на французите.
 

200 mm-ISO 2500-1_1250 sec at f _ 2.8-s

 

Ниският шум и високото качество на изображението позволяват дори "кроп", чрез който може да се покаже и случващото се в далечната част на терена.
 

280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s

 

Поредният добър момент, в който бързия автофокус и скорост се оказват безценни.
 

280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s

 

Гарра отново се откъсва от защитник на „Лил”
 

280 mm-ISO 3200-1_640 sec at f _ 4.0-s

 

280 mm-ISO 6400-1_1250 sec at f _ 4.0-s

 

Дойде и моментът, в който целият стадион изригна – невероятния гол на Влади Гаджев от над 30метра за 2-1 ! В радостта си Влади прескочи огражденията и излезе на пистата. Играчите се хвърлиха да го поздравяват. В такъв момент няма време за смяна на обективи,  а бях с телеконвертор и бленда 4. Единственият шанс беше да вдигна максимално ISO-то. Дори и при тази есктремна стойност се получи добра снимка.

 

280 mm-ISO 6400-1_500 sec at f _ 4.0-s

 

 

280 mm-ISO 6400-1_500 sec at f _ 4.0-s

 

Снимах как Дембеле се хвърля на шпагат за тази топка с широк обектив, което внесе допълнителна динамика в снимката.
 

40 mm-ISO 1600-1_250 sec at f _ 4.5-s

 

 

Дани Младенов прави поредния си пробив по крилото. Следящият автофокус отново се справи перфектно.
 

200 mm-ISO 1600-1_640 sec at f _ 2.8-s

 

Топовен изстрел на Гаджев, този път извън вратата.
 

200 mm-ISO 1600-1_640 sec at f _ 2.8-s

 

Мариян Огнянов до последно в борба за всяка топка и в продължението на редовното време.
 

200 mm-ISO 1600-1_800 sec at f _ 2.8-s

 

Най-нещастният човек тази вечер – Иво Иванов, отбелязал си нелеп автогол в края на мача, секунди след като влезе в игра. През сълзи чува как публиката скандира името му и разбира колко е силна любовта към „Левски”.
 

200 mm-ISO 1600-1_800 sec at f _ 2.8-s

 

При толкова силни емоции, както положителни, така и отрицателни, публиката отново доказа, че е дванадесетият играч на „Левски”.
 

200 mm-ISO 2500-1_200 sec at f _ 2.8-s

 

27 mm-ISO 2500-1_125 sec at f _ 4.0-s

 

След като емоциите утихнаха и разгледах снимките, за пореден път се убедих в качествата на 1D Mark III и защо това тяло е професионално.
Заради сравнително ниската си разделителна способност за стандартите в момента от 10 мегапиксела и кроп-фактор 1.3х, размерът на пикселите е един от най-големите от апаратите на пазара. Това води освен до нисък шум и до изключително добра динамика, която придава на фотографиите един тримерен ефект на обемност – нещо, което не съм забелязвал на снимките на „добрият стар” 40D. Скоростта и точността на автофокуса са без забележки, а десетте кадъра в секунда за безценни за спортни събития. Самото тяло е много удобно и предоставя стабилен захват, а батерията е достатъчна за огромно количество снимки дори и при студено време. Най-вероятно при по-детайлно изучаване на функциите и по-голям опит с използването му, апаратът ще покаже качествата си още по-добре.

 

Можете да разгледатe още снимки на Александър Попов и да се свържете с него през личния му сайт http://alexanderpopov.eu или на страницата му във Facebook

Официалната страница на агитката на ЛЕВСКИ - СЕКТОР Б

Save
// Други / Тема | PhotoSynthesis | Декември 15, 2010

Фотогалерия: Canon 1D Mark III за ЛЕВСКИ - ЛИЛ

Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (0)

Прочети още статии